Sursele tale de energie – lipidele (grasimile)

Lipidele alimentare sunt alcatuite din molecule de acizi grasi esterificati sub forma de trigliceride si fosfolipide (esterificarea este o reactie reversibila dintre un acid si un alcool, cu formare de ester – compus chimic format prin combinarea unui acid organic cu un alcool – si eliminare de apa). Ele se gasesc in produse de origine animala, in uleiuri si in derivate ale acestora, precum si in alte preparate ca prajituri, creme, alimente prajite sau snacks.

Daca trigliceridele joaca un rol energetic si se gasesc in grasimi saturate (unt, margarina, produse lactate nedegresate, carne, anumite specii de pesti, carne de pasare), acizii grasi participa la formarea membranelor si a altor compusi indispensabili organismului.

Acizii grasi saturati se gasesc in grasimi de origine animala (in unt, ulei de cocos sau unt de cacao), cei mononesaturati in ulei de masline si arahide, nuci si avocado, in timp ce acizii grasi nesaturati se gasesc in grasimile de origine vegetala. Acizii polinesaturati sunt in uleiuri vegetale polinesaturate, iar acizii grasi esentiali in seminte de in, rapita, germeni de grau, ulei de soia, floarea-soarelui, porumb, peste.

Colesterolul
Este o substanta absolut necesara organismului pe care o putem gasi in alimentele de origine animala. Consumul in exces a unor astfel de produse duce, insa, la niveluri crescute ale unor fractiuni ale colesterolului (LDL – Colesterol), care contribuie la predispozitia organismului la imbolnavire. Colesterolul are un rol metabolic si se gaseste in galbenusurile de ou, organe (ficat, creier, rinichi), icre, unt, lapte, branza, carne, unele fructe de mare si unele specii de pesti.

Lipide, cu moderatie
Daca vrei sa urmezi "regulile" unei alimentatii sanatoase, atunci trebuie sa tii cont de faptul ca aportul de lipide nu trebuie sa depaseasca 30% din aportul energetic total zilnic (adica 70 g).

Consumul regulat de carne de peste reduce mortalitatea de cauza coronariana, iar o alimentatie bogata in acizi grasi polinesaturati Omega 3 reduce riscul de mortalitate cardiovasculara in cazul persoanelor care au avut deja un eveniment cardiovascular.

In acelasi timp, trebuie sa tii cont de faptul ca un aport crescut de lipide conduce la aparitia dislipidemiilor, care se asociaza cu un risc crescut de aparitie a bolilor cardiovasculare.
 

Citeste si Sursele tale de energie: proteinele si glucidele!

 

Text: Catalina Ioancea; Foto: Shutterstock.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta