Sparanghelul – ghid complet de sanatate si nutritie

SparanghelUNA DINTRE CELE MAI COMPLEXE LEGUME

  • Sparanghelul contine vitaminele A, B, C, fier, acid folic si fibre alimentare, care au un rol important in lupta contra cancerului.
  • Contine, de asemenea, cantitati importante de potasiu, care poate imbunatati circulatia sangvina, iar datorita unei substante numita rutin intareste peretii vaselor capilare.
  • Nu contine colesterol, are o cantitate mica de sodiu si mai putin de 4 calorii pe tija.

Cum il alegi si cum il pastrezi
Atunci cand vrei sa cumperi sparanghel proaspat, alege tulpini tari si mai ales cu varfuri neofilite. In general, comerciantii il leaga in manunchiuri de aceeasi lungime si nu conteaza daca unele tulpini sunt mai groase, iar altele sunt mai subtiri, pentru ca, odata fierte, toate vor fi fragede si delicioase. Prepara-l si serveste-l in aceeasi zi in care l-ai cumparat; daca insa acest lucru nu e posibil, il poti pastra in frigider timp de doua-trei zile.

Cum il prepari (pentru gatit)
Spala-l sub jet de apa rece. Apoi prinde fiecare tija cu amandoua mainile si indoaie usor. Se va rupe (va pocni) acolo unde incepe partea fibroasa, care trebuie indepartata.

Fierberea la abur
Cea mai potrivita metoda de a fierbe sparanghelul este la abur, intr-un vas special conceput pentru aceasta, inalt si ingust, prevazut cu un cosulet in interior, astfel incat partea mai groasa sa stea in apa clocotinda, in timp ce varfurile vor fierbe in abur. Daca nu dispui de un asemenea vas, atunci procedeaza astfel: leaga sparanghelul intr-un manunchi si pune-l in picioare intr-un vas mic, cu apa. Acopera vasul cu folie si fierbe timp de 3-5 minute, pana cand se patrunde (depinde de grosimea tijelor). Daca toate tijele sunt foarte subtiri, atunci este suficient sa le oparesti timp de 1 minut in apa clocotinda, pentru ca se patrund imediat.

Rumenit la cuptor si pe gratar
Prin rumenire la cuptor sau la gratar, sparanghelul capata o aroma intensa de afumat, diferita complet de cea pe care o are atunci cand e fiert. Pentru a-l rumeni la cuptor este nevoie sa incingi cuptorul la semnul 7/220°C. Asaza sparanghelul intr-o tava de copt si stropeste-l cu ulei de masline. Apoi da-l la cuptor timp de 10 minute, intorcandu-l de cateva ori in acest timp. Tijele trebuie sa se inmoaie, iar varfurile sa ramana usor crocante. Pentru rumenire la gratar, unge sparanghelul cu ulei de masline si asaza-l pe un gratar din fonta, incins la foc mare. Frige timp de 3-6 minute, intorcand o data sau de doua ori in acest timp.

Cum il servesti
Modul clasic de a servi sparanghelul este stropit cu unt topit. Este la fel de delicios servit cu o vinegreta cu mustar si zeama de lamaie sau cu maioneza, alaturi de fripturi.

SOIURI
Cele mai cunoscute sunt alb si verde, dar mai exista si o varietate de culoare violet, denumita Viola. Europenii il prefera pe cel alb, mai fraged si mai suculent decat cel verde. In extrasezon, se gaseste in conserve si are aceeasi valoare nutritiva ca si cel proaspat.

Incearca retele propuse de noi: Rulouri de sunca cu sparanghel si sos olandez cu verdeata si Rizoto rapid cu sparanghel.

Text: Constanta Penverne; Foto: Dreamstime.
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar