Solutii naturiste-alternative pentru starile depresive

Ceai de sunatoare
Naturopatia
Pentru cei suferinzi de depresii sezoniere si care nu vor sa apeleze la antidepresivele clasice, exista alternative naturale in farmacii. Una dintre acestea este banala sunatoare, un relaxant usor, care actioneaza si impotriva anxietatii si chiar a poftelor de mancare incontrolabile, frecvent intalnite la cei cu depresie de sezon. Exemplu: Remotiv, comprimate cu sunatoare, 30 lei/30 buc.

  • Nu le lua in paralel cu tratamentul anticonceptional.
  • Mananca bine si sanatos, pentru a-ti creste nivelul de serotonina si a evita „hotii de energie“ cum sunt numiti zaharul, fainoasele albe, dulciurile rafinate.
  • Redu din consumul de alcool si cofeina, care iti scad absorbtia fierului si calciului.
  • Nu fuma, pentru ca nicotina te priveaza de beneficiile vitaminelor B.

E greu, pentru ca depresia te determina sa consumi si mai mult din exact ce nu ai voie, dar poti in schimb sa mananci nuci, alune, seminte, fructe proaspete si uscate, legume, cartofi, orez brun si paine integrala. Ca sa-ti mentii constant nivelul glicemiei, mananca la trei ore si ia valeriana impotriva nervozitatii.

Terapii alternative

Terapiile alternative
Cel mai obisnuit tratament impotriva depresiei sezoniere este cel cu lumina. Acesta consta in asezarea in fata unei cutii special destinate acestui scop, care emite lumina de intensitate puternica. Ar trebui sa aplici acest tratament zilnic, in anotimpul friguros, incepand cu primele zile de toamna, inainte de aparitia simptomelor. In preajma cutiei, poti sa-ti indeplinesti sarcinile obisnuite. Efectul terapiei poate aparea in cateva zile de la inceperea ei si continua pe toata durata aplicarii.

Din pacate, cutiile luminoase nu sunt inca pe piata noastra. In lipsa lor, incearca sa petreci cat mai mult timp in aer liber, fa miscare, foloseste pentru iluminat lumina alba, asculta muzica antrenanta dimineata, culca-te devreme si la aceeasi ora etc.

Bioritm

Bioritmurile
Lumina naturala este extrem de importanta in viata noastra si ne poate influenta comportamentul, starea generala de sana- tate si buna dispozitie. Lumina actioneaza direct asupra anumitor centre din creier pentru a ne imbunatati atentia si calitatea vietii. De aceea este foarte important sa reglam acest ceas, care ne determina ritmul biologic noapte-zi si tiparele somn/veghe, sa fie sincronizat cu cel al zilei de 24 de ore. Zilele de iarna, mai scurte si mai noroase, sunt un factor important in aparitia depresiilor de sezon. Lipsa luminii de dimineata ne poate da peste cap ceasul biologic care incearca din rasputeri sa se orienteze in timp. Terapia cu lumina de la o cutie luminoasa sau „simulator de rasarit“ poate ameliora simptomele depresiei de dimineata. Si o plimbare scurta la trezire poate avea efecte benefice.

Paula Trif

Ce spune…
Paula Trif, 43 de ani, profesoara din Arad.
„Am suferit un timp de depresie, dar reuseam s-o controlez. In urma cu cinci ani, s-a agra- vat brusc. Imi era atat de rau incat am intrerupt ser- viciul. Ma simteam continuu obo- sita, incapabila sa ma trezesc dimineata si total lipsita de energie. Imi amintesc ca agravarea s-a produs la inceput de iarna si am trecut cu greu peste sarbatori.

Cand credeam deja ca boala mea este foarte grava si necunoscuta, medicul meu psihiatru s-a gandit ca si iarna e de vina. Pe langa antidepresive, pe care le luam oricum, mi-a sugerat sa caut o «cutie luminoasa ». Sora mea din Australia mi-a trimis un simulator de lumina solara, care ma trezeste natural dimineata. Iau lampa portabila cu mine la serviciu si o aprind in pauze. Iarna trecuta mi-am petrecut Sarbatorile in Tenerife, ceea ce m-a ajutat foarte mult. E adevarat, nu e o solutie pe termen lung, dar astfel am experimentat efectele benefice ale zilelor lungi, calde si insorite ale tinuturilor exotice in mijlocul iernii.“

Mihaela Doina Radulescu
Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Tratamente naturiste