Soia – un aliment de post pentru o nutritie sanatoasa

De unde vine
Daca la noi soia nu are un istoric „apetisant“, din cauza prostului renume dat de salamul cu soia ceausist, perioada de tranzitie a fost cea care a „relansat“-o, principalele ei atuuri fiind incontestabilele valori nutritive si versatilitatea retetelor de post, al caror ingredient principal este.

Cei care au recunoscut pentru prima oara calitatile soiei au fost chinezii, cu mii de ani in urma, in conditiile in care ei considerau acest aliment ca fiind una dintre cele cinci culturi sacre (alaturi de orez, grau, mei si orz). Abia in secolul al XX-lea, europenii au adoptat aceasta planta si au cultivat-o pe scara larga.

Ce contine
Soia este bogata in vitamine (D, E si complexul B) si minerale (calciu, magneziu, fosfor, sodiu), dar ceea ce o face unica este continutul bogat in proteine – aproximativ 40%, deci o leguma cu gust si proprietati ca ale carnii!

Ce usurare pentru cei carora le vine mai greu sa tina post! In plus, nu contine colesterol si are un procent scazut de grasimi saturate, ideal pentru persoanele care vor sa tina sub control riscul aparitiei bolilor cardiovasculare.

Celor care au deja probleme cu colesterolul li se recomanda sa consume zilnic soia (sub diverse forme), tocmai pentru a reduce nivelul colesterolului din sange, protejand astfel sistemul circulator de afectiuni, precum hipertensiune arteriala, cardiopatie ischemica, hipercolesterolemie si alte afectiuni cauzate de diabet; s-a dovedit ca soia are certe efecte de stabilizare a insulinei in sange, prevenind dezechilibrele de nutritie.

Ce o face speciala
Substanta-minune o constituie fitoestrogenii, adica niste hormoni vegetali, asemanatori hormonilor sexuali: estrogen si progesteron. Studii efectuate de centre universitare de renume din intreaga lume au dovedit actiunea certa a fitoestrogenilor din soia in prevenirea cancerului de san, uterin, ovarian, dar si a cancerului de piele, de colon, de plamani, de ficat, de pancreas, de esofag.

Continutul de fitoestrogeni din soia o face indispensabila in dieta femeilor aflate la menopauza sau in perioada premergatoare acesteia, actionand asemanator unui tratament hormonal de substitutie. De aceea, soia contribuie la ameliorarea simptomelor menopauzei si impiedica instalarea osteoporozei, prin fixarea calciului in oase. La barbati, consumul de soia reduce evolutia adenomului de prostata.

PRECAUTII
Desi aceste calitati ar recomanda-o drept panaceu, soia nu trebuie consumata pe perioade foarte lungi de timp, tocmai pentru ca un exces de estrogen ar putea produce dezechilibre hormonale, mai ales la femeile tinere. Din acest motiv, se recomanda consumul de soia pe perioade scurte de timp, de cateva saptamani. Ideale sunt perioadele de post, cand se pot consuma zilnic circa 200 g, sub diferite forme.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar