Sindromul metabolic si bolile cardiovasculare

Se spune ca este important sa te simti bine in pielea ta, chiar daca ai cateva kilograme in plus. Aceasta asertiune o fi valabila din punct de vedere pur estetic. Sanatatea poate fi primejduita, chiar daca tu esti senina si multumita de tine.

Cateva kilograme in plus? Valori ridicate ale trigliceridelor si tensiunii arteriale? Ar trebui sa-ti pui intrebarea daca nu suferi de sindromul metabolic, un precursor al afectiunilor cardiovasculare.

Tebuie sa faci un test simplu ce consta in 5 intrebari:

  1. Circumferinta abdominala (masurata la nivelul crestelor iliace) este mai mare de 80cm?
  2. Tensiunea arteriala este mai mare de 130/ 85mm Hg sau urmezi deja un tratament pentru hipertensiune arteriala?
  3. Trigliceridele sunt mai mari de 150mg/dl?
  4. HDL colesterolul mai mic de 50 mg/dl?
  5. Glicemia, recoltata pe nemancate, este peste 100mg/dl sau ai fost diagnosticata cu diabet?

Daca raspunzi cu DA la 3 dintre ele ai sindrom metabolic. Asta inseamna ca ai un risc crescut de face o boala cardiovasculara in urmatorii 10 ani, pentru ca toti factorii de mai sus: obezitatea, dislipidemia-grasimile mari in sange, glicemia crescuta, hipertensiunea arteriala favorizeaza aparitia si progresia aterosclerozei, adica determina ingustarea difuza sau localizata a arterelor.

Si nu uita ca in Romania 6 din 10 decese sunt provocate de bolile cardiovasculare (accident vascular cerebral, infarct de miocard, insuficienta renala). In plus, daca esti fumatoare, esti sedentara, ai peste 55 ani sau esti la menopauza si daca provii dintr-o familie de cardiaci, riscul tau este si mai mare.

Ce poti sa faci? Mai bine sa previi decat sa tratezi!
Cum? Mergi periodic la medic pentru a-ti masura tensiunea arteriala si a face analize de rutina care pot depista precoce modificari ale grasimilor din sange si ale glicemiei, si pentru a-ti evalua riscul cardiovascular.

Nu e niciodata prea devreme. Ateroscleroza apare inca de la 20 ani. Si atentie, chiar si persoanele tinere si slabe pot avea colesterolul mare. In plus, nici hipertensiunea arteriala, nici diabetul si nici dislipidemia nu dor!

Respecta tratamentul prescris, nu-l opri, ci continua-l toata viata. Si nu uita ca ai si aliati: colesterolul bun (HDL) pe care tebuie sa ti-l cresti prin medicatie si alimentatie corecta, estrogenii pina la menopauza si activitatea fizica.

Controleaza-ti greautatea.

Te intrebi care e greutatea optima? Iti poti calcula indicele de masa corporeala (IMC sau BMI-in revistele din strainatate) impartind greutatea, masurata in KG, la inaltimea, masurata in M, la patrat. Optim este intre 18,5 si 25 kg/m2. Daca ai peste 30 kg/m2, esti obeza. Si mai usor este sa-ti masori circumferinta abdominala la nivelul crestelor iliace, iar tinta ta este sub 80cm. Scade in greutate cu 7-10% pe an, ai rabdare si daca nu poti singura cere sfatul unui nutritionist, pentru ca stii si tu ca a cere ajutor nu e un semn de slabiciune ci de intelepciune.

Alege un stil de viata sanatos!
Renunta la fumat! Si mai mult convinge-i si pe cei din jurul tau sa o faca. Si daca nu fumezi, nici sa nu te apuci. Consuma cu moderatie sare, alcool si cafea. Maninca sanatos (peste, pui, lactate partial degresate, legume si fructe), fara produse gen fast food si nu sari peste mese.

Nu uita de activitatea fizica. Mergi zilnic pe jos. Fa cel putin 30 minute de sport pe zi, minim 5 zile pe saptamina si vei vedea ca nu numai ca vei scapa de kilogramele in plus, dar vei avea si un tonus mai bun.

Articol realizat de Dr. Simona Vasile
Medic specialist Cardiologie, Competenta Ecocardiografie
Clinica Polisano Bucuresti
B-dul Timisoara nr. 26 Z, corp C
Programari: Tel: 021-315.32.05/ 06/ 07; Fax:021-315.32.08

www.clinicapolisano.eu

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate