Sindromul femeii grăbite

Obișnuiești să îți faci liste cu lucruri URGENTE și apoi să le tai cu frenezie, pe măsură ce le rezolvi? Cum alegi să te relaxezi, după o zi zbuciumată la serviciu? Cu cine împarți treburile casei? Învață să fii echilibrată pe toate planurile, astfel încât să nu te transformi și tu într-o femeie „grăbită“.

sindromul femeii grabite

Până de curând, doar perioada dinaintea sărbătorilor sau a vacanțelor părea să fie una extrem de agitată, însă în ultima vreme, tot mai multe persoane se confruntă cu o stare de încordare care se tot prelungește.

Nu te mai poți descurca fără listele pe care treci urgențele, iar viața ta pare să fie cuantificată în numărul de kilometri pe care îi parcurgi zilnic până la antrenamentele copiilor, la școală, la orele de muzică, la înot, la cumpărături și la… serviciu?

Ești mai mereu stresată că nu le poți duce pe toate la bun sfârșit (chiar dacă reușești să bifezi tot), dar nici nu te poți opri din această cursă nebună, chiar dacă cei din jur se oferă să te ajute? La o primă vedere, poate că nici nu ți-ai dat seama  că lucrurile au luat o asemenea amploare.

La urma urmei, este vorba despre activități de zi cu zi pe care trebuie să le îndeplinești, nu? Teoretic, da.

Însă nu și atunci când nu poți încetini acest ritm: când, la finalul serii, de exemplu, îți dai seama că nu te mai poți relaxa la un pahar de vin sau în compania unor prieteni, pentru că mintea ta stă doar la ceea ce ai de făcut a doua zi. Acest nou mod de a aborda viața și imprevizibilul ei a fost analizat de un cunoscut biochimist australian, dr. Libby Weaver, și cuprins în ceea ce aceasta numește Sindromul femeii grăbite (SFG).

Ce zi este azi?

SFG este atât o afecțiune biologică, dar mai ales una emoțională, cauzată de nivelul crescut de stres. Ce stă la baza stresului? Infinita listă de sarcini pe care trebuie să le duci la bun sfârșit și care sunt impuse nu atât din exterior, cât mai ales de propria dorință de a arăta că le poți face pe toate. De ce? Poate pentru că nu vrei să fii privită ca fiind ineficientă sau poate nu vrei să-i dezamăgești pe cei din jur.

După 20 de ani pe care i-a dedicat tratării și analizării efectelor pe care le are epuizarea asupra organismului (printre altele, sindromul ovarelor polichistice, dificila premenopauză sau libidoul scăzut), Libby Weaver a diagnosticat primul caz de sindrom al femeii grăbite.

Concluzia a fost că stilul de viață actual, sub forma combinării mai-sus menționatelor liste cu „de făcut“, cu alegerile alimentare fără ingrediente de calitate, la care se adaugă dorința de a face totul în timp record, duce, de fapt, la o situație de criză.

„Avem de-a face cu un permanent schimb de ture, zi și noapte, acasă, la serviciu, stare ce pendulează între comedie și haos, cu puține momente de pauză“, scrie dr. Libby Weaver în cartea ei, Sindromul femeii grăbite: impactul unei liste de activități fără sfârșit asupra sănătății. „Nu există timp liber, iar somnul este compromis tot mai des. Femeile se simt responsabile de tot și de toată lumea, non-stop“, scrie aceasta.

Luptă sau fugi

Așadar, ce stă la baza acestui nou sindrom? Conform autoarei, ideea fundamentală a acestei teorii este că organismul femeii nu este construit pentru a face față acestui tip de stres specific secolului al XXI-lea. „Felul în care funcționează organismul nu poate ține pasul cu schimbările pe care lumea/vremurile le cer.“ Weaver susține că, la nivel celular, corpurile noastre nu au evoluat față de cele ale strămoșilor.

Când suntem stresați, reacția naturală a organismului este să creadă că suntem atacați de un prădător (fie el leu sau o persoană dintr-un alt trib) și să treacă pe modul „luptă sau fugi“. Organismul pompează adrenalină care ajută la creșterea tensiunii arteriale și la activarea stării de alertă, pentru a fi mereu pregătite să „evadăm“.

În tot acest timp, nivelul progesteronului din corp – unul dintre hormonii fertilității – scade, pentru că primește semnalul că acum nu este cel mai bun moment pentru reproducere.

Problema cu care ne confruntăm în prezent este că organismul nostru nu e capabil să facă diferența dintre prădătorii prezentului – serviciu, îngrijorările legate de bani sau relații, temerile în legătură cu copiii – și un leu din junglă. Tocmai de aceea, dacă ești stresată în permanență, vei fi mereu în starea de alertă „luptă sau fugi“.

Nivelul de adrenalină crescut te va face să ai stări de dispoziție schimbătoare, să fii deprimată, să nu poți dormi, în timp ce nivelul scăzut de progesteron îți influențează tot mai mult relația cu partenerul.

Pentru a te menține pe linia de plutire, apelezi la stimulenți artificiali și mâncăruri care conțin zahăr, prin urmare te îngrași. Pasul următor ar fi să alegi o activitate fizică menită să-ți readucă silueta din trecut, doar că sporturile de impact au și un efect nedorit: mențin nivelul de adrenalină la un nivel ridicat, și astfel ajungi să te învârți într-un cerc vicios din care pare că nu mai poți ieși.

Încetinește ritmul

După atâtea vești neplăcute apare și una bună: există câțiva pași pe care îi poți pune în practică pentru a te detensiona. Începe cu câteva mici schimbări de alimentație: redu cantitatea de cafea și de alcool și urmează o dietă pe bază de ingrediente naturale, așadar consumă cât mai puține alimente procesate.

În ceea ce privește mișcarea, alege activități mai lejere (mersul rapid în loc de alergare, spre exemplu) care să te ajute să te menții în formă. Și, poate cel mai important, învață să spui „nu“ atunci când simți că lucrurile te depășesc. A-ți recunoaște limitele este cel mai înțelept pas pe care îl poți face tocmai pentru a-ți proteja sănătatea.

Traducere și adaptare: Cătălina Chiricheș

Foto: 123rf

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate