Sheryl Sandberg: O carieră de succes sau o viață personală împlinită?

Expresia „lean in“ se referă la poziția înclinată în față a corpului, gata de startul în cursă. Spre deosebire de „lean back“, poziția defensivă. Dacă cea de-a doua expresie este ilustrată de Google în sensul ei clasic, expresia „lean in“ este definitiv legată de titlul cărții semnate de Sheryl Sandberg, al doilea om din conducerea Facebook.

sheryl sandberg

Eroismul se învață acasă

Părinții i-au dat primul exemplu de curaj, de risc, de sacrificiu pentru o cauză corectă. Tatăl, Joel Sandberg, era oftalmolog; mama, Adele Sandberg, preda limba franceză la un colegiu, după ce renunțase la studiul medicinei ca să-și poată crește copiii: Sheryl, David și Michelle. În anii de criză ai Războiului Rece, ca răspuns la apelul rabinului lor, Adele și Joel au fondat o asociație de sprijin pentru evreii din Uniunea Sovietică. „Adele făcea mai toată treaba, dar eu eram președinte“, povestește Joel pentru publicația «The New Yorker». Casa lor a devenit cartier general și, deseori, hotel pentru evreii care, în final, reușeau să capete dreptul de a emigra. În lupta lor pentru apărarea drepturilor evreilor, au ajuns să fie arestați în Chișinău, interogați și apoi expulzați din Uniunea Sovietică. “

Ziua bună se cunoaște de dimineață

Născută în 1969, Sheryl este cea mai mare dintre cei trei frați. Copiii Sandberg au urmat școli publice, iar Sheryl a fost mereu cea mai bună din clasa ei. „Să fii o fată inteligentă într-o școală publică nu era prea bine pentru viața socială,“ mărturisește mama ei.

Adele o descrie pe Sheryl ca pe o soră responsabilă, care îl ajuta, de exemplu, pe David să-și lege șireturile, sau pe Michelle să facă baie. O singură dată s-a revoltat Sheryl, și asta s-a întâmplat pe la începutul liceului. Într-o zi a spus: „Mamă, avem o problemă. Nu ești gata să mă lași să cresc.“ Adele spune: „În clipa în care a spus asta, i-am dat dreptate.“

La universitatea Harvard, a urmat cursuri de economie, specializându-se în economia sectorului public, în clasa lui Lawrence Summers. Acesta își amintește că Sheryl nu se străduia prea mult să iasă în evidență în timpul cursurilor, dar avea cele mai bune rezultate la examene. Summer s-a oferit să-i fie îndrumător la lucrarea de licență care trata modul în care inegalitățile de natură economică favorizează abuzul domestic.

Sheryl a format și promovat grupul „Women in Economics and Government / Femeile în Economie și Administrație“, negând, totuși, cu fermitate că ar fi o feministă. Din acest moment, începe să se contureze concepția ei despre locul și rolul femeii în societate, economie și administrație. Fără a cere favoruri speciale, susține doar egalitatea de șanse a femeilor cu bărbații. Despre calitățile ei organizatorice, Summers își amintește: „Când organizează studenții ceva, de regulă se împotmolesc. Dar când Sheryl găzduia o recepție, fiecare ecuson era la locul lui, mâncarea era perfectă, programul era  impecabil.“

Cariera, în pași mari

În 1999, când Larry Summers a ocupat poziția denumită Secretary of the Treasury, echivalentă cu aceea de ministru de finanțe din statele europene, a recrutat-o pe Sheryl ca șef de staff, în administrația Clinton. Summers povestește: „Dacă avea treizeci de sarcini pe lista zilnică, la sfârșitul zilei avea treizeci de puncte bifate. Dacă eu făceam o greșeală, îmi spunea. Era complet loială, dar la fel de sinceră.“

În perioada aceea, Sandberg nu credea că va lucra vreodată în afaceri. Credea că va rămâne toată viața în administrație sau în zona nonprofit. În timp, însă, a observat cum tehnologia schimbă viața oamenilor. Și-a dorit să lucreze în acest domeniu, chiar dacă era vorba de companii care lucrează pentru profit. Din 2001, lucrează la Google, unde, în calitate de vicepreședinte responsabil cu vânzările și operațiile globale, contribuie substanțial la construirea și gestionarea AdWords și AdSense.

Din 2008, la invitația lui Mark Zuckerberg, se alătură proiectului Facebook, aflat în plină expansiune globală, în calitate de COO (Chief Operating Officer). În principiu, persoana care ocupă această poziție este responsabilă de gestionarea operațiunilor zilnice ale companiei și raportează direct șefului executiv (Chief Executive Officer / CEO). Pe scurt, spunem că un COO este al doilea om dintr-o companie. „Mark se ocupă de dezvoltarea produsului, iar eu de afacerile companiei“, explică Sheryl și adaugă: „Cred în ceea ce face Facebook, în tehnologie și în rețelele sociale. Oamenii donează organe, oamenii își găsesc mamele naturale, își găsesc prietenii. Oamenii încep mișcări, revoluții.“

Căsătoria trebuie să fie un parteneriat echitabil

Într-un interviu, adresându-se femeilor aflate la începutul vieții adulte, Sheryl spune: „Dacă te măriți, alege omul potrivit. Găsește-l pe cel care e dispus să facă jumătate. Nu doar să fie de acord, în principiu, cu cariera ta, ci să preia efectiv jumătate din treburile casei, numai așa funcționează“.

În 2004, după o îndelungată prietenie, Sheryl s-a căsătorit cu David Goldberg, CEO la compania de consultanță în domeniul internetului  SurveyMonkey. În 2005 s-a născut fiul lor, iar doi ani mai târziu, fiica. La nivel de mass-media, sunt foarte discreți în ceea ce privește familia lor, în special, copiii, dar în raporturile personale, inclusiv în cele de la muncă, Sheryl recomandă și practică deschiderea.

În societatea americană, mult mai conservatoare decât cea europeană, Sheryl nu are susținerea unanimă a femeilor. Încă mai este pusă în discuție convingerea ei că femeile pot și  trebuie să aibă o prezență mai consistentă în economie și administrație. Multe femei americane consideră că profesia trebuie sacrificată în interesul familiei, al maternității. În același interviu, referindu-se la piedicile pe care tinerele femei și le pun în dezvoltarea unei cariere, spune: „Nu te gândi ce vei face cu copiii. Nu face sacrificii pentru copiii pe care încă nu-i ai“.

Drepturi egale, nu privilegii

Sheryl Sandberg nu este adepta unei protecții  speciale acordate femeilor, ci a egalității depline. Convingerea ei este că o lume în care bărbaților le-ar reveni jumătate din cămine, iar femeilor, jumătate din instituții ar fi o lume mult mai bună. Și dacă femeile nu beneficiază de aceleași oportunități profesionale ca bărbații, ea caută soluțiile în tabăra femeilor, în atitudinea lor. Ceea ce le determină pe femei să renunțe la carieră odată cu nașterea copiilor este faptul că acestea nu și-au găsit cu adevărat vocația profesională înainte de a deveni mame: nu știu ce au de pierdut – aceasta este părerea lui Sheryl Sandberg. Teoretic, chestiunile familiale n-ar trebui puse în discuție de către angajator. Sheryl nu este în totalitate de acord cu această regulă. Opțiunea ei este de a discuta deschis, cu înțelegere, tocmai pentru a putea stabili un program flexibil dacă este necesar și pentru a clarifica faptul că a fi mamă nu înseamnă a avea o dizabilitate pe piața muncii.

Modele și stereotipuri

Există prejudecăți în ceea ce privește profesiile „pentru bărbați“ și „pentru femei“, prejudecăți pe care femeile și le însușesc încă din copilărie. „Când
eram mici“, i-a povestit lui Seryl Randi, sora lui Mark Zuckerberg, „fratele meu primea jocuri video, iar eu, numai păpuși“. Mass-media și Holywoodul au rolul lor major în această paradigmă. „Când voi fi mare, vreau să trăiesc în spațiu și să mă angajez în Star Wars“, a spus într-o zi fiul lui Sheryl. „Vreau să vin și eu cu tine“, i-a spus mama. „Nu se poate“, a fost răspunsul copilului. „Am invitat-o deja pe sora mea și nu poate fi decât o fată la  bord“. Ceea ce era adevărat, conform multor scenarii SF.

Sheryl Sandberg este o mamă ca oricare alta

În general, femeile sunt privite de angajatori ca mame sau potențiale mame, care nu se vor putea dedica în întregime activității profesionale. Pe lângă faptul că nu înțelege de ce bărbații n-ar putea avea rolul lor egal în casă și în familie, Sheryl vine cu argumentul propriei sale discipline: „De când am copii, în fiecare zi plec de la birou la ora cinci și jumătate, așa încât să putem cina cu toată familia la ora șase“. Sigur că seara, după ce copiii adorm, mai face câte ceva pentru job, dar are grijă ca viața de familie să aibă minimum de suferit în concurența cu cariera. Iar în timpul dedicat jobului, dă totul, fără rezerve. Sheryl Sandberg recunoaște că și ea, ca toate mamele care merg în fiecare zi la serviciu, se simte vinovată pentru timpul pe care îl petrece departe de copiii ei, dar lucrează la asta. Cum anume? Să căutăm răspunsul în paginile acestei cărți.

“Lean in. Femeile, munca și voința de a conduce” de Sheryl Sandberg, Editura Litera

Untitled

O carieră de succes sau o viață personală împlinită? Autoarea ne arată că este posibil să împaci reușita profesională cu împlinirea personală, că trebuie să depășim stereotipurile de gen, iar femeile trebuie să aibă mai multă încredere în sine și ambiție pentru a-și obține locul pe care îl merită.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera