Se poate amana batranetea?

Sa fii sanatoasa pana la batranete tine de genetica, dar si de stil de viata. Cel mai bun este un “amestec” corect de efort si relaxare profunda. In acest punct, expertii anti-imbatranire occidentali si vindecatorii asiatici, cu stiinta lor straveche, sunt de acord.

Miscarea te intinereste
De imbatranit, imbatranim toti, ne place sau nu ne place. Intrebarea este: cum? Specialistii sustin ca bolile si suferintele nu contribuie neaparat la acest proces.

Cine este atent la timp la semnalele de alarma ale organismului si ia masuri active impotriva lor se va simti mai multa vreme in forma, atat fizic, cat si psihic.

In acest fel, viata poate fi gustata mai mult – cu ceva noroc, chiar pana la sfarsit. Deci nu trebuie sa te resemnezi la primele semne, cum ar fi durerile de spate sau lipsa de energie. Mai bine ar fi sa consideri aceste semnale drept un imbold pentru a deveni activa si a te relaxa exact atunci cand trebuie.

Antrenamentul regulat – foarte important!
Este strategia cea mai buna pentru a lupta cu anii. Te “costa” doar putina disciplina ca sa-ti imbunatatesti rezistenta practicand de 3 – 4 ori pe saptamana plimbari, jogging, inot sau cilism (cate 20 – 45 minute). Sau sa iti fortifici musculatura facand, la fel de des, circa 10 minute de exercitii.

S-ar putea sa ti se para obositor, dar merita! Numai dupa o luna, te vei simti mai tanara si mai in forma. Stii de ce? Pentru ca inima si plamanii capata mai multa forta – nu-ti vei mai pierde asa de usor suflul.

Creierul va fi mai bine oxigenat – vei fi mai vioaie, te vei putea concentra mai bine si vei fi mai creativa.

Hormonul stresului – adrenalina – se elimina mai repede, vei fi mai relaxata fizic si psihic si vei dormi mai bine. Tot organismul este mai bine vascularizat, celulele se detoxifica. Pielea ta va avea o stralucire sanatoasa, pernutele de grasime s-au transformat in masa musculara, tesuturile sunt mai ferme, silueta mai subtire, tinuta mai dreapta, durerile de cap si de spate te mai “scutesc”.

In fine (dar poate cel mai important), sportul amelioreaza densitatea osoasa, ceea ce previne una dintre problemele cele mai grave ale batranetii: osteoporoza. Deci, avantaje peste avantaje!

Nici prea-prea, nici foarte-foarte
Se poate exagera?
Da, daca te extenuezi zilnic la sport, corpul va incepe sa oboseasca.
Dovada? Sportivii de performanta care arata mai in varsta decat sunt de fapt, sunt deseori bolnaviciosi si cedeaza prematur.

Si femeile care se duc in fiecare zi la sala de aerobic nu arata, de cele mai multe ori, atat de tinere pe cat si-ar dori. Ce este important pentru sanatate: sa iti pui la treaba trupul, dar nu sa il supra-fortezi. Iar regula de fier suna cam asa: dupa orele de sport ar trebui sa te simti mai plina de energie decat inainte.

Dar daca tu nu mai vrei decat sa zaci pe sofa? Atunci, data viitoare, las-o mai incet. Pentru ca ceea ce este hotarator la un sport sanatos nu este intensitatea, ci regularitatea. Dupa fiecare antrenament obositor, fa o pauza de o zi. Totusi, ca variatie, exista ceva ce poti face zilnic: sa te plimbi si sa urci scari.

Din toate cate ceva, din nimic prea mult si intotdeauna cu placere – asta este cel mai important. Daca, in plus, mananci zilnic fructe proaspete si legume (deseori chiar crude) si produse cerealiere integrale si bei macar 2 litri de apa sau ceai pe zi, iti mentii metabolismul si silueta sub control.

Si o data sau de 2 ori pe saptamana, mananca peste – asa aprovizionezi organismul cu acizi grasi omega 3 care intineresc.

Pauze de odihna
O incordare permanenta si un stres obositor de durata slabesc trupul si sufletul.
Urmarile: lipsa de concentrare, blocari ale procesului de gandire, nervozitate, incordari. Creierul tau se va afla in starea beta de excitatie, va produce tensiune electrica cu o lungime de unda de 15 – 35 Hz.

Daca aceste simptome nu dispar datorita miscarii, poti trece constient in starea alfa cu ceva exercitii. Esti vioaie din punct de vedere psihic, dar intr-o stare de relaxare armonioasa. Asta functioneaza prin antrenament autogen (exista cursuri pentru asa ceva) sau prin ascultarea de muzica prin casti.

Armonie in trup si suflet
Cel mai vechi sistem medicinal din lume se numeste Ayurveda si se pare ca dateaza de 5.000 de ani.
– In traducere, arta traditionala indiana de vindecare inseamna “Stiinta vietii lungi”. In Europa a devenit foarte populara, mai ales in ultimii ani.

– Scopul tratamentelor ayurvedice este sa stimuleze sanatatea si starea de bine, astfel incat bolile nici macar sa nu apara. Iar vitalitatea sa ramana aceeasi pana la adanci batraneti.

– Yoga nu mai e de mult o noutate: exercitiile de relaxare si meditatie sau cele de mobilitate fizica activeaza chakrele, stimuleaza productia de hormoni, mentin mobilitatea coloanei vertebrale si spiritul treaz. Toate acestea sunt criterii importante pentru a imbatrani sanatos.

Energia curgatoare
Conform pricipiilor ayurvedice, omul este o unitate indivizibila intre trup si suflet care schimba tot timpul materie si energie cu mediul inconjurator.

– Deci, in prim plan nu se afla tratarea anumitor organe, ci mentinerea constanta a fluxului de energie, mai ales in chakre (daca acestea se blocheaza apar suferintele).

– In plus, fiecare om este compus dintr-un anumit amestec de trei forme de energie (dosha). Ele se numesc Vata (aer), Pitta (foc) si Kapha (pamant).

– In functie de proportiile de Vata, Pitta si Kapha din amestecul specific fiecarei persoane (se determina printr-un fel de chestionar- interviu), medicul ayurvedic recomanda pacientilor sai exercitii specifice yoga, masaje cu anumite tipuri de ulei, ierburi, respectiv o dieta si eventual chiar modificari ale relatiilor – de exemplu, cu partenerul de viata, cu familia, de serviciu.

– Foarte eficienta, dar nu fara riscuri, este si o cura de detoxifiere (Panchakarma) cu sudatii si varsaturi. Aceasta armonizeaza Dosha si intinereste vizibil.
Dar acest adevarat “tratament” este recomandat numai sub supravegherea atenta a unui specialist.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate