Scapa de obiceiurile proaste chiar azi!

sanatate, igiena

Spala-te bine pe maini dupa ce ai folosit toaleta

OBICEIUL PROST
Iti vine sa crezi ca 6,6 milioane de britanici nu se spala pe maini dupa ce merg la toaleta? In Romania nu i-a numarat nimeni, dar cifra „neglijentilor“ e mare… Iar transmiterea bacteriilor prin contactul mainilor murdare este cea mai frecventa modalitate de imbolnavire. Astfel poti sa faci intoxicatie alimentara, diaree, gripa, infectii.

CUM SCAPI DE EL
Spala-ti mainile cu sapun si apa fierbinte. Apoi usuca-le cu un prosop (din tesatura sau hartie) si nu cu jet de aer cald (plin cu bacterii). Si pastreaza in poseta un mini-dezinfectant pentru maini (Touch, Protex, Dettol).

muzica, mp3 player

Da muzica mai incet

OBICEIUL PROST
Studiile arata ca muzica in casti, la volum maxim, timp de mai mult de 5 minute pe zi, creste riscul pierderii auzului. Din pacate, desi usor de prevenit, pierderea auzului din cauza zgomotului nu este si tratabila. Surzenia este pentru toata viata, iar adolescentii sunt cei mai expusi, pentru ca sunt mari amatori de muzica la maxim, fara sa-i cunoasca riscurile.

CUM SCAPI DE EL
Ia-ti cinci minute de pauza la fiecare ora de ascultat muzica la mp3 si lasa urechilor tale timpul necesar pentru recuperarea auzului. Alege mai degraba castile mari, izolate fonic, care iti permit sa asculti muzica la un volum rezonabil. Si nu uita, daca cineva de langa tine poate auzi ce asculti, inseamna ca e prea tare!

Servetele demachiante
Demachiaza-te in fiecare seara

OBICEIUL PROST
E usor sa adormi la televizor uitand sa-ti indepartezi machiajul… dar pe langa murdarirea pernei, pigmentii din farduri iti blocheaza porii, ducand la iritatii, puncte negre si cosuri. Rimelul uscat pe gene iti inroseste ochii si marginea pleoapei sau, mai rau, provoaca infectii oculare, in timp ce rujul uitat pe buze usuca pielea fragila a acestei zone.

CUM SCAPI DE EL
Dermatologii ne sfatuiesc sa avem la indemana un pachet de servetele demachiante pentru noptile tarzii. Şi servetelele umede pentru copii sunt o optiune pentru demachiere rapida. Cele pentru pielea sensibila sunt cele mai bune, asigura-te ca nu contin alcool, care irita pielea.

Briosa, muffin
Mananca-ti micul dejun

OBICEIUL PROST
Specialistii ne avertizeaza ca, daca nu mancam nimic dimineata, ne va fi foarte greu sa ne tinem sub control nivelul glicemic, energia si foamea pe tot parcursul zilei. Fara micul dejun, foamea incepe sa ne bantuie pe la 12, cand vom sfarsi prin a inghiti rapid doua merdenele, o punga de chipsuri si una de biscuiti.

CUM SCAPI DE EL
Daca nu ai timp sa mananci dimineata, ia la tine o gustare sanatoasa, fructe si iaurt, pe care le poti manca pe drum sau la serviciu. Stai departe de gogosi si patiserie, alege mai degraba variante fara zahar, bogate in fibre si proteine, un sandvis din paine integrala cu branza. Sau pastreaza in sertarul biroului o punga cu cereale si un castronel: ramane sa-ti aduci in fiecare zi laptele proaspat.

coarda
Ridica-te de pe canapea

OBICEIUL PROST
Peste 90% dintre noi nu-si fac cele 30 de minute de miscare recomandata, de cinci ori pe saptamana, ba chiar una din patru zile nu ne miscam deloc! Stam la volan in trafic doua ore pe zi, apoi inca 8-10 ore pe scaun la birou si inca 2-3 pe canapea, la televizor. Lipsa exercitiului fizic duce la cresterea importanta a riscului de hiper-
tensiune, boli de inima, diabet de tip 2 si dureri de spate.

CUM SCAPI DE EL
Cea mai mare scadere a riscului de boala se simte atunci cand trecem de la inactivitate totala la exercitiu sustinut, spun specialistii. Incearca sa faci din activitatea fizica parte integranta a stilului tau de viata: macar urca scari, mergi pe jos etc.

Rosul unghiilor
Nu-ti roade unghiile

OBICEIUL PROST
Rosul unghiilor nu doar iti creste riscul diverselor infectii transmise prin iritatii si micile rani ale pielii, dar si al infestarii cu micoze, negi, impetigo, abcese ale degetelor si celulite (infectii bacteriene ale pielii). Si cum o bacterie extrem de periculoasa pentru sanatate (stafilococul auriu) se gaseste adesea sub unghii, riscul de imbolnavire grava incepe sa devina evident.

CUM SCAPI DE EL
Taie-ti unghiile scurt, ca sa ai mai putin de ros si ca sa lasi mai putin spatiu de dezvoltare bacteriilor. Cel mai bine ar fi sa apelezi la profesionisti pentru o manichiura impecabila – daca unghiile tale arata bine, vei fi mai putin tentata sa le rozi. Daca incercarile de mai sus esueaza, incearca sa-ti ungi degetele cu vaselina, care nu e prea buna la gust…

Analgezic
Nu lua prea multe analgezice

OBICEIUL PROST
Abuzul de analgezice duce la un efect „rebound“ (recadere), in care durerea se acutizeaza la intreruperea tratamentului.

CUM SCAPI DE EL
Nu lua medicamente impotriva durerilor de cap mai mult de trei zile pe saptamana. Alternativ, incearca remedii din plante (musetel, sunatoare, menta, gentiana, frunze de zmeur). Arnica e un puternic antiinflamator, util ca gargara impotriva durerilor de dinti sau in apa de baie impotriva celor articulare.

lentile de contact
Scoate-ti lentilele de contact

OBICEIUL PROST
Toate lentilele de contact trebuie scoase din ochi inainte de culcare, pentru curatare si pentru a permite ochilor sa se refaca – inclusiv noua generatie de lentile hydrogel. Daca dormi cu ele, iti cresti riscul de infectii oculare, cheratite (inflamatii ale corneei), abraziuni etc.

CUM SCAPI DE EL
Pastreaza cutia pentru lentile langa suportul pentru periuta de dinti, pentru a-ti aminti sa le scoti in fiecare seara, cand te speli pe dinti. Nu ceda tentatiei de a folosi apa de la robinet in locul solutiei pentru lentile, pentru ca aceasta creste riscul infectiilor oculare.

Cafea
Redu consumul de cofeina

OBICEIUL PROST
Un aport constant de cofeina iti supune sistemul nervos la o presiune crescuta, marind anxietatea si stimulandu-ti creierul intr-un mod similar celui produs de amfetamine si cocaina (motiv pentru care si provoaca dependenta).

CUM SCAPI DE EL
Medicii ne sfatuiesc sa limitam consumul de cafea la maximum trei espresso (patru-cinci cafele) pe zi. Si nu uita de celelalte importante surse de cofeina: cafea, coca cola, ceai negru sau verde (teina), ciocolata, antinevralgice (care contin cofeina), bauturi energizante. Pentru a face trecerea mai usoara, incepe prin a amesteca jumatate din cafeaua ta obisnuita cu cea decofeinizata sau si mai bine, cu cicoare, excelenta la gust si pentru sanatate.

Mihaela Doina Radulescu
Foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate