Scapa de insomnii!

Se spune ca noaptea e un sfetnic bun. Medicii sunt insa de alta parere: somnul insuficient iti slabeste performantele din ziua urmatoare si iti pune in pericol sanatatea.

Daca in ultimul timp ai avut parte de prea multe nopti albe, e timpul sa depistezi care sunt "hotii" de somn si antidotul pentru fiecare dintre ei.

Nevoia de somn difera de la o persoana la alta, dar specialistii sustin ca, in medie, un adult are nevoie de sapte-opt ore de somn pentru a fi odihnit si sanatos. Durata somnului nu este insa singura care conteaza, calitatea acestuia fiind la fel de importanta.

De aceea, persoanele care au un program mai dificil si se pot bucura decat de cateva ore de somn ar trebui sa se asigure ca macar calitatea acestuia este buna. Din pacate, exista o serie de lucruri nebanuite care iti pot "fura" somnul si este esential sa stii ce trebuie sa faci pentru a nu pierde controlul asupra situatiei. Iata cateva dintre acestea!

Grijile
Responsabilitatile de la serviciu sau disputele pe care le ai cu persoanele dragi sunt problemele care nu te lasa de multe ori sa adormi? Incearca sa analizezi cu calm lucrurile si sa gasesti solutii inainte de a merge la culcare.

Daca se intampla totusi ca acestea sa te framante in continuare, solutia cea mai buna nu este sa te zvarcolesti toata noaptea prin pat, in incercarea de a gasi raspunsuri la intrebari. Ridica-te din pat si plimba-te putin prin casa.

Starea de agitatie va disparea, iar cand te vei intoarce in asternut vei putea adormi linistita. Aceasta metoda te va ajuta sa te relaxezi cel mai bine.

Dereglarile cauzate de ciclul menstrual
Fluctuatiile de estrogen si progesteron care au loc in organism inaintea sau in timpul perioadei de menstruatie iti pot rapi cateva ore bune de somn. Una dintre metodele cele mai eficiente de a preveni insomniile in aceasta etapa a lunii este sa faci o baie cu apa calda sau sa te speli cu ceai de musetel in zonele intime cu cateva ore inainte de a merge la culcare.

Daca ti se intampla totusi ca durerile de stomac sa nu-ti dea pace si te trezesti de mai mute ori pe noapte, ia un calmant inainte sa adormi sau intreaba-ti medicul de familie daca poti lua un somnifer usor, o data pe luna.

Abstinenta de la mancare
Esti la cura de slabire si refuzi sa mananci dupa ora sase seara? Atentie, junghiurile cauzate de foame iti pot sabota somnul, asa ca evita sa mergi la culcare cu stomacul gol! Studiile arata ca femeile care urmeaza un regim de slabire se trezesc de mai multe ori pe noapte decat cele care se hranesc normal.

Pentru a avea parte de un somn linistit, nutritionistii iti recomanda sa iei o masa usoara seara, bogata in proteine, si sa bei o cana de ceai cald, care te va ajuta sa te relaxezi inainte de a adormi.

Sforaitul partenerului
Cu siguranta ti s-a intamplat, macar o data, sa nu poti adormi din cauza ca partenerul tau sforaia. In caz ca nu stiai, sunetul produs de sforait poate atinge 90 de decibeli. De aceea, chiar daca reusesti sa adormi inaintea partenerului tau, sforaitul lui s-ar putea sa te trezeasca exact cand ti-e somnul mai dulce.

Daca te confrunti des cu astfel de situatii, recomanda-i sa doarma pe o parte si sa evite sa stea cu fata in sus. Alte cateva lucruri pe care trebuie sa i le amintesti este sa nu fumeze si sa nu consume alcool cu cateva ore inainte de culcare. Acestea duc la relaxarea muschilor gatului si provoaca sforaitul.

Alergia la praf
Daca ti se intampla adesea sa tusesti sau sa stranuti noaptea fara sa fii racita, e timpul sa te intrebi cand ai schimbat ultima data lenjeria de pat sau cand ai facut curatenie in camera. Particulele de praf care patrund in asternuturi iti pot provoca reactii alergice severe, care iti ingreuneaza respiratia si iti disturba somnul.

Cea mai eficienta metoda de a scapa de bacterii si dea a crea un mediu odihnitor este sa aerisesti cat mai des dormitorul, sa stergi regulat praful si sa nu uiti sa faci curatenie la fiecare sfarsit de saptamana.

Sensibilitatea la zgomote
In timp ce unele persoane prefera sa adorma cu radioul sau cu televizorul pornit, pentru altele este practic imposibil sa se poata odihni in prezenta celui mai mic zgomot.

Daca ti se intampla adesea ca latratul cainilor din fata blocului, ticaitul ceasului din dormitor, zgomotul produs de masinile de pe strada sau vecinii galagiosi sa te deranjeze atat de tare incat sa nu poti adormi, e clar ca esti exagerat de sensibila la zgomote.

Pentru a te putea bucura din plin de somn, dopurile speciale de urechi ti-ar putea fi de un real folos. Totul este sa le fixezi bine.

Unde duce lipsa de odihna
Tulburarile din timpul somnului duc la aparitia mai multor consecinte fizice si mentale. Iata la ce te expui daca nu te odihnesti cum trebuie!

Pierzi puterea de concentrare
Privarea de somn si trezirile repetate din timpul noptii diminueaza serios performantele noastre psihice. Dupa o noapte agitata, nu te mai poti concentra la fel de bine ca atunci cand esti odihnita, te simti extenuata si devii stresata de faptul ca nu-ti mai poti duce la bun sfarsit responsabilitatile.

Studiile arata ca persoanele care sufera de oboseala sunt, de asemenea, mai putin fericite si sunt expuse riscului de a cadea intr-o depresie cronica.

Risti sa devii obeza
Foarte multe femei care se trezesc des noaptea au tendinta sa faca o vizita la bucatarie sub pretextul de a-si astampara setea. Din pacate, multe dintre noi nu ne oprim doar la un pahar cu apa, ci savuram si o mica gustare.

Daca faci din asta o obisnuinta, ai toate sansele sa devii obeza. De asemenea, lipsa suficienta de odihna poate face ca organismul tau sa produca o cantitate mai mare din hormonul care induce foamea si vei fi expusa riscului de a consuma mai multe calorii a doua zi.

Vei avea un sistem imunitar slabit
Persoanele care nu dorm suficient mai multe zile la rand sunt mai predispuse bolilor cardiovasculare, infarctelor si diabetului de tip 2.

Sistemul imunitar va fi din ce in ce mai slabit, iar riscul contaminarii racelilor si a altor boli care te pot pune la pat pentru mai multa vreme este mai mare. In plus, vindecarea va fi mult mai anevoioasa.

Text: Mihaela Trinca

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate