Scapa de disconfortul incontinenței urinare

Nu-i ignora semnalele în speranța că va trece de la sine. Tratamentul timpuriu te va ajuta să scapi complet de această problemă stânjenitoare. 

incontinenta urinara

Frecventă în rândul persoanelor care au trecut printr-o naștere (sau mai multe) pe cale naturală, care au intrat la menopauză, care sunt obeze sau au trecut de o anumită vârstă, incontinența urinară aduce cu sine o serie de situații imprevizibile, dificil de gestionat.

Incontinența de stres și incontinența de efort

„Atunci când vorbim despre incontinența urinară, aceasta poate fi de două feluri: de stres sau de efort. Incontinența de stres apare atunci când vezica este plină și exercită o presiune crescută asupra planșeului pelvin. În acest moment, femeia experimentează o senzație puternică de micțiune, iar în condițiile unei musculaturi slăbite și cu o rezistență scăzută, apar pierderile de urină.

Incontinența de efort se manifestă pe același fond, al unei musculaturi pelvine slăbite, și este declanșată de un efort fizic moderat precum tusea, strănutul sau chiar o banală alergare“, afirmă Bogdan Goga, fizioterapeut în cadrul cabinetului de recuperare medicală Terapie pentru Mișcare.

Oricare ar fi cauza incontinenței, important este să nu te obișnuiești cu acest disconfort, pentru că, din fericire, există soluții medicamentoase, terapii și intervenții care te ajută să scapi în totalitate de această afecțiune nedorită și atât de stânjenitoare. O vizită la medicul urolog sau ginecolog te va ajuta să afli posibila cauză și să urmezi tratamentul potrivit ție.

Exercițiile Kegel

Aceste exerciții speciale pentru întărirea mușchilor pubococcigieni (care susțin vezica urinară, vaginul, uretra și o parte din rect) sunt utile în prevenirea incontinenței urinare, și sunt recomandate celor care tocmai au născut sau celor aflate la menopauză. Apelează la serviciile unei clinici unde se pot realiza aceste exerciții, cel puțin la început, până deprinzi mișcările necesare.

Mai multe informații despre recuperarea medicală

Incontinența urinară apărută din cauza unei musculaturi locale slăbite poate fi tratată prin recuperare medicală. Cu toate acestea, specialiștii atrag atenția asupra faptului că dacă problema datează de câțiva ani, recuperarea medicală îşi pierde din eficiență, iar într-un final singura soluție rămâne operația.

„Atunci când pacienta se va prezenta la cabinet, fizioterapeutul îi va efectua o evaluare, urmând să conceapă un program de recuperare personalizat ce poate fi alcătuit din kinetoterapie individualizată și electrostimulare perineală. Exercițile presupun efectuarea unor serii de contracții perineale, având un timp variat de contracție în funcție de fiecare persoană, în diferite posturi indicate de specialist, cu scopul de a întări musculatura pelvină.

De asemenea, prin electrostimulare se va urmări ca prin plasamentul electrozilor să se obțină contracția aceleiași zone, astfel încât pacienta să aibă forța și rezistența musculară necesare pentru a nu mai experimenta pierderi de urină”, explică fizioterapeutul Bogdan Goga. Procedurile nu sunt dureroase și devin cu atât mai eficiente cu cât persoana se prezintă mai devreme la fizioterapeut. Pentru rezultate vizibile, sunt necesare minimum 10 ședințe.

Menține-ți o greutate sănătoasă

Depozitele prea mari din jurul abdomenului pot crea o presiune excesivă la nivelul vezicii urinare. Începe un program de slăbit bazat pe exerciții fizice, pe reducerea cantității de lipide din dietă și pe creșterea consumului de fructe și legume, astfel încât presiunea să fie redusă, iar controlul urinar ameliorat.

De asemenea, urologii recomandă consumul a 4-6 pahare de apă zilnic, care să asigure hidratarea necesară, dar care să nu declanșeze incontinența. Alcoolul ar trebui eliminat, întrucât are un efect diuretic, mărind cantitatea de urină. În aceeași categorie intră și alimentele pe bază de zahăr și sucurile acidulate.

Teme pentru acasă

bilbia sanatatii femeii

În cartea „Biblia sănătății femeii“ (Ed. Curtea Veche) sunt prezentate câteva exerciții pe care le poți realiza foarte ușor și acasă.

✓ alcătuiește un program pentru urinat. Altfel spus, mergi la toaletă din două în două ore, chiar dacă nu simți nevoia. Femeile care practică „urinarea programată“ sunt mai puțin predispuse să piardă urină accidental.

✓ consumă mai puțină cofeină sau treci la cafeaua decofeinizată. Cofeina crește eliminarea de urină din organism și stimulează contracțiile vezicii
urinare, ceea ce poate duce la pierderi neașteptate.

✓ ca o soluție temporară, folosește tampoane (pantyliners). Dacă pierderile de urină apar atunci când tușești, strănuți sau depui un efort fizic intens, atunci folosește tampoane, chiar dacă nu ești la menstruație. Acestea susțin suplimentar vezica, ceea ce poate preveni eliminarea de urină. În plus,
te pot ajuta să ai mai multă încredere în tine atunci când se întâmplă un astfel de „accident“.

✓ ține un jurnal al micțiunilor. Timp de câteva săptămâni, înregistrează „obiceiurile“ vezicii. Notează cât de des (și cât de mult lichid) bei, de câte ori urinezi și cât de multe „accidente“ ai. Jurnalul va ajuta medicul să determine cea mai bună strategie de tratament.

✓ dacă ești fumătoare, diminuează sau renunță la țigări. Fumatul excesiv determină apariția tusei cronice persistente.

Autor: Cătălina Ioancea

Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate