Sănătatea din somn

Noaptea e un sfetnic bun, cu condiția să dormi. Insomnia e un dușman perfid care vine cu gânduri negre și te lasă fără vigoare fizică și psihică.

sanatatea din somn

O noapte de somn odihnitor rezolvă multe din problemele de peste zi. Dacă ai dormit bine, constați că te-au părăsit durerile de cap, greața discretă care te încerca, gândurile negre și îngrijorările fără sens. Ba chiar, într-un mod misterios, în mintea ta a răsărit soluția vreunei probleme căreia nu credeai să-i dai de capăt.

Chimia somnului

Obișnuim să spunem despre somn lucruri empirice, poetice, dar care au toate un sâmbure de adevăr. Copiii cresc în somn. Noaptea e un sfetnic bun. Da, este, dar, paradoxal, te sfătuiește de bine dacă dormi, nu dacă numeri oi până dimineața.

Ai observat că noaptea toate problemele par mai grave și mai greu de rezolvat? Ca îți amintești de micile ofense care ți s-au adus în timpul zilei și scoți la suprafață înzecit toată supararea pe care ți-ai reprimat-o cu diplomație? Nu ești tu de vină, nu ai tu un caracter rău – e doar o problemă de chimie.

Una dintre acele enigmatice substanțe numite neurotransmițători nu este prezentă la datorie. Insomnia este provocată de lipsa melatoninei care reglează, între altele, ritmul cicardian și ciclul somn-veghe. Producția de melatonină este inhibată de lumină (în special de lumina albastră). În condițiile unei producții normale, concentrația de melatonină este maximă către miezul nopții, scăzând treptat spre dimineață.

De aceea prima parte a somnului este mai adâncă și mai odihnitoare, după care dormim „iepurește“, gata să ne trezim la cel mai mic zgomot sau presați de nevoi fiziologice. Și, odată ce ne-am trezit, e greu să mai adormim la loc.

Știi situațiile în care nu te poți culca la ora obișnuită, la primele semne de somn? Dacă treci de acea oră, somnul îți sare și poți continua munca sau petrecerea până dimineață, cu iluzia că totul e în regulă și că, de fapt, nu era chiar atât de necesar să dormi. Concentrația de melatonină a fost maximă, apoi a scăzut – aceasta este cheia iluziei.

Și tot acest miraculos hormon este secretul efectelor binefăcătoare ale somnului. Melatonina este un antioxidant dintre cei mai puternici și, în asociere cu calciul, are un rol important în stimularea imunității, inclusiv în contracararea imunodeficiențelor dobândite.

Un efect indirect, dar cert, al melatoninei este întârzierea pubertății la copii, ceea ce justifică credința că aceștia cresc în somn. Se știe că, mai ales în cazul fetelor, odată cu debutul pubertății, creșterea este mult încetinită și chiar se oprește la sfârșitul acestei perioade. Iată de ce somnul este benefic pentru dezvoltare și sănătate.

Perseverând în respectarea unui program riguros de somn, producția de melatonină poate,  în cele din urmă, să fie stimulată și adusă la un ritm normal. Producția de melatonină scade odată cu vârsta, de aceea bătrânii nu au un  program clar de somn și veghe. Dacă, din lipsă de preocupări, merg la culcare devreme, se trezesc înainte de răsăritul soarelui și își petrec orele rămase  depănând amintiri și încercând să rezolve mental conflicte rămase de mult suspendate.

La adulții care consumă suplimente de melatonină, acestea pot neutraliza  efectele leziunilor degenerative. Suplimentele de melatonină se administrează pacienților cu tulburări de ritm cicardian, tulburări de învățare sau  memorare, maladia Alzheimer, neoplazii, obezitate.

Ajută-ți organismul să doarmă

Există surse naturale de melatonină, însă concentrația din respectivele alimente nu este suficientă pentru a rezolva tulburările de somn. Melatonina conținută în uleiul de măsline, roșii, coaja strugurilor, vin, cireșe, nuci, carnea slabă, cerealele integrale și lactate contează mai mult ca antioxidant.

Dacă lumina inhibă producția de melatonină, se explică de ce majoritatea  oamenilor nu poate dormi cu lumina aprinsă. Lumina albastră, care excelează în acest rol inhibitor, nu este alta decât cea furnizată de ecranul televizorului sau de monitor. Dacă adormi în timpul filmului, nu-ți face iluzia că ai descoperit un somnifer. Somnul va fi agitat, întrerupt și nu tocmai odihnitor.

Cel mai bine este ca, în dormitor, să nu existe televizor, nici calculator, nici tabletă și poate nici telefon. Cititul este pentru mulți o activitate care stimulează somnul. În acest caz este obligatoriu să ai o noptiera cu o veioză, așa încât, în momentul în care simți că-ți  fug rândurile din fața ochilor, efortul de astinge lumina și de a lasa cartea din mână să fie minim.

Altfel, momentul optim se pierde și trebuie s-o iei de la capăt cu ritualul de chemare a somnului. Miraculosul creier uman are sistemele lui de alertă pentru situațiile care reclamă atenție. Astfel, el nu te lasă să dormi dacă ceva nu este în regulă în organism sau în mediu. Dacă temperatura corpului scade sau crește prea mult, dacă este necesară hidratarea,  dacă oxigenul din cameră s-a împuținat sau dacă ceva îți amenință, după socotelile lui, siguranța, te va trezi negreșit.

Uneori  ți-e și greu să-ți dai seamace te-a trezit. Cel mai sigur este sa-ți iei de la început toate măsurile de precauție, de la aerisirea camerei și reglarea temperaturii, până la evitarea meselor copioase și a alcoolului. Observă cum stau lucrurile când nu poți să dormi și schimbă câte ceva până la rezolvare.

Somnul în pat străin

Dacă nicăieri nu poți dormi ca acasă, evită calatoriile itinerante, în care fiecare noapte înseamnă alt loc de culcare. Și nu este indicat un job care presupune multe delegații.

Nu pot/Nu vreau să dorm

Fără glumă – sexul e un somnifer excelent. În adâncul lui, creierul crede că este momentul crucial al reproducerii și atunci mobilizează toate resursele necesare echilibrării și reglării hormonale.

Baby blues

Îți amintești cum dormeai înainte de nașterea primului copil? De la nopțile nedormite în care micul tiran te solicita din oră în oră, somnul n-a mai fost același. Măcar știi de unde a început.

Separația de probă

Sincer, nu cumva ai dormi liniștită dacă partenerul tău de somn n-ar sforăi, nu s-ar întinde pe tot patul și n-ar trage pătura de pe tine? Poate nu-ți dai seama, dar e de încercat. Nu e ca o despărțire, e ca o terapie prin somn. Trezindu-te odihnită a doua zi, toată lumea va avea de câștigat.

Autor: Mihaela Serea

Sursa foto: shutterstock.com

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate