Să vorbim despre obsesiile alimentare

Este o linie foarte fină între a fi preocupată să mănânci sănătos și a face din asta o fixație. Cum știi când ai depășit granița?

obsesii alimentare

În ultima perioadă, vorbim și scriem tot mai des despre cum și ce ar trebui să mâncăm nu doar pentru pentru a atinge numărul de kilograme pe care ni-l dorim, ci și pentru a fi sănătoase. Încurajarea unui stil de viață sănătos este benefică atâta timp cât promovează și ideea de echilibru. Pentru că da, și în materie de sănătate, ce este prea mult poate avea efecte nedorite. Ortorexia este rezultatul unor astfel de exagerări, atunci când preocuparea pentru o alimentație sănătoasă este dusă la extrem. Răspunde întrebărilor de mai jos cu „da“ și „nu“ pentru a înțelege mai bine cum te raportezi la ideea de sănătate prin alimentație.

1. Te gândești la mâncare în termeni de „bună“ sau „rea“?

Este bine să stabilești anumite direcții, când vine vorba despre alimentație, însă când ajungi să te gândești, de exemplu, la o omletă de albușuri ca fiind foarte bună, iar la un covrig, ca fiind inamicul nr. 1, cu siguranță nu te îndrepți spre destinația dorită. Oricât de mult ți-ar plăcea, nu este indicat să mănânci întotdeauna doar câteva feluri de mâncare pe care le preferi. Medicii nutriționiști insistă mereu asupra ideii că varietatea și micile răsfățuri culinare ne fac viața mai frumoasă. Ba mai mult, pe termen lung, vei vedea că acestea chiar sunt de ajutor în planul tău de a avea o siluetă echilibrată. Pentru că acesta este cuvântul-cheie: echilibrul. Primul pas este să te informezi despre sănătatea alimentelor pe care le consumi din surse sigure, iar al doilea, să te obișnuiești să pregătești mâncăruri cât mai variate.

2. Când primești vești bune sau rele simți nevoia să sărbătorești/să te refugiezi în mâncare?

Zilele trecute mi-a trecut prin minte faptul că nu am mai petrecut de mult o seară în fața televizorului, la un film bun, savurând dulcele preferat. Este o pauză bine-meritată pe care te sfătuiesc să o iei din când în când: cred că te-ai convins până acum că un moment de relaxare te ajută să-ți recapeți energia. Situația se schimbă când vorbim despre mâncatul emoțional. Dacă atunci când primești vești bune sau rele reacția imediată este să ajungi la
mâncare, cu siguranță nu este un semn bun. O soluție ar fi ca, în loc de o prăjitură, să alegi o băutură răcoritoare sau să îți pregătești o baie relaxantă. O altă variantă este să ieși la alergat într-un parc, pentru a te mai detensiona. Iar data viitoare când ai ceva de sărbătorit, în loc să transformi bucuria în pretext pentru a mai „ciuguli“ ceva, mai bine cumpără-ți un accesoriu vestimentar pe care ai pus ochii.

3. Ești mereu la cură de slăbire?

Fie că ai eliminat din alimentație carbohidrații sau poate că ți-ai făcut la un moment dat un reflex din a număra caloriile – multe dintre noi am ales, la un moment dat, o modalitate mai rapidă, mai drastică, mai eficientă, pentru a slăbi. Când însă o astfel de dietă este ridicată la rangul de stil de viață, ar trebui să te detașezi puțin de subiect și să privești lucrurile cât se poate de obiectiv. Impunându-ți în mod constant limite și reguli când vine vorba despre alimentație, nu reușești decât să-ți induci o stare de permanentă de frustrare și foame, altfel spus vei fi propriul sabotor al eforturilor de a slăbi.

4. Obișnuiești să înlocuiești o masă întreagă cu gustări și băuturi răcoritoare?

Este foarte bine să îți începi ziua cu un smoothie de fructe, dacă ți-ai propus să elimini toxinele din organism. Dar dacă micul dejun se bazează mereu pe sucuri sau poate că obișnuiești să sari peste masa de prânz păcălindu-te cu o porție minusculă de hummus și batoane de morcovi, ai pășit într-o zonă periculoasă. Mai mult, obiceiul de a bea cafea pentru a înlătura foamea nu face altceva decât să priveze organismul de energia de care are cu adevărat nevoie.

5. Preferi dietele care se bazează pe eliminarea unei grupe de alimente?

Totul a început cu dieta Atkins și principala ei caracteristică de evitare a carbohidraților, iar mai nou trebuie să ne ținem departe și de carne, zahăr, de produse lactate și gluten. Persoanele care au o relație sănătoasă cu mâncarea cel mai probabil vor înțelege toate aceste avertismente și vor alege să reducă din alimentele despre care știu că nu sunt benefice propriului organism. Există însă și persoane care aleg varianta extremă și elimină în totalitate o categorie de alimente, inventând chiar posibile alergii, în încercarea de a evita explicațiile pe care, de fapt, nu le au.

6. Socializarea te incomodează?

Abilitatea de a socializa și răsfățul culinar merg mână în mână, însă dacă ai început să eviți serile în oraș pentru că te-ar putea tenta o delicioasă pizza sau un prosecco, înseamnă că ți-ai stabilit greșit prioritățile. Da, este important să mănânci bine, dar în aceeași măsură, pentru sănătatea și starea ta de bine, este esențial să interacționezi, să râzi și să împărtășești momente frumoase cu apropiații. Nu te izola – soluția este să îți reanalizezi comportamentul vizavi de mâncare.

AFLĂ CE TIP DE RELAȚIE AI CU MÂNCAREA

Emoțională
Ai răspuns „da“ la întrebările 1 și 2? Înseamnă că ești mereu preocupată de subiectul dietelor. În cazul tău, apetitul apare ca un răspuns emoțional, fie de vinovăție, fie de bună dispoziție. Britanica Laura Thomas, expertă în nutriție, sugerează că ar trebui să te concentrezi mai mult asupra alimentelor sănătoase, pe care este bine să le incluzi în alimentație, și mai puțin asupra a ceea ce vrei să elimini. De obicei, restricțiile sunt cele care alimentează poftele culinare. Un ingredient-vedetă în această discuție este zahărul, întrucât, funcționând asemenea unui drog, poate cauza dependență.

Dependentă de diete 
Dacă ai răspuns pozitiv la întrebările 3 și 4, este posibil să cazi în capcana dietelor transformate în stil de viață. Problema cu dietele duse la extrem este că nu pot fi puse în aplicare pe termen foarte lung, iar rezultatul lor este o permanentă oscilație de greutate. Dacă vrei rezultate care să reziste în timp, trebuie să redescoperi regulile unei alimentații sănătoase. Și, foarte important, nu trebuie să tinzi spre perfecțiune! Când vrei să slăbești, realizează acest lucru cu pași mici, până ajungi să-ți atingi scopul.

Ortorexică
Dacă ai răspuns „da“ la întrebările 5 și 6, ai putea suferi de ortorexie, adică ești obsedată de mâncatul sănătos. Este foarte bine să ai o alimentație “curată”, însă ai voie, din când în când, să trișezi puțin. Mănâncă natural, pe cât posibil, gătește și evită mâncarea procesată.

 

Autor: Cătălina Ioancea

Foto: 123rf.com

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate