Rosiile perfecte se culeg toamna

Dar vom continua sa le numim legume, in virtutea obisnuintei.

Noi le numim rosii pentru ca aceasta este culoarea soiurilor traditionale de tomate care se cultiva in tara noastra.

Pentru noi sunt bune rosiile cat mai rosii, mari si carnoase. Dar observam ca exista o oarecare varietate de culori, de la galben, roz, portocaliu pana la nuante de vanat.

Dupa forma si marime se deosebesc diverse soiuri, de la maruntelele cherry si lunguietele plum (prunisoare) pana la spectaculoasele patlagele cu miezul de un rosu intens si foarte dulce, cu greutatea medie de 200 g/fruct, soiul Buzau 1600.

Rosiile de gradina se coc la noi catre sfarsitul verii, inceputul toamnei. Gustul lor dar si continutul nutritiv este incomparabil cu al rosiilor galbene-roz-portocalii-ciresele-prunisoare din import.

Iata care sunt, in medie, valorile componentelor nutritive ale unei rosii de 100 g:

calorii- 25
grasimi- 0
colesterol -0
carbohidrati- 5 g
proteine -1 g
fibre alimentare -1 g
sodiu- 6 mg
vitamina A -1.000 UI
vitamina K- 900 UI
vitamina C -15 mg
potasiu- 290 mg
caroten- 4 mg
vitaminele B1, B2, B3, B6- cate 300 – 350 UI din fiecare

Dar, ca orice organism viu, rosia mai contine multe alte elemente pe care le regasim si in corpul omenesc si care au fiecare rolul sau, oricat de ciudat ar parea: molibden, fosfor, cupru, crom…

Daca valoarea nutritiva este una limitata – exceptand, sa zicem aportul de vitamina C, vitamina A si caroten – sunt impresionante virtutile terapeutice ale rosiilor. Desigur, aceste virtuti devin mult mai vizibile in conditiile efectuarii unei cure de rosii, insemnand consumul zilnic al unei cantitati de 500 g pana la 1 kg de rosii.

Cuvantul cheie in evidentierea calitatilor terapeutice ale rosiilor este licopenul. Iar cuvantul cheie pentru caracterizarea licopenului este antioxidant. Licopenul este un antioxidant de doua ori mai eficient decat celebrul ß-caroten.

Desigur, pentru calitatile antioxidante este preferat sa se aleaga rosii bio, care sa aiba potentialul maxim si sa nu introduca toxine in organism.

Licopenul este un colorant rosu, un caretonoid care protejeaza organismul de radicalii liberi a caror anihilare inseamna:

Incetinirea proceselor degenerative. Aceste procese sunt cele care descriu imbatranirea, pierderea unor calitati estetice si functionale ale corpului omenesc.

De retinut in mod special este puterea licopenului de a preveni degradarea maculei lutea, sau pata galbena de pe retina, care asigura claritatea vederii. De asemenea, se pun mari sperante in rolul lutenului in prevenirea maladiei Alzheimer.

Prevenirea neoplaziilor. Cu alte cuvinte, previne aparitia formatiunilor tumorale, motiv pentru care este indicat fumatorilor si celor care traiesc sau lucreaza in medii toxice ce predispun organismul la cancer. Mai mult, licopenul este un adjuvant eficient in tratarea tumorilor.

Scaderea concentratiei colesterolului in sange. Daca poate face acest lucru, atunci licopenul ne poate feri si chiar poate ameliora steatoza hepatica (ficatul gras) si afectiunile cardiovasculare.

Licopenul se gaseste in comert ca supliment nutritiv dar asimilarea lui este mult mai buna direct din fructul sau leguma care il contine, in cazul nostru, rosia.

Acest fapt se explica prin coexistenta cu alte substante, in conditiile functionalitatii organismului viu. Este ca si cum substantele trec dintr-un organism intr-altul, fara sa moara intre timp.

Pe langa avantajul de a fi un aliment gustos hipocaloric, rosia mai are si avantajul de a se putea consuma in fel si chip. De la rosia proaspata, la sucul de rosii, bulion si chiar ketchup.

De ce credeti ca pastele, cu foarte rare exceptii, se servesc cu sos de rosii sau ketchup? Complexul de substante din rosii faciliteaza procesarea amidonului si grasimilor, tinand astfel la distanta obezitatea si afectiunile cardiovasculare.

Dintre afectiunile ce pot fi prevenite sau ameliorate cu ajutorul unei cure de rosii, mai putem aminti:

  • reumatismul;
  • calculii renali sau biliari;
  • infectiile renale si urinare, nefrita;
  • constipatia;
  • digestia lenesa (atonia gastrica);
  • hiperaciditatea gastrica;
  • intoxicatiile cronice.

Continand 90% apa, rosia este un hidratant eficient.

Text: Mihaela Serea; Foto: Dreamstime.
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar