Revelion oriental

Istanbul, orasul pe doua continente
Mi-am dorit pentru sfarsitul de an o plecare din ara, intr-un loc pe care sa nu-l fi vazut niciodata, intr-o regiune calda (eu ador vara), apropiata, dar care sa fie si istorica, incarcat de legenda. Am ales Turcia, si n-am regretat.

Istanbul

Am plecat din Bucurestiul sub ninsoare si, dupa cateva ore, am ajuns intr-o toamna ploioasa la Istanbul, capitala a ezata pe cele doua armuri ale Stramtorii Bosfor, «gulerul de piatra» care leaga Marea Marmara de Marea Neagra si Europa de Asia. Vreme de un mileniu si jumatate, Istanbul a fost capitala a trei imperii succesive (roman, bizantin si otoman), lucru ce razbate din fiecare piatra de constructie: Moscheea Albastra, Aya Sofia, Topkapi, Basilica Cistern, Turnul Beyazid, viaductele romane, palatele sultanilor, Portile Marii Negre ori Fortarea a Rumeli.

Traversand Bosforul, am avut perspectiva incredibilei aglomerari urbane din partea europeana, unde cladiri cu mai multe etaje sunt inghesuite pe suprafe e intinse, fara nici o zona verde. Partea asiatica apare plina de parcuri, scumpa i exclusivista.

De stiut
Pentru transportul local, poti folosi minibus-uri (dolmus), care pleaca la fiecare 30 de minute, intre orele 7 si 24, contra trei lire turcesti. Traversarea cu feribotul dureaza 45 de minute.

Marele Bazar
Negocieri in Marele Bazar

Cu ospitalitate si placuta operativitate, am fost cazati la hotelul Green Anka, din zona veche a orasului, in apropierea Marelui Bazar. O zi ploioasa si rece, in care marea si cladirile in nuante de gri imi aminteau de filmele alb-negru. Doar Marele Bazar, cu labirintul celor 60 de stradute acoperite si peste 4.000 de magazine, era animat si plin de culoare.

Una dintre cele mai intinse piete din lume, unde am descoperit o atmosfera fabuloasa, aproape medievala, cu mestesugari, aramari si lucratori in lemn, ceainarii si vanzatori ambulan si, cu tocmeli in strada si cumparaturi din cele mai diverse, de la covoarele de Shiraz si Buhara, la jachete de piele, antichitati, podoabe din argint, icoane crestine si foarte mult aur. Am intrat, cat sa aruncam o privire, intr-un magazin de covoare si am fost intrebati de unde venim.

«Aaa, din Bucuresti! Ce faci?», ne-a intampinat proprietarul magazinului, semn ca limba romana e bine cunoscuta aici. Sub ochii nostri uluiti, a urmat o demonstratie si negociere de pret conform regulilor artei. Covoare superbe erau rasucite in aer cu o miscare experta a mainii, ca la corida, si aranjate pe podea, pentru a demonstra ca din unghiuri diferite isi schimba culoarea. Preturile au coborat rapid la jumatate, pentru noi, care eram «persoane speciale».

Si trebuie sa recunosc ca, desi nu voiam sa cumpar covoare din matase, am avut un moment de ezitare. Nu am cumparat, dar am aflat ce inseamna sa negociezi, o experienta fascinanta pentru prima zi in Turcia…

De stiut
Pentru a ajunge in Turcia poti opta pentru autocar sau un pachet cu zbor charter. Transportul cu autocarul dureaza in jur de 12 ore (din Bucuresti) si costa sub 100 euro.

Pamukkale

Miracolul Pamukkale
Pamukkale este o zona intrata in Patrimoniul universal UNESCO. Aici, apa a sapat in calcarul alb spectaculoase terase rotunjite, asezate perfect orizontal pe pantele de piatra. Cu ani in urma, izvoarele minerale cu apa calda, bogate in bioxid de carbon, care tasneau din adancuri, au cioplit terasele din calcar in forma unor bazine unde s-a adunat apa vindecatoare.

Acum, izvoarele aproape au secat. Apa lor este colectata si trimisa periodic sa ude terasele, incetinind degradarea muntelui de calcar alb, sub actiunea aerului. Pe platoul muntelui am avut surpriza sa descopar ruinele orasului Hierapolis sau Orasul Sacru, al carui parinte de legenda este insusi zeul Apollo.

Orasul a fost fondat cu patru secole inainte de Hristos, de catre regele Pergamului. Cucerit de romani, a devenit faimos pentru baile sale termale cu efecte curative. Ruine si resturi de coloane de marmura sunt raspandite pe o suprafata intinsa (ruinele bisericii Sf. Filip), dovedind marimea si importanta Hierapolisului antic, orasul fiind mentionat in scrierile Sfantului Apostol Paul.

De stiut
Bacsisul de 10% este un obicei respectat in restaurante, in hoteluri si pentru soferii de autobuz, dar soferii de taxi nu asteapta, in mod normal, bacsis.

Revelionul la Kusadasi

Sfarsitul de an l-am petrecut chiar pe tarmul Marii Egee, pe Insula Porumbelului sau Kusadasi. Numele vine chiar de la mica insula, sub forma de pasare, care se deschide in partea centrala a localitatii, iar aspectul general este unul pitoresc: un amestec de trepte cioplite in piatra si verdeata peste tot, in ciuda anotimpului din calendar; stradute inguste, geamii, bazare si case de lemn, vechi de pe vemea sultanilor.

Gasesti la tot pasul mici «ospatarii» cu dulciuri turcesti si cu preparate din carne de camila sau frigarui din carne de oaie, vita si pui. Era deja noapte cand am ajuns la hotelul nostru, Fantasia. Inauntru, atmosfera era placuta, hotelul spatios si stralucitor, masiv prin decoratiile din lemn si marmura, dar prietenos si subtil prin muzica clasica si fotoliile confortabile risipite.

La petrecerea Anului Nou ne-am simtit excelent, pentru ca muzica turceasca ritmata nu putea fi ascultata, ci doar dansata, asa ca toata lumea a dansat pana spre dimineata. S-au servit preparate traditionale, unele extrem de picante, dar mie mi-a placut friptura de curcan cu sos, «Turkey tenderloin», delicioasa.

Dimineata de 1 ianuarie a fost insorita si calda, asa ca am luat un brunch pe terasa hotelului, cu deschidere spre mare. Bufetul suedez a functionat nonstop de la sapte dimineata la ora doua dupa pranz. Am mers la o plimbare relaxanta pe malul Egeei, cu apa uimitor de albastra, limpede si imbietoare, dar inca rece, asa incat ne-am multumit sa inotam in bazinul acoperit al hotelului si sa facem sauna. Minunat!

De stiut
Pretul unui circuit de 7 zile de Revelion, cu transport cu autocarul, incepe de la 225 euro, la hotel de 4 stele sau 320 euro, la 5 stele. Detalii pe www.premiertour.ro.