Retentia de apa in timpul sarcinii

Sarcina
Denumita medical si edem, retentia de apa reprezinta acumularea excesiva de lichide in tesuturile organismului. In mod normal, intre tesuturi si plasma sangelui exista un schimb permanent de lichide. Retentia de apa apare in momentul in care aceste lichide nu pot fi resorbite in sange sau cand trec intr-o cantitate mare in tesuturile de langa vasele de sange. Altfel spus, apare un dezechilibru intre cantitatea de lichide absorbita si cea eliminata.

Sarcina, o conditie speciala

Daca, in general, retentia de apa este pusa pe seama consumului ridicat de sare, a statului prelungit in picioare sau a fluctuatiei nivelului de hormoni specifica perioadei premenstruale si menopauzei, in sarcina aceasta problema are o cauzalitate aparte. In primul rand, creste progresiv volumul sanguin de aproape doua ori.

Apoi, creste semnificativ presiunea asupra pelvisului, exercitata de uterul tot mai mare. Acest lucru incetineste intoarcerea sangelui la inima, ceea ce creeaza tensiune in vene, care, la randul lor, vor directiona o parte din sange la tesuturi, umflandu-le.

Odata ce fenomenul incepe sa se manifeste, el va continua pe toata durata sarcinii. Abia dupa ce va scadea presiunea in vene, respectiv dupa nastere, circulatia va reveni la normal, iar fluidele in exces vor fi eliminate. Tocmai de aceea, in primele zile postpartum, rtebuie sa te astepti la transpiratie abundenta, dar si la umplerea intr-un ritm rapid a vezicii urinare.

Ce poti face ?

Chiar daca nu este periculoasa, retentia de apa cauzeaza un real disconfort: nu mai poti purta inele, te strange incaltamintea, ai senzatie de greutate in picioare, iar uneori, carcei. Prin urmare, e bine sa temperezi fenomenul.

Cum sarea figureaza pe lista principalilor factori determinanti ai retentiei apei in organism, e bine sa uiti s-o adaugi la mancare si sa reduci cat poti de mult consumul de alimente sarate. De asemenea, chiar daca s-ar putea sa sune straniu, bea mai multa apa. S-a dovedit ca o hidratare corespunzatoare ajuta la reducerea procentului de apa retinut in tesuturi. Aceasta, pentru ca, odata ce bei multa apa, urinezi mai des si elimini mai multa sare din organism.

Un alt pas important de realizat este ajustarea aportului de potasiu, un mineral esential in reglarea nivelului lichidelor in organism. Daca te intrebi care sunt cele mai bune surse, ia in calcul fructele si legumele – sunt furnizorii ideali. Bananele, avocado, portocalele, grapefruitul, kiwi, prunele, caisele, curmalele, stafidele, spanacul, fasolea, cartofii si rosiile sunt cele mai generoase din acest punct de vedere. Potasiul este prezent in cantitati apreciabile si in carnea de vita, cea de pasare, lapte si aiurt.

Antreneaza diureza

Pentru a preveni stagnarea lichidelor in organism, marseaza pe alimentele diuretice. Varza, telina, sparanghelul, castravetii, rosiile, frunzele de patrunjel, pepenele rosu sunt printre cele mai recunoscute la acest capitol. Excelent este si sucul de afine, care actioneaza ca un diuretic eficient.

Poti apela cu incredere si la ceaiul de papadie, una dintre putinele plante fara contraindicatii in sarcina. Pune o lingurita de planta uscata la o cana de apa si adu la fierbere; lasa sa stea la infuzat 15 minute, strecoara si, dupa ce se raceste, bea cu inghitituri mici, de preferat inainte de masa. Atentie: nu adauga zahar, ci eventual putina miere.

Un alt remediu salutar sunt coditele de cirese. Prepara un decoct dintr-o lingura de produs la 250 ml de apa; fierbe 15 minute si bea cand se raceste. Pe langa actiunea diuretica, acest preparat are o excelenta proprietate antiinflamatorie.

Si matasea de porumb este de folos, avand un continut ridicat de potasiu. Pune o lingurita de produs la o cana de apa; fierbe timp de 2-3 minute, apoi strecoara.

Nu in ultimul rand, condimenteaza mancare cu turmeric. Potrivit unor studii realizate in China, acesta ar impiedica retentia de apa, datorita proprietatilor antiinflamatorii.

Pune-te in miscare

Exercitiile fizice moderate pot ameliora edemul. Atunci cand lucrezi, in muschii coapselor sunt pompate mai multe lichide prin intermediul venelor. Incearca sa mergi pe jos sau sa pedalezi cel putin 20-30 de minute pe zi.

Utili sunt si ciorapii medicinali compresivi. Imbraca-i de la primele ore ale diminetii, chiar inainte de a cobori din pat.

Ca sa elimini mai multe lichide la nivelul picioarelor, fa-ti masaj. Incepe prin a sta pe podea cu picioarele indoite. Prinde tibia sub nivelul genunchilor, cu degetele pe pulpa si cu degetele amri de-a lungul tibiei. Misca-ti mainile usor catre glezne, aplicand o presiune moderata cu degetele. Apoi schimba pozitia degetelor: cele mari pe partea interioara a gleznei, iar celelalte de-a lungul tibiei. Maseaza astfel pulpa de jos in sus, pana carte genunchi. In final, apuca-ti pulpa cu mainile si fa masaj de strangere si eliberare de-a lungul piciorului. Repeta manevrele si pentru celalalt picior.

Straduieste-te sa eviti pozitia picior peste picior. Atunci cand o adopti, circulatia periferica are de suferit.

Semne care ar trebui sa te ingrijoreze

Chiar daca umflarea picioarelor sau chiar a mainilor este un fenomen normal in timpul sarcinii, in anumite situatii, retentia de apa poate ascunde o problema medicala. De aceea, urmareste cu atentie schimbarile corpului tau si consulta medicul daca:

  • ti se umfla fata si ochii;
  • mainile sunt vizibil mai mari, din cauza retentiei de fluid (nu doar o strangere in jurul inelului);
  • extremitatile se umfla brusc (de obicei, retentia de lichide este un proces stadial);
  • observi o asimetrie a retentiei in picioare (un picior este vizibil mai umflat decat celalat);
  • ai dureri la extremitati.

Natalia Talmacec

Plafar

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate