Renunță la dietă! Uite de ce

Dacă dieta pe care o urmezi ți se pare chinuitoare și inutilă, află că nu ți se pare, chiar așa este. În plus, este periculoasă, oricare ar fi ea. Iată când este cazul să renunți la cure și de ce:

stop-dieta

foto femeie la frigider via Shutterstock

Valentin Vasile nu este doar un antrenor de fitness. Pregătirea sa include biomecanică corporală, nutriţie sportivă şi nutriţie pentru pierderea în greutate, antrenament funcţional, psihologie/coaching, cycling, body pump, khai-bo, aqua gym – toate, în slujba menținerii în formă prin metode sănătoase, fără diete draconice. Decât diete drastice, mai bine reeducarea apetitului și schimbarea stilului de viață.

Dietele și deficitul caloric

Logic, ca să slăbești, trebuie ca, pentru o perioadă, aportul caloric în organismul tău să fie mai mic decât consumul. Sau invers? Consumul să fie mai mare decât aportul? Pare același lucru: și așa, și invers este vorba despre a crea un deficit caloric. Dar o să vezi că nu e! Diferența fundamentală stă în unghiul din care pui problema.

Dietele sunt planuri de alimentație care urmăresc să creeze un deficit caloric prin scăderea drastică a aportului, cu 700-1000 de kilocalorii pe zi, chiar mai mult, față de cel de dinainte. Iar soluția diferă de la o dietă la alta. Ideea este să consumi în fiecare zi un singur aliment sau alimente dintr-o singură grupă, ca în cazul dietei disociate sau a dietei Dukan, în prima sa fază; dieta ketogenică, mai îngăduitoare, se bazează pe asocierea alimentelor din două grupe, proteine și grăsimi; dar există și diete extreme care, pentru o săptămână, îți impun să consumi doar lichide sau supă de varză.

Autorul cărții admite că reducerea aportului de calorii pentru o perioadă poate fi benefică, dar nu recomandă depășirea limitei de minus 500 de kilocalorii pe zi. Ceea ce propune în schimb este inversarea perspectivei, creșterea consumului de energie (de calorii) peste nivelul aportului. Cu alte cuvinte, să mănânci normal, conform necesităților naturale ale organismului, dar să consumi mai mult, printr-un supliment de activitate fizică.

Funcționarea organismului la cotele de avarie

O dietă restrictivă și dezechilibrată inhibă secreția de hormoni tiroidieni. Cumulat cu reducerea masei musculare, duce la scăderea ratei metabolice, ca raport între caloriile pe care le introduci în organism și cele pe care le consumi. În mod logic, dacă acest raport este excedentar, surplusul se depozitează; dacă este deficitar, funcțiile organismului sunt diminuate corespunzător, până la cotele de avarie, iar în cazuri extreme, până la zero, adică până la deces. Și nu este vorba doar despre situațiile-limită gen război, lagăr, calamități. Asemenea drame s-au produs în plină societate modernă, în condiții de alegere liberă. Au fost cazuri de deces prin inaniție (adolescente anorectice, modele) sau prin consum energetic exagerat (extenuarea urmată de deces la locul de muncă!).

Impactul asupra sănătății psihice nu este nici el de neglijat. „Atunci când creierul primește semnale care îi spun că este într-o perioadă de înfometare, alege să-și încetinească funcțiile care nu sunt necesare supraviețuirii: memoria, capacitatea de a rezolva probleme, gândirea creativă etc.“ explică autorul. Creierul nu mai investește energie în tonusul psihic, așa că se instalează depresia, anxietatea, oboseala.

Dietele scad fertilitatea

„Atât dietele și înfometarea, cât și mâncatul în exces duc la dereglări ale funcției de reproducere, iar în cazuri grave, chiar la sterilitate,“ avertizează autorul. Restricția calorică în alimentație duce la diminuarea secreției de testosteron la bărbați și de estrogen la femei, ceea ce se traduce prin scăderea libidoului, la amenoree în cazul femeilor și impotență în cazul bărbaților. Organismul investește resursele puține în susținerea funcțiilor necesare supraviețuirii. Așadar, dacă plănuiești să devii mamă, elimină din calcul orice dietă!

Efectul yo-yo

Metabolismul încetinit înseamnă consum caloric redus. Dacă unei persoane îi erau necesare 2000 kilocalorii zilnic, pe parcursul dietei, prin încetinirea metabolismului și renunțarea la anumite zone de consum, necesarul se redimensionează, să zicem, la 600 kilocalorii zilnic. Dacă, înainte de dietă, persoana staționa la o greutate constantă consumând cele 2000 kilocalorii, după dietă, consumând aceleași 2000 de kilocalorii, se va îngrășa cu un kilogram la fiecare două săptămâni. Acesta este ceea ce numim efectul yo-yo al dietelor hipocalorice.

Dietele te împiedică să slăbești!

„Partea cea mai alunecoasă a dietelor este tocmai faptul că produc carențe ale nutrienților cu rol major în funcționarea optimă a metabolismului,“ spune Valentin Vasile. Își argumentează afirmația cu o listă care cuprinde, doar cu titlu de exemplu, câțiva dintre micronutrienții care au un rol important în scăderea greutății:

✔ fierul – rol major în transportul oxigenului;

✔ vitaminele B3 (niacina) și B7 (biotina) – reglatoare ale glicemiei;

✔ vitamina B2 (riboflavina) – rol în reglarea respirației celulare;

✔ vitamina PP (acidul pantoteic) – normalizează funcția glandelor suprarenale;

✔ vitamina B1 (tiamina) – rol în metabolismul proteinelor și al glucidelor;

✔ vitamina B6 (piridoxina) – echilibrează concentrația de sodiu și potasiu.

Concluzia autorului: „Oricâte kilograme ai în plus, organismul tău este suficient de complex și de inteligent încât, dacă îi vei da doar nutrienții de care are nevoie, în cantitatea optimă, își va regla singur greutatea.“

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta