Razboiul angajat – angajator si solutii

angajat, angajator

Daca scriu un articol pentru a-i ajuta pe manageri sar angajatii ca arsi si la fel, daca scriu un articol destinat angajatilor, angajatorii sunt nemultumiti. Poate asa e natura umana sau poate ne caracterizeaza pe noi ca natie, deoarece avem anumite convingeri care ne limiteaza atat ca anjajati cat si ca angajatori.

Multi dintre angajati isi spun in minte lucruri de genul:
-muncesc pentru a-l imbogati pe sef;
-oricum sunt platit prea putin;
-sefii sunt persoane arogante;
-am o valoare mult prea mare pentru aceasta companie;
-tara este plina de manageri incompetenti.

Angajatorii pe de alta parte isi spun in minte:
-cred ca il platesc prea mult;
-daca ma port frumos si-o ia in cap;
-el stie doar ca vrea salariul nu si ce cheltuieli am;
-nu munceste nici jumatate din timpul in care sta la serviciu.

Aceasta pozitie conflictuala genereaza ineficienta, frustrare, stres si atmosfera neplacuta.

Aceasta situatie seamana foarte mult cu Triunghiul Dramatic a lui Stephen Karpman. Astfel in Analiza Tranzactionala sunt identificate 3 roluri care pot fi jucate:

  • Persecutorul
  • Victima
  • Salvatorul

La aceste trei roluri se poate adauga si un al patrulea rol numit Public!

Acest joc functioneaza la intensitate maxima cand sunt prezenti toti jucatorii. Un exemplu poate fi sanctiunea data de un sef (Persecutor) care conduce la victimizarea muncitorului (Victima), urmand ca angajatul sa caute printre colegi, influentatori sau un sindicat, un sprijin (Salvator) si evident apare Publicul care va juca rolul de spectator. Pe masura ce se amplifica jocul, rolurile se schimba permanent, chiar seful poate deveni Victima si Publicul de exemplu poate deveni salvator.

Concluzia e simpla: in noua din zece cazuri aceste jocuri se sfarsesc prost si seaca de energie pozitiva toate partile implicate, fiind necesara o buna bucata de vreme pentru repornirea mecanismului.

Cine este de vina?
Raspunsul unanim al angajatilor este ca angajatorii/sefii sunt de vina, iar pe de alta parte angajatorii spun ca angajatii sunt de vina.

Ne putem complace in aceasta situatie aruncand vina pe cealalta parte, in realitate insa ambele parti sunt de vina. O impartire ideala a timpului este: 8 ore la serviciu, 8 ore personal si 8 ore odihna. Sunt totusi opt ore pe care le petrecem la serviciu, o treime din viata de adult, de ce sa nu facem nimic in acest sens? Preferam sa ne victimizam, sa ne invinovatim si sa ne plangem de mila.

Exista solutii?

Ce pot face angajatorii?

  • Sa inteleaga ca lucreaza cu oameni care trebuie respectati ca indivizi.
  • Sa manifeste mai multa deschidere fata de propunerile acestora.
  • Sa dezvolte potentialul din fiecare angajat.
  • Sa scape de convingerile limitatoare enuntate mai sus.
  • Sa comunice mai mult cu angajatii.
  • Sa renunte la a mai face favoruri nejustificate unora dintre angajati.
  • Sa fie corecti si sa se tina de cuvant.
  • Sa recompenseze financiar conform meritelor.
  • Sa implementeze programe de motivare non financiara.
  • Sa sprijine personal si profesional angajatii ori de cate ori este posibil.
  • Sa selecteze oamenii care au valori similare companiei.
  • Sa fie mai transparenti in ceea ce priveste bugetul de venituri si cheltuieli (macar la modul general).
  • Sa nu jigneasca angajatii.
  • In spatele fiecarui comportament, de obiecei se afla o intentie pozitiva! Afla aceasta intentie pozitiva si fii mai tolerat cu angajatii.
  • Sa vada jumatatea plina a paharului ori de cate ori este posibil.
  • Sa transforme locul de munca intr-un loc in care angajatii vin cu placere si cu zambetul pe buze.
  • Sa stimuleze intotdeauna performanta si competenta.
  • Sa-si aminteasca destul de des ca este om.

Ce pot face angajatii

  • Sa inteleaga ca pot avea un viitor in companie daca reusesc sa aduca plus valoare companiei.
  • Sa vorbeasca mai putin si sa faca mai mult.
  • Sa renunte la toate convingerile limitatoare enuntate mai sus.
  • Sa foloseasca eficient timpul.
  • Sa vorbeasca mai putin pe la spate seful sau colegii.
  • Sa inteleaga ca in primul rand pentru el munceste si mai apoi pentru companie.
  • Sa fie onest in relatia cu sefii si colegii.
  • Sa-si caute un alt loc de munca daca munca nu-i este apreciata sau sa-si deschida o afacere pe cont propriu.
  • Sa incerce sa gaseasca modalitati placute pentru rezolvarea sarcinilor.
  • Sa vada jumatatea plina a paharului ori de cate ori este posibil.
  • In spatele fiecarui comportament, de obicei se afla o intentie pozitiva! Afla aceasta intentie pozitiva si fii mai tolerant cu seful sau colegii tai.
  • Sa incerce sa aduca un plus de valoare atomsferei si locului de munca.

Scuza care ne acuza este ca punem intreaga responsabilitate a comportamentului nostru pe cealalta parte. Daca nu intelegem ca acest efort este benefic in primul rand pentru noi, efortul nostru va fi in zadar.

Marian Rujoiu
Manager – Trainer Extreme Training, the way to excellence

www.traininguri.ro
www.marian-rujoiu.ro

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera