Primavara, in sezonul gripelor!

Gripa, raceala

In luna februarie, gripa a lovit din nou in estul si sudul Europei. In Moscova autoritatile au inchis scolile timp de o saptamana pentru a impiedica raspandirea virusurilor gripale, care au cauzat in zona centrala a Rusiei cea mai grava epidemie din ultimii zece ani.

La noi, dupa un maxim al imbolnavirilor inregis- trate in aceasta perioada, virozele au inceput sa scada in numar si intensitate. Pe de alta parte, stocul de vaccinuri antigripale achizitionate de Minis- terul Sanatatii e aproape epuizat, mai mult de jumatate din persoanele imunizate avand varsta peste 65 de ani. Vaccinul antigripal din acest an ne protejeaza atat impotriva virusurilor gripale de sezon cat si a virusului pandemic A1H1, care a amenintat sanatatea multor milioane de oameni si a fost subiect de prima pagina in ultimii doi ani.

Virozele, boli de sezon
Cu totii am avut gripe sau viroze si racim cel putin o data pe an. Şi in special primavara, cand vremea calda trezeste la viata nu doar primii ghiocei, dar si virusurile gripale – invizibile, dar extrem de agre-sive si usor de transmis. Familiile cu copii la scoala sau gradinita sunt in mod special expuse riscului contactarii gripei, cei mici si cei mai in varsta fiind si cel mai putin aparati imunitar. Cand esti in pericol?

In general, chiar daca stai la pat cu febra trei zile si mai tusesti inca o saptamana, recuperarea este completa si dureaza o saptamana, maxim doua. Dar sunt si cazuri cand gripa determina complicatii grave:

  • persoanele in varsta de peste 65 de ani si bebelusii, mai ales daca sunt prematuri;
  • bolnavii de afectiuni cronice pulmonare (emfizem, bronsita, fibroza pulmonara, astm);
  • cei cu afectiuni cardiovasculare (angina, hiper-tensiune arteriala etc) sau renale cronice;
  • bolnavii de diabet;
  • daca ai un sistem imunitar slabit.

Nu lua antibiotice!
Romanii sunt recunoscuti ca mari consumatori de antibiotice, la primul semn de boala. Din pacate, acest obicei cultivat de-a lungul timpului, nu este si cel mai bun tratament. Ba dimpotriva. Antibioticele adminis-trate inadecvat si fara masura fac mai mult rau decat bine, ducand la aparitia de tulpini bacteriene rezistente, adica la o boala practic netratabila.

Se stie ca antibioticele nu au nici un efect impotriva virusurilor in general si evident, nici a gripei. In schimb, ele sunt bune pentru a trata suprainfectiile bacteriene aparute in urma luptei cu virusul (bronsite, sinuzite). Chiar si in acest caz, e bine sa respecti schema de tratament si sa nu-l intrerupi inainte de termenul recomandat de medic.

Tine gripa la distanta
Chiar daca nu putem opri virusurile sa circule in atmosfera, odata cu masele de aer cald, putem in schimb sa ne ferim de ele luand cateva masuri simple, la indemana. Transforma-le in obiceiuri!

Spala-te pe maini! Virusurile gripale supravietuiesc intre doua ore si doua zile pe diverse suprafete cu care vii in contact (telefoane, birou, clanta usii etc). De la mana pana la gura nu e decat un gest, pe care daca il faci, te imbolnavesti cu siguranta. Mai ales in perioadele de epidemie, cand este foarte probabil ca cineva bolnav sa fi atins obiectele in cauza cu putin timp inaintea ta. Apa calda si sapunul distrug in totalitate virusurile, asadar spala-te pe maini! Pastreaza in poseta un gel antibacterian (Touch) pentru cazurile in care nu ai acces la apa si sapun. In caz extrem, daca nu ai la indemana nici gelul antibacterian, freaca-ti palmele timp de minim un minut – temperatura ridicata distruge virusurile.

Nu-ti atinge fata! Daca nu te poti spala des pe maini, nu iti atinge fata, pentru ca virusurile patrund in organism prin ochi, nas sau gura. Daca in casa exista deja un bolnav, sterge clantele usilor si obiectele de uz comun cu alcool sau lichid antibacterian pentru suprafete (Dettol).

Aeriseste casa cat mai des. Chiar daca este inca frig afara, schimba aerul plin de visururi din camera cu unul necontaminat, de afara.

Ce bem si ce mancam
Pentru a putea lupta impotriva atacatorilor, orga- nismul are nevoie de sustinere. Asta inseamna ca e bine ca in perioadele de risc sa nu il incarci suplimentar cu toxine si sa ii administrezi antioxidanti.

Cat mai multe lichide. De regula, ai nevoie de 8 pahare pe zi pentru a mentine hidratarea optima si a ajuta organismul sa elimine substantele toxice. Iti dai seama daca ai baut suficient atunci cand urina este incolora. Orice virare in galben iti semnaleaza faptul ca ai nevoie de mai multe lichide: apa plata, ceaiuri din plante, supe.

Sunt interzise bauturile racoritoare pline de conservanti si coloranti. La ceaiuri, temperatura ridicata distruge virusurile. Mananca alimente usoare, cat mai putin preparate termic, legume si fructe pline de vitamine, seminte. Iaurtul natural (facut in casa) e un bun protector impotriva racelii.

Ceaiuri calde cu miere. Daca ai racit deja, consuma cat mai multe lichide calde. Mucoasele bine hidratate lupta mai bine cu invadatorii. Indulceste-ti ceaiul cu miere (ai grija ca mierea la temperaturi ridicate se descompune in substante toxice) sau cu dulceata de zmeura, care e un bun remediu impotriva gripei si racelilor.

De ajutor
Renunta la fumat! Fumatul reduce puterea de aparare a mucoaselor impotriva virusurilor.
Dormi opt ore pe zi. Odihna ne creste imunitatea.
Fa sport! Activarea circulatiei sangelui creste puterea de aparare a organismului in fata bolilor.
Mergi la sauna. Un studiu realizat in 1999 in Germania arata ca sauna de doua ori pe saptamana injumatateste riscul de raceala sau gripa.

Mihaela Doina Radulescu
Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate