Preventie: Cum sa scapi de bacteriile ascunse

Curatenie
Lavetele de vase

Lavetele de vase ofera toate conditiile de trai pe care germenii le adora: resturi de mancare, caldura, umezeala si… timp pentru dezvoltare. O singura celula de bacterie se poate inmulti de pana la 130.000 de ori in doar sase ore. Cel mai bine schimba lavetele de vase intre ele dupa fiecare folosire. Este cea mai buna solutie pentru a fi sigura ca bacteriile prospere de pe laveta folosita nu sunt transferate pe urmatorul lucru pe care il ating. Spala-le la masina, la temperaturi mari.

Buretii de baie si lufele

„Schimba frecvent buretii“, avertizeaza microbiologul Katie Laird, „deoarece reprezinta mediul ideal pentru inmultirea bacteriilor“. Arunca lufele dupa trei luni, pentru ca bacteriilor le place sa se hraneasca cu pielea moarta care ramane in acestea. Clateste bine buretii, iar daca au un miros ciudat, pune-i in masina de spalat, la temperatura mare.

Jucarii
Jucariile de baie

Cu totii am remarcat macar o data petele negre care se aduna pe burta ratustelor cu care micutii nostri se joaca in cada. Jucariile de baie pot face mucegai, asa ca trebuie scurse de apa dupa fiecare baie, apoi uscate bine. Daca sunt deja patate, curata-le bine cu o periuta si o solutie cu apa, sare si otet. Daca pata persista, arunca jucaria.

Periutele de dinti

Unele studii arata ca exista virusi de herpes pe firele de periute (care sunt incurajati sa prolifereze in spatiile reci), alte studii, ca pe coada si capul periutei apar bacterii care provoaca raceli si gripe, dar si infectii ale gatului, nasului si urechilor. „Clatiti cu grija periuta dupa fiecare intrebuintare si inlocuiti-o o data la trei luni“, ne sfatuieste Dr. Nigel Carter, de la Fundatia Medicilor Stomatologi din Anglia.

Tastatura
Tastatura computerului

Tastatura computerelor ascunde o serie de bacterii printre care stafilococul auriu, ce provoaca o serie de boli sau infectii. Scutura tastatura de praf si firimituri in fiecare seara si curat-o periodic cu o carpa umeda sau cu o solutie speciala.

Sacosa
Sacosele de panza refolosibile

Protejeaza mediul, dar oare si sanatatea noastra? Plasele in care caram legume murdare si carne cruda, desi ambalata, pot fi adevarate crescatorii de bacterii. Ar trebui sa speli plasa de panza dupa fiecare intoarcere de la piata, dar asta nu ar fi deloc eco.

Asa ca pastreaza mai multe plase special pentru lucrurile „murdare”, foloseste-le pe rand si spala-le o data la cateva saptamani, la temperaturi ridicate.

Aparat de ras
Aparatele de ras

Lotiunile, parul si pielea moarta ramase intre lamele aparatului de ras pot hrani bacteriile si pot infecta foliculii de par data urmatoare cand te razi. Clateste aparatul de ras cu apa fierbinte, dupa fiecare intrebuintare, usuca lamele cu grija si pune-l intr-un loc uscat si rece (adica nu pe marginea cazii!). Dupa trei – patru utilizari, cumpara alt aparat sau alta rezerva.

Recipiente de plastic
Recipientele de plastic

Cu totii avem acasa cate o colectie de astfel de recipiente (mda, si cateva cutii, chiar refolosite, de la alte alimente). Daca le utilizezi ca sa congelezi mancare, in loc sa bagi cutia, cu totul, la microunde, lucru care dezintegreaza chimicalele si altereaza alimentele, scoate continutul inainte de decongelare. Spala cutiile bine cu apa si detergent si arunca orice cutie care da semne de uzura.

Tocatorul de legume

Carnea cruda si legumele nespalate pot avea salmonella si e-coli, asa ca spala bine tocatorul dupa folosire. Se spune popular ca lemnul se „autocurata“, dar, de fapt, pentru ca are o structura poroasa, absoarbe bacteriile. De aceea nu se lasa la inmuiat in apa, se spala imediat si se usuca bine inainte de refolosire.

Alina Miron; foto: © shutterstock