Povesti din viitor – Filmele SF

Vizionarism si imaginatie debordanta. Eroi, extraterestri, forte nebanuite, locuri fantastice. Tehnologie futurista si adrenalina. Cum sa nu-ti placa filmele SF?

Filmul SF e un gen care provoaca, speculeaza, testeaza limite; in principiu, un astfel de film incearca o descriere, bazata pe argumente stiintifice, a fenomenelor imaginare – spre exemplu, atunci cand trebuie sa explice forme de viata extraterestre, diverse limbi nepamantene, calatorii in timp si o serie de elemente tehnologice futuriste, inclusiv roboti care rationeaza, teleportare s.a.

De-a lungul timpului, filmele SF au explorat diversele laturi psihologice ale naturii umane, prin prisma unor subiecte controversate si fascinante: ce anume ne face umani, calatoria in timp sau explorarea limitei posibilului. Intr-o oarecare masura, povestile SF au o natura profetica, pentru ca incearca sa desluseasca ceea ce va urma ori sa creioneze un potential viitor.

Alien, un film fara prea mare nevoie de prezentare. Dragostea nu are limite nici chair dincolo de univers: E.T. e dovada.

De asemenea, de cele mai multe ori, in filmele de gen se exprima anxietatea societatii in ceea ce priveste latura negativa a evolutiei tehnologiei si se ridica intrebari care inca nu si-au gasit raspuns (deci temerile continua sa planeze): avem control absolut asupra masinariilor? In ce masura putem remedia o potentiala aberatie tehnologica si care ar fi efectele acesteia in raport cu specia umana?

E suficient sa te gandesti la filme ca The Terminator (1984), Matrix (1999) sau I, Robot (2004) si intelegi exact ideea. Tot ce ne este necunoscut continua sa ne dea fiori pe sira spinarii, indiferent cat de maturi, culti sau descurcareti am fi.

Un subiect abordat de suficient de multe ori in filmele SF este si ideea de sfarsit al lumii provocat de dezastre sau dezechilibre naturale, de razboaie intre lumi, atacuri teroriste ori extraterestre etc., in ecranizari gen The Fifth Element (1997), Deep Impact (1998), Armageddon (1998), The Day After Tomorrow (2004).

O alta varianta de prezentare a genului SF ar fi dezechilibrele provocate de organisme vii – fie ele clone, vietati microscopice sau gigantice, monstri de orice fel (din adancul oceanelor sau din spatiul cosmic), mutanti sau chiar fapturi empirice create de subconstientul uman – asupra normalului cotidian al speciei noastre. In cazul acesta se subliniaza si latura intunecata pe care cunoasterea, evolutia si, implicit, actul creatiei, o presupun la un moment dat.

Intr-o lume in care totul apre posibil, I Robot rescrie definita umanitatii. Matrix, o modalitate fascinanta de a imagina viitorul.

Aici se poate vorbi despre filme de genul: Frankenstein (1931), The Fly (1986), 12 Monkeys (1995), Gattaca (1997), 28 Days Later (2002), The Island (2005) sau Children of Men (2006). In ceea ce pri-veste calatoria in timp, aceasta e un subiect mai mult decat familiar genului SF.

De obicei, e nevoie de o masinarie care sa faca posibila calatoria, ca in trilogia de succes a anilor ’80 Back to the Future, dar alteori este suficienta puterea mintii, ca in The Butterfly Effect (2004). E destul de dificil sa faci o clasificare precisa a tuturor filmelor banuite ca apartin genului science fiction, cu atat mai mult cu cat nu exista o definitie clara a acestui gen, care sa fie universal acceptata.

De exemplu, conform spuselor lui Rod Serling, scenaristul american cunoscut mai ales pentru seria de succes The Twilight Zone, "filmele SF creioneaza ideea de improbabil devenit posibil, in comparatie cu genul fantastic, ce defineste imposibilul devenit probabil".

Filmul SF e un gen care provoaca, speculeaza, testeaza limite; in principiu, un astfel de film incearca o descriere, bazata pe argumente stiintifice, a fenomenelor imaginare – spre exemplu, atunci cand trebuie sa explice forme de viata extraterestre, diverse limbi nepamantene, calatorii in timp si o serie de elemente tehnologice futuriste, inclusiv roboti care rationeaza, teleportare s.a.

De-a lungul timpului, filmele SF au explorat diversele laturi psihologice ale naturii umane, prin prisma unor subiecte controversate si fascinante: ce anume ne face umani, calatoria in timp sau explorarea limitei posibilului. Intr-o oarecare masura, povestile SF au o natura profetica, pentru ca incearca sa desluseasca ceea ce va urma ori sa creioneze un potential viitor.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Muzica, filme, carte