Piramida alimentara: painea, cerealele, orezul, pastele

Citeste si despre celelalte componenete ale Piramidei Alimentare:
Legumele, zarzavaturile si fructele
Laptele, produsele lactate si carnea slaba
Grasimile alimentare si dulciurile
 

 

De ce sunt atat de importante aceste indemnuri?

Graul este transformat in faina prin procesul de macinare. In functie de gradul de extractie afli si proportia in care calitatile bobului de grau se regasesc in faina. Daca in cazul fainii integrale, gradul de extractie este de 100%, in pregatirea fainii normale se pierd nutrienti valorosi: cea mai mare parte a tiaminei si a fierului, cea mai mare parte a acidului nicotinic si a fosforului, precum si proteine cu valoare biologica inalta. Cu cat gradul de extractie este mai mic, cu atat faina rezultata este mai alba, dar cu un continut scazut in nutrienti.

Alaturi de fibre, alimentele din aceasta grupa furnizeaza o cantitate considerabila de minerale si vitamine. Acidul folic este unul dintre componentele cerealelor integrale, avand o importanta deosebita atat in perioada prenatala, cat si la persoana adulta (scade riscul de aparitie a bolii coronariene, a accidentului vascular cerebral si a unor forme de cancer).

Painea
Atentie, insa! Nu orice tip de paine inchisa la culoare inseamna, in mod automat, ca painea respectiva este facuta din faina integrala (asa cum, in mod gresit, se crede). Atunci cand vrei sa cumperi o paine de calitate, trebuie sa tii cont de cateva elemente legate de compozitie (lista de ingrediente trebuie sa fie cat mai scurta: faina – macar partial integrala -, apa, drojdie si sare, de preferinta), de aspect (o paine din faina de grau trebuie sa aiba coaja crocanta si interiorul plin de bule de aer, ceea ce inseamna ca a fost lasata destul de mult timp la crescut; miezul nu trebuie sa fie cleios ori flasc. In cazul painii cu un aport important de faina din alte cereale – secara, orz, ovaz, orez -, miezul trebuie sa fie mai dens) si de felul in care se pastreaza (o paine buna, fara conservanti, se usuca atunci cand se invecheste, nu mucegaieste).

Sortimente de paine

Painea de secara
In cazul prelucrarii grauntelor de secara este mai dificil sa fie eliminate taratele si germenele; de aceea, painea de secara contine, in general, mai multi nutrienti decat o paine obisnuita din faina de grau. De asemenea, exista studii care arata ca faina de secara este mult mai bine tolerata de persoanele bolnave de diabet.

Painea multicereale
Este mai densa si are o aroma mai pronuntata, datorata combinatiei de cereale (grau, secara, orz, porumb, orez) si uneori seminte (floarea-soarelui, dovleac). Este bogata nu doar in vitamine si minerale, ci si in fibre, care ajuta la digestie, fiind potrivita langa o salata usoara de primavara.

Painea cu cartofi
O felie de paine cu cartofi contine o cantitate importanta de potasiu si vitamina C si merge perfect cu o ciorba ardeleneasca. Atentie: aceasta trebuie sa contina cartofi proaspeti, nu fulgi de cartofi, care isi pierd o mare parte din nutrienti dupa rehidratare.

Alte tipuri de paine gasesti in articolul Painea – cat de importanta este in alimentatie?
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta