Piramida alimentara: despre lapte, produse lactate si carnea slaba

  • A A A
  • E-mail

    Citeste si despre celelalte componenete ale Piramidei Alimentare:
    Legumele, zarzavaturile si fructele
    Painea, cerealele, orezul, pastele
    Grasimile alimentare si dulciurile
     

     

    Laptele semidegresat este asemanator cu cel integral in ceea ce priveste continutul in carbohidrati, proteine, minerale si vitamine hidrosolubile, dar are un continut scazut in grasimi si vitamine liposolubile. Prin laptele degresat se reduce aportul lipidic si caloric, insa unele sortimente sunt fortifiate cu vitaminele A si D. Atentie, insa! Laptele degresat nu este indicat copiilor sub 5 ani.

    Laptele praf se obtine prin evaporarea apei din lapte, iar atunci cand este reconstituit, este comparabil, din punct de vedere nutritiv, cu laptele proaspat.

    Produsele lactate

    Smantana
    Contine o cantitate mare de grasimi (pana la 30%) si are un rol energetic important.

    Untul
    Are un continut crescut in grasimi (65-85%) si vitamina A.

    Branzeturile
    Tratat cu o enzima care determina inchegarea laptelui, acesta se separa ulterior intr-o parte lichida (zer) si o parte solida. Partea solida este lasata la maturat, astfel incat modificarile chimice la care este supusa branza determina savoarea branzeturilor. Branzeturile au un continut crescut de proteine, calciu, fosfor si vitamina A.

    Iaurtul
    Se obtine prin adaugarea unei culturi de bacterii care fermenteaza lactoza, dand nastere acidului lactic. Coagularea se produce atunci cand se atinge un anumit grad de aciditate. Apoi, in functie de preferinte, se adauga zahar si diverse arome. Din punctul de vedere al continutului nutritiv, iaurtul este similar cu laptele.
    Se recomanda consumul de iaurt pentru ca acesta contine probiotice, adica fermenti care rezista digestiei stomacului si enzimelor digestive si ajung vii in intestin, unde actioneaza asupra infectiilor digestive. Bacteriile lactice continute de iaurt sunt benefice si pentru echilibrarea florei intestinale.

    Pentru:

    •  sugari iaurtul este benefic incepand de la sase luni. Datorita texturii si aromei sale fine, iaurtul faciliteaza trecerea de la alimentatia naturala la cea semisolida. Contribuie la echilibrarea florei intestinale, mentinand popularea lui Lactobacillus si Bifidobacterias, bacterii caracteristice laptelui matern.
    •  copii iaurtul este esential pentru o crestere mai rapida, fiind o sursa de proteine, vitamine si minerale. Contribuie la echilibrul florei, reducand riscul de diaree infantila. In acelasi timp, este o sursa de calciu, fosfor si vitamina D, esentiale pentru cresterea osoasa.
    •  adolescenti. In adolescenta se foloseste 45% din calciul corporal, prin urmare iaurtul reprezinta o sursa bogata de calciu.
    •  adulti. Contribuie la un mai bun echilibru al florei intestinale si ajuta la reglarea tranzitului intestinal. Aportul de calciu contribuie la o mai buna controlare a greutatii corporale.
    •  femei. Completeaza alimentatia asigurand vitaminele si proteinele cu valoare biologica ridicata, necesare in timpul sarcinii si lactatiei. Aportul de calciu contribuie la reducerea complicatiilor din timpul sarcinii.
    •  persoanele de varsta a treia. Este o sursa de proteine de buna calitate. Prin actiunea fermentilor specifici (una foarte bogata in polipeptide de inalta digestibilitate), iaurturile devin o sursa de polipeptide de inalta digestibilitate, ceea ce poate contribui la diminuarea deteriorarii masei musculare sau sarcopenia de la varsta a treia. Avand in vedere ca iaurtul contine 85% apa, consumul sau regulat alaturi de mancare contribuie la scaderea riscului de deshidratare, consecinta a diminuarii sensibilitatii centrului setei la batrani. Contribuie la reducerea formarii substantelor reactive cu activitatea cancerigena in colon. Reduce presiunea arteriala.

     

    Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

    Comentariile sunt închise.