Piramida alimentara: despre dulciuri si grasimi alimentare

Citeste si despre celelalte componenete ale Piramidei Alimentare:
Legumele, zarzavaturile si fructele
Laptele, produsele lactate si carnea slaba
Painea, cerealele, orezul, pastele
 

Uleiurile de floarea-soarelui, de porumb si de soia sunt uleiuri polinesaturate.

Uleiurile de masline si de arahide sunt mononesaturate, prin urmare sunt preferabile altor grasimi. Prin prajire, alimentele retin o parte din grasimile alimentare, capatand o valoare energetica inalta, prin urmare este recomandata evitarea acestei modalitati de gatire. Exista alimente care au un continut crescut in uleiuri nesaturate – nuci, masline, unele specii de peste, avocado.

Grasimile saturate
Se gasesc in slanina, carne grasa, pielea de la pui, uleiul de palmier si cocos, smantana, unt. Din cauza efectului de crestere a colesterolului seric, se recomanda ca aportul acestora in dieta sa fie limitat.

Colesterolul alimentar
Alimentele cu un continut bogat in colesterol cresc nivelul seric de colesterol: ficatul si alte organe, galbenusul de ou, untul, branzeturile grase.

Acizii grasi trans
Alimentele care contin astfel de acizi cresc, de asemenea, valoarea colesterolului seric. In aceasta categorie intra uleiurile vegetale hidrogenate, cum sunt margarinele.

Grasimile nesaturate
Grasimile nesaturate (uleiurile) nu cresc colesterolul seric. Ele se gasesc in uleiurile vegetale, fructele oleaginoase, masline, avocado si soiurile de peste gras (somonul).

Sfaturi practice:

  •  intre uleiurile vegetale si grasimile solide alegeti uleiurile vegetale;
  •  indepartati grasimea vizibila din carne si inlaturati pielea de pe carnea de pui;
  •  consumati consumul de ficat sau de alte organe;
  •  alegeti pestele sau carnea alba in locul celei rosii.

Produsele zaharoase
Reprezinta o sursa calorica importanta, desi consumul lor nu este necesar pentru echilibrul ratiei alimentare. Mai mult, consumul in exces produce dezechilibre nutritionale. In aceasta categorie intra zaharoasele propriu-zise (bomboane, caramele, drajeuri, jeleuri etc.), ciocolata, produsele din ciocolata si produsele de cofetarie (prajituri, torturi, inghetate).

Toate acestea se caracterizeaza prin faptul ca ele prezinta un aport caloric ridicat intr-un volum mic. Dulciurile favorizeaza aparitia cariilor dentare, in special in randul copiilor si adolescentilor. Tocmai din acest motiv, parintii ar trebui sa incerce sa limiteze accesul copiilor la gume, bomboane sau acadele, obisnuindu-i cu ideea ca si fructele sau laptele sunt alternative foarte bune.

De fapt, principala problema a dulciurilor clasice este faptul ca in compozitia lor intra faina alba, zahar sau unt, ingrediente care ar trebui sa fie evitate, atunci cand vrem sa urmam o dieta echilibrata. Din acest punct de vedere, exista si dulciuri recomandate a fi consumate (ciocolata neagra, spre exemplu, sau produse in a caror compozitie intra ouala sau fructele cu index glicemic mic, in aceasta categoriile inscriindu-se si zmeura, cirese sau capsunele).

 

 

de Catalina Ioancea
Sursa: Ghidul alimentatiei sanatoase realizat de Societatea de Nutritie din Romania
Foto: Shutterstock.

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta