Cum poti avea mai multa energie

Atacul mediului

Exista substante in jurul nostru pe care le folosim zilnic, fara sa ne treaca prin gand ca ar putea sa ne faca rau.

Si nici nu ne fac, in cantitati infime. In timp insa, efectul lor cumulativ poate duce la tot felul de neplaceri “fara motiv”.

 aluminiul si zirconiul din solutiile antiperspirante;

 diverse medicamente (antibiotice, antiinflamatoare etc.);

 steroizii anabolizanti si hormonii;

 metalele grele din fumul de tigara (plumb, cadmiu)

 solventii de curatare din vopseluri si detergenti, formaldehida, acetonele si toluenul;

 alimentele contaminate (inclusiv bacterian);

 cositorul din cutiile de conserva;

 mercurul din plombele dentare;

 pesticidele si erbicidele din alimente (DDT, dioxine etc.), care imita actiunea estrogenilor si ne dau peste cap sistemul reproductiv.

Poluarea la birou

Cladirile din beton, mobilierul din plastic si elementele de decor din materiale sintetice scad cantitatea de ioni negativi din atmosfera. Aerul reciclat cu aparatele de aer conditioat si sistemele de incalzire contin bacterii care ataca sistemul imunitar.

Monitoarele de calculator si iluminatul fluorescent ataca sistemul nervos, fotocopiatoarele si consumabilele de imprimante provoaca reactii alergice. Simptomele cauzate de acesti factori poluanti sunt oboseala, durerile de cap, iritarea ochilor, eventual alergii respiratorii si/sau cutanate.

Sfaturi utile pentru redecorarea spatiului la birou

 Inlocuieste lampile fluorescente cu unele cu spectru luminos complet.

 Foloseste aparate de ionizare a aerului.

 Amplaseaza fotocopiatoarele si imprimantele intr-un spatiu separat de cel in care lucrezi.

 Pune o planta pe birou si inca trei-patru in mediul inconjurator.

 La calculator, fa pauze de cateva minute la fiecare ora si foloseste ecrane LCD sau de protectie.

Foloseste lumina in favoarea ta

Si lumina ambientala este importanta pentru reglarea nivelurilor de energie. Iarna, cand petreci mai mult timp in spatii inchise, poti suferi de mari scaderi ale concentratiei melatoninei, un hormon important care, printre altele, regleaza ceasul biologic al organismului si ne influen-teaza dispozitia sufleteasca.

Daca ai senzatia ca esti secatuita de energie, esti deprimata, suferi de tulburari ale somnului si ale poftei de mancare, exista un remediu: expunerea la lumina naturala sau artificiala cu spectru complet. Studiile au aratat ca expunerea la lumina cu spectru complet cateva ore pe zi amelioreaza cu 60-80% starea de spirit!

Verifica-ti glicemia

O alta cauza a lipsei de energie poate fi si nivelul scazut al concentratiei de zahar in sange, stare cunoscuta ca hipoglicemie reactiva.

Organismul nu mai este capabil sa metabolizeze eficient carbohidratii nepotriviti, ultrarafinati, pe care i-ai “servit” pana acum.

Incearca sa mananci doar carbohidrati complecsi, cum sunt cerealele integrale, legumele si fructele, adevarati producatori de energie. Evita painea si orezul alb, ca si toate preparatele care contin zahar.

Simptomele hipoglicemiei

 dureri ale articulatiilor

 anxietate si iritabilitate

 vedere incetosata

 oboseala cronica

 transpiratie excesiva

 dureri de cap

 confuzie si tulburari de vorbire

Cauzele oboselii cronice

Depresia constituie cea mai raspandita cauza a oboselii cronice. Important este sa nu-ti ascunzi deprimarea, ci sa o eliberezi, transformand-o in energie creativa. Conform unor cercetari recente, femeile sunt de doua ori mai susceptibile la depresie decat barbatii.

Unul din factori poate fi ciclul hormonal care contribuie la schimbarile bruste de dispozitie. In opinia Asociatiei Psihologice Americane, structura societatii noastre, care tinde sa confere femeilor roluri pasive, fata de cele ale barbatilor, creeaza sentimente de frustrare si neputinta, facandu-le pe femei predispuse la insatisfactii si depresii.

Emotiile negative – precum teama, resentimentele, lipsa stimei de sine – afecteaza grav sanatatea, mai ales cand sunt de lunga durata si raman neconstientizate. La fel, daca incerci sa-ti traiesti viata dupa regulile altcuiva si nu dupa propriile tale reguli. Nefericirea si lipsa dragostei de viata iti submineaza toate aspectele vietii.

Anxietatea. Atunci cand esti coplesita de nesiguranta si instabilitate, incercand din rasputeri sa lasi impresia ca totul e in regula, irosesti cantitati enorme de energie.

De multe ori nu reusesti sa duci nimic pina la capat, ceea ce nu face decat sa-ti sporeasca anxietatea. Pot aparea si neplaceri fizice, ca dureri de cap, greata, lipsa de concentrare, dureri musculare si insomnie. In acest caz, modificarea regimului alimentar poate fi de folos. La fel si exercitiile fizice.

Resentimentele. Acestea sunt un alt mare consumator de energie. Ele ne apasa sufletul, ne afecteaza imaginea despre viata si despre noi insine.

Un exercitiu util e sa scrii o scrisoare adresata oricarei persoane fata de care simti ca nutresti resentimente sau pe care esti suparata (chiar tie insati). Trece in revista lucrurile care te-au suparat si descrie ce simti in legatura cu acestea.

Dupa ceva timp (cateva luni), reciteste scrisoarea si scrie la sfarsit o fraza prin care iti precizezi iertarea. Iarta-i pe cei despre care crezi ca au gresit, iarta-te pe tine.

Citeste totul cu voce tare, apoi rupe scrisoarea si arunc-o. Odata cu ea, arunca la cos si toate sentimentele negative care ti-au otravit viata pana atunci.

Teama. Teama cronica, de obicei inconstienta, te poate determina sa iei decizii gresite pentru tine, sa recurgi de multe ori la compromisuri fundamentale.

Te poti trezi blocata si neajutorata, victima a unor circumstante asupra carora nu ai nici o putere. Daca teama ia amploare, consulta un specialist.

Ajutoare naturale impotriva depresiei

Remediul natural impotriva depresiei este alimentatia echilibrata, bazata pe produse naturale neprelucrate.

 Sunatoarea este un leac folosit de veacuri impotriva depresiei.

 GABA Acidul gama-aminobuteric este un metabolit natural produs de organism din glutamina. Are, printre altele, proprietati calmante.

 Kava este o radacina folosita in zona Pacificului de sud la prepararea unei bauturi populare, cu proprietati benefice asupra sistemului nervos. Contracareaza sentimentele negative provocate de anxietate si depresie.

 Ginsengul siberian e o planta remarcabila: creste vitalitatea, sporeste rezistenta la boli si, pe termen lung, restabileste nivelul energetic.

Verifica daca esti anemica

O alta cauza pentru oboseala prelungita este anemia. Aceasta este adesea rezultatul unor niveluri scazute de fier, ceea ce provoaca deficit de hemoglobina in sange.

Un simplu test de laborator poate sa-ti a-rate daca asa stau lucrurile si daca ai intr-adevar nevoie de un supliment de fier, intrucat unele preparate farmaceutice sunt greu absorbite si duc la constipatie.

Fierul se gaseste in produse de origine animala, in special in ficat, dar si in plante. Cel din prima categorie e mult mai bine asimilat, absorbtia celui de-al doilea facandu-se de cinci ori mai greu.

In plus, fierul din plante este eliminat cu usurinta inainte de a fi absorbit, daca produsul contine fibre, calciu si conservanti, in timp ce primul ramane neafectat.

Cea mai buna metoda de constituire a rezervelor de fier e sa consumi de cateva ori pe saptamana ficat organic. Ficatul are numeroase proprietati benefice pentru regenerarea sangelui si pentru sanatate in general. Daca ai anemie, ar fi bine sa iei si cantitati suplimentare din alti nutrienti, care contribuie la regenerarea sangelui: vitamina B12, acid folic si vitamina C.

Testeaza-ti functia tiroidiana

Si hipotiroidia poate fi un hot de energie din organism. Multe dintre simptomele banale, cum sunt durerea de cap, oboseala, caderea parului, problemele legate de piele sau chiar susceptibilitatea la infectii, pot fi rezultatul unei functionari defectuoase a glandei tiroide.

 Inainte de culcare, pune-ti un termometru pe noptiera.

 Imediat ce te trezesti, ia-ti temperatura (axilar, 10 minute, avand grija ca in acest timp sa stai linistita, cu ochii inchisi.

 Noteaza temperatura intr-un carnet. Repeta procedura cinci dimineti la rand, la aceeasi ora, cu exceptia primelor zile ale ciclului menstrual.

 Temperatura normala a corpului se situeaza intre 36,4 si 36,7 grade Celsius. Daca valorile masurate de tine sunt mai mici, s-ar putea sa ai hipotiroidism si ar fi bine sa consulti un medic endocrinolog. Acesta iti poate recomanda cateva analize edificatoare in acest sens, precum si tratamentul necesar in cazul in care suferi de o disfunctie a tiroidei.

Atentie la sensibilitatile alimentare

Intolerantele sau alergiile alimentare sunt printre cele mai raspandite cauze ale oboselii cronice. Simptomele includ in acest caz dureri musculare si articulare, depresii, somnolenta, scaderea puterii de concentrare, oboseala cronica fiind numita de unii medici sindrom alergic de tensiune-oboseala.

Curios e ca, adesea, substanta alergena, fie ca este vorba despre grau, alcool, sau ciocolata, este tocmai un aliment dupa care ai poftit. Specialistii in nutritie estimeaza ca peste 50% din populatia lumii occidentale sufera de simptomele asociate alergiilor alimentare.

Test pentru alergii alimentare

Una din metode este regimul de eliminare. Pentru asta, timp de o saptamana tii un regim strict, bazat pe carne de pui, orez, banane, legume (morcovi, broccoli), mere, pere. Daca esti alergica la alimente, in a sasea zi de regim simptomele ar trebui sa dispara.

Dupa 2- zile, poti incepe sa adaugi cate un aliment nou, o data la doua zile, cu mare atentie, urmarind reaparitia simptomelor si notand totul intr-un caiet. E nevoie de mult timp si multa rabdare pentru asta. Dar daca reusesti sa elimini toate alimentele la care esti alergica, nivelul tau energetic va creste spectaculos. Testele de laborator realizate de medicii alergologi pentru identificarea anticorpilor implicati in alergii sunt aproape inutile cand vine vorba despre alergiile alimentare, din care nu se pot depista decat in proportie de 10-15%.

Lectura obligatorie

Articolul are la baza extrase din cartea “10 pasi pentru a fi mereu frumoasa”, de Leslie Kenton, lansata de Pro Editura si Tipografie.

Leslie Kenton este o scriitoare britanica, jurnalista, romanciera, cunoscuta pentru aparitiile ei in media ca fiind “cea mai originala voce care s-a facut auzita in domeniul sanatatii si frumusetii” sau “guru al sanatatii si fitness-ului”.

Chinuita in copilarie de boli carora nimeni nu le gasea leacul (Leslie a presupus mai tarziu ca era vorba de alergii alimentare) si martora la nasterea cu probleme a unei surori mai mici (care a suferit o interventie chirurgicala majora la nastere), Leslie a hotarat de la o varsta frageda ca nu vrea sa moara prea curand. Astazi, ea calatoreste in lume impartasind ideile ei de pastrare a sanatatii si tineretii.

A studiat budismul si religiile lumii si a petrecut un timp printre samani, de la care a preluat parte din traditii si taine de vindecare. Mama a patru copii, Leslie promoveaza principiile naturale de viata si le urmeaza constant, fiind un exemplu pentru cei care o cunosc.

Ea a elaborat un program care te ajuta sa obtii o remodelare completa a trupului, mintii si spiritului. Cartea “10 pasi pentru a fi mereu frumoasa” este bogat ilustrata si cuprinde sfaturi pentru a-ti mentine sanatatea si frumusetea cu mijloace la indemana oricui.

Text: Mihaela Doina Radulescu

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate