Pachetelul de pranz, gustos si sanatos

E clar ca nu trebuie sa trimitem copilul la scoala cu un baton de ciocolata sau cu cipsuri, dar oare stim ce sa punem in pachetelul cu mancare?

Urmeaza sfaturile noastre, pentru ca gustarea sa nu ajunga din nou acasa ori in cosul de gunoi…
De ce are nevoie copilul tau La pranz, copiii au nevoie de o masa adecvata, ca sa castige energie si sa se poata concentra.

Pranzul lor trebuie sa includa o treime din necesarul zilnic de calorii, plus o treime din fiecare grup de alimente care le asigura o hrana echilibrata. Un copil de sapte-zece ani, de exemplu, are nevoie de 1.740-1.970 calorii pe zi, dintre care aproximativ 580-650 la pranz.

Ce va cuprinde un pranz sanatos
FRUCTE SI LEGUME
In cazul in care copilul trebuie sa manance cinci mese pe zi, la pranz ar trebui sa manance doua dintre ele. Una ar putea fi un suc sau un fruct. Strecoara felii de rosii, castraveti ori salata in sandvis sau taie foarte fin niste morcovi si ardei.

CARBOHIDRATI
Copiii au nevoie de carbohidrati, care-i ajuta sa se mentina in forma – acestia vor constitui 50% din masa de pranz. Sursa obisnuita este sandvisul cu paine din faina de grau integrala. Daca copilului tau nu ii place asa ceva, incearca painea alba imbogatita cu calciu si adaos de fibre.

APA Este esentiala pentru a-ti mentine copilul hidratat; in plus, ajuta si la concentrare.

PROTEINE
Ajuta la o crestere sanatoasa. Sursele bune sunt carnea slaba, de pui, sau sunca (mai degraba decat mezelurile), branza (care furnizeaza si calciu), tonul si ouale. Pestele gras este si mai bun, deoarece ajuta la intretinerea tonusului si la realizarea performantelor scolare.

LACTATE
Include un produs lactat, pentru calciu – acesta este un element vital pentru crestere. Op-teaza pentru produse degresate, cum ar fi branza slaba, iaurtul ori laptele slab.

Cu ele, economisesti timp – dar oare sunt sanatoase?
Supermarketurile sunt pline cu produse pentru pranz destinate copiilor. Dar cat sunt ele de sanatoase?

Umpluturi pentru sandvis
Renunta la cremele de branza sau "unt" care se gasesc in supermarket, in favoarea celor preparate in casa, dintr-un amestec de branza dulce si telemea, la care poti adauga chimen, pentru aroma, si felii din legume proaspete, de sezon, sau masline fara samburi. Daca nu ai timp, la fel de bune sunt pateul de ficat sau pasta humus pentru "adulti", cu cateva frunze de salata verde.

Bauturi
Opteaza pentru sucuri de fructe naturale sau pentru gama de produse care sa contina cel putin 65% suc de fructe. Sucurile naturale congeleaza-le in sticlute de plastic, iar dimineata pune sticluta langa punga cu sandvisuri. Pana la pauza de masa, sucul va fi tocmai bun de baut, iar alimentele se vor mentine proaspete.

Portia de calciu
Daca nu-i place branza sau laptele, include un Dots cu branza dulce, pentru calciu si proteine.

Batoane de cereale si snackuri
Un baton pe baza de cereale sau de fructe uscate, fructele uscate, nucile si amestecurile de seminte sunt ideale pentru gustari, dar fii atenta la continutul de zahar din ele, chiar si din cele aparent dietetice. Batoanele cu fructe de la Nestlé sunt gustoase, contin cerealele atat de necesare unui tranzit intestinal normal, dar si vitamine, care le dau copiilor energie si putere, fibre, calciu si fier.

Branza slaba, iaurt si iaurt de baut
Iaurturile sunt ideale ca gustare, cu un sandvis sau cu un baton, dar si la sfarsitul ei, ca desert, daca e cu fructe si usor indulcit. Un iaurt de capsuni contine numai 5% fructe; in schimb, constituie o sursa bogata in proteine si calciu.

Copilul tau este mofturos?
– Nu te impotmoli in rutina acelorasi meniuri, copiii se plictisesc repede! Cand ai ramas in pana de idei, incearca un produs de panificatie diferit, cum ar fi lipia sau pita arabeasca. Poti sa faci gustari sub forma de rulada in loc de sandvis. Din cand in cand, incearca mancaruri pe care le-a respins anterior, in alta prezentare!

– Fa-l pe copil sa te ajute in planificarea meniului. Implicandu-se, s-ar putea sa fie mai interesat de ceea ce a propus singur. Atentie, nu-i da libertate absoluta!
– Fa din pranz un lucru amuzant, nu un chin. Ie-siti sa mancati in oras, in familie, si incercati dife-rite tipuri de restaurante.

Ce nu le trebuie la masa de pranz
Copilul tau nu ar trebui sa manance prea multe alimenta sarate, dulciuri in exces sau grasimi saturate. Nu ceda rugamintilor in zona rafturilor cu bomboane si ciocolata si fa-ti un obicei din a verifica eticheta de pe spatele pachetului. Copiii intre sapte si zece ani nu ar trebui sa primeasca mai mult de 5 g de sare pe zi (mai putin de o lingurita rasa), iar cantitati care depasesc 10 g de zahar la 100 g de produs sunt considerate prea mari. Multe scoli nu permit copiilor sa aduca in clasa dulciuri si produse de rontait – ai grija sa nu incalci regulile. Si nu uita, deprinderile alimentare ale adultului se formeaza din frageda pruncie…

Text: Lacramioara Tiriblecea

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Copii