Omega-3 pentru minte si inima

Acizii grasi Omega-3 joaca un rol deosebit in dezvoltarea organismului uman si sunt indispensabili dezvoltarii lui intelectuale. Cercetatorii au pornit de la ideea ca primii oameni din estul Africii au trait pe malurile lacului Rift Valley si s-au hranit mai mult cu peste, ce continea suficienti acizi grasi Omega-3 cu lant lung, ca EPA si DHA.

Acesti acizi grasi superiori, nesaturati, erau „sustinatori esentiali ai dezvoltarii“, fiind responsabili, probabil, de evolutia „omului inteligent“, asa numitul „Homo sapiens“, in urma cu doua milioane de ani. Capacitatea lui intelectuala a crescut datorita imbunatatirii calitatii nutritionale prin continutul ridicat de acizi grasi Omega-3 cu lant lung.

Alimentatia mamei si viitorul bebelusului
Cercetatorii de la o universitate londoneza au publicat un studiu asupra influentei acizilor grasi Omega-3 in dezvoltarea inteligentei si acuitatii vizuale la embrionul intrauterin, iar la adult, in prevenirea anumitor boli, cum sunt afectiunile cardiovasculare.

Dupa concluziile acestuia, alimentatia viitoarei mame ar putea fi hotaratoare si ar putea defini chiar viitorul speciei umane. Acizii grasi Omega-3 sunt componente importante ale celulelor nervoase si retinei. Aceste substante nutritive esentiale ar trebui preluate intr-o cantitate suficienta din alimente, mai ales in cazul femeilor insarcinate sau a mamelor care alapteaza, deoarece acizii grasi Omega-3 DHA (acidul docosahexaenoic) sunt hotaratori pentru dezvoltarea sistemului nervos la embrion si la copilul mic, precum si in faza de crestere. Din acest motiv, cercetatorii pledeaza pentru imbogatirea laptelui praf pentru sugari cu DHA, pentru a permite sugarilor si prematurilor hraniti artificial o dezvoltare corporala adecvata.

La ce sunt buni acizii Omega-3
Acizii grasi Omega-3 scad concentratia trigliceridelor (grasimi neutre) in sange, au efecte pozitive asupra tensiunii arteriale si impiedica agregarea plachetara (trombocitara). Astfel, imbunatatesc fluiditatea sangvina. In afara de acestea, stabilizeaza ritmul cardiac si previn aritmiile.

Consumul crescut de peste marin cu continut de acizi grasi Omega-3 scade riscul transformarii arteriosclerotice a vaselor sangvine, intr-un stadiu foarte precoce. Alte studii, cu rezultate asemanatoare, s-au realizat in Japonia si in Olanda. In anul 1997, Chicago Western Electric Study arata, printre altele, ca barbatii care au consumat o cantitate redusa de peste sau nu au consumat deloc au avut cel mai crescut risc de infarct miocardic si deces. Diferenta intre ei si grupul celor mai putin expusi la acest risc se explica categoric prin consumul mai mare de peste.

Circulatie, inima si ateroscleroza.
Acizii Omega-3 scad riscul aritmiilor cardiace si al infarctului miocardic, previn tromboza, prin impiedicarea agregarii plachetelor. De asemenea, pot reduce marimea depunerilor ateromatoase pe peretii vaselor sangvine, stimuland pastrarea integritatii lor. Scad nivelul sangvin al trigliceridelor si au efect pozitiv asupra repartitiei grasimilor sangvine, inclusiv a colesterolului. In plus, au efect pozitiv asupra tensiunii arteriale. Consumul regulat si in cantitati satisfacatoare a acizilor grasi Omega-3 de origine marina poate scadea hipertensiunea arteriala, fara sa dauneze organismului. Pacientii postinfarct au sanse de supravietuire mai ridicate daca beneficiaza de suplimente cu acizi grasi polinesaturati Omega-3 (EPA si DHA) cu lant lung.

Ochi. Intr-un studiu american recent aparut, s-a putut demonstra faptul ca persoanele care prin consumul crescut de peste au avut un aport mare de acizi grasi Omega-3 au suferit foarte rar de sindromul ochilor uscati (sindromul sicca).
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar