Omega-3, miracolul din adancul marii

Omega 3Cercetarile clinice ale oamenilor de stiinta, in special cele din ultimii ani, au scos in evidenta un fapt incontestabil: acizii grasi Omega-3, supranumiti si „grasimile sanatoase“, pot preveni si trata o serie de probleme medicale.

In general, insa, aproape toata lumea asociaza grasimile din alimentatie cu obezitatea, bolile cardiovasculare si multe alte afectiuni care de care mai grave. In realitate, nu toate grasimile au efecte nocive asupra sanatatii.

Exista mai multe tipuri de grasimi: cele saturate, din aceasta categorie facand parte grasimile animale (untura, unt, smantana), cele de origine vegetala, care sunt mononesaturate (uleiul de masline), si gra­si­mi­le „combinate“ polinesaturate (uleiul de floarea-soarelui si cel de peste), categorie din care fac parte si acizii grasi Omega-3 si Omega-6.

Nutritionistii au constatat ca, fata de epoca stramosilor nostri, cand doua tipuri de acizi grasi (la fel de im­por­tanti pentru sanatate) erau con­su­mati in mod egal, in organismul omului modern nivelul de Omega-3 a ajuns sa fie de peste 20 de ori mai mic. Cauza? Consumul excesiv de carne si uleiuri vegetale. Efectul? Favorizarea „exploziei“ unei serii intregi de boli specifice civilizatiei noastre: afectiunile cardiace, bolile autoimune, alergiile, astmul sau afectiunile cerebrale severe, printre care una dintre cele cu mare recrudescenta in secolul nostru – depresia.

Efectul „eschimo“
Studiile de sanatate publica au demonstrat ca, in vreme ce tarile dezvoltate se confrunta cu o rata extrem de ridicata de decese provocate de bolile cardiovasculare, printre echimosi, care consuma exclusiv hrana de provenienta marina, bolile de inima sunt aproape necunoscute. Acest fapt, cunoscut de presa medicala drept efectul „eschimo“ a starnit numeroase discutii.

Atata timp cat lipidele aflate in componenta unei alimentatii normale erau aproximativ in aceeasi cantitate, concluzia a fost una singura: sursa efectului protector este uleiul de peste, cel ce contine grupa de acizi grasi Omega-3, care, de fapt, sunt acizi indispensabili pentru functionarea normala a organismului. Doar ca acestia nu pot fi sintetizati in corp si de aceea singura cale de a-i aduce in organism este consumul alimentar.

Sursele alimentare naturale de acizi grasi Omega-3 inalt polinesaturati sunt multiple si la indemana: somonul, codul, tonul, pastravul-curcubeu, macroul si sardinele, semintele de in, nucile, conopida, broccoli, varza, spanacul, soia etc.

Dintre pesti, concentratia cea mai mare in acizi grasi nesaturati Omega-3 o au somonul si heringul, iar un gram de ulei de peste este echivalent cu o portie de circa 100 grame de somon.

Cum functioneaza Omega-3?
Printre acizii grasi nesaturati exista o categorie speciala de grasimi cu lanturi lungi de atomi de carbon, care au un rol esential in sinteza prostaglandinelor.

Acestea sunt substante ce regleaza extrem de multe procese biochimice din organism si sunt raspunzatoare de functionarea aparatului cardiovascular, de reducerea nivelului colesterolului si trigliceridelor, cresterea imunitatii, prevenirea aparitiei aterosclerozei, hipertensiunii arteriale si infarctului miocardic.

Mecanismul de functionare al acestora se bazeaza in principal pe rolul lor puternic antiinflamator si pe cel de reducere a vascozitatii sangvine, ceea ce imbunatateste circulatia si creste foarte mult aportul de oxigen catre tesuturi.

In plus, nu trebuie omise multiplele beneficii constatate chiar la nivel celular, acolo unde se manifesta rolul protector pe care il joaca Omega-3 in membrana celulelor care, asa cum se stie, este alcatuita din acizi grasi. Continutul de acizi grasi Omega-3 din membrana protejeaza celulele impotriva atacului radicalilor liberi si scade semnificativ riscul aparitiei de celule maligne.
 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Tratamente naturiste