Obiceiurile tale hi-tech îți ocupă (aproape) tot timpul?

Te-ai gândit câte ore stai cu ochii la calculator, telefoane sau tablete, de voie sau de nevoie? Organismul îți va spune când este timpul să te deconectezi. Important e să îl și asculți.

obiceiuri hi-tech

1. La cumpărături, de pe canapea

Ce părere ai despre posibilitatea cumpărăturilor online din supermarketuri? Economisești mult timp, nu-i așa? În același timp, însă, renunți la o oră sau mai bine) de mers pe jos, timp ce poate fi contabilizat la capitolul activitate fizică. Dar cum ți se pare ideea de a renunța la o cină în oraș, în favoarea unei pizze mâncate în fața televizorului? Sună bine, nu?

Atunci când nu ai timp suficient la dispoziție, sunt soluții eficiente. Însă nu și atunci când faci din asta o obișnuință! Profită de timpul liber pe care îl ai pentru a-l petrece cu familia, cu prietenii, citind sau făcând sport.

2. Prânzul, pe repede înainte

Tot mai multe persoane din rândul celor care lucrează preponderent în fața calculatorului își transformă spațiul de lucru în loc pentru masa de prânz. Cea mai frecventă scuză este cea a lipsei timpului, ignorând aspectele benefice ale prânzului într-o sală special amenajată sau la un restaurant.

Este important ca atunci când mănânci să te concentrezi asupra acestui lucru, iar atenția să nu-ți fie distrasă de o discuție agitată, de telefon, tabletă sau televizor. Mestecatul rapid poate provoca probleme digestive.

3. Dureri de spate mai dese?

Lucrezi foarte mult la calculator, iar acasă te întinzi frecvent după tabletă și telefon? Nu-i așa că ai dureri de spate din ce în ce mai dese? Poziția incorectă este, de cele mai multe ori cauza apariției acestui disconfort.

Așadar, statul prelungit în fața calculatorului, la birou, circa opt ore pe zi, combinat cu o viață sedentară, în momentul în care ajungi acasă, poate duce la dureri la nivelul gâtului și spatelui. Ridicarea de la birou la un anumit interval de timp, postura corectă pe scaun și măcar 30 minute de mișcare în fiecare zi sunt câteva metode de relaxare a musculaturii.

4. Te dor încheieturile?

Dacă în ultima vreme ai simțit dureri la nivelul mâinilor și încheieturilor, după un maraton de tastat, este posibil să te confrunți cu sindromul de tunel carpian. Printre semnele care anunță această afecțiune se numără furnicăturile, înțepături ale degetelor, cu dureri de intensitate mică până la severă.

5. Recapitulare, înainte de culcare

Te-ai obișnuit să îți petreci seara în fața televizorului sau să mai citești câte ceva online, înainte de culcare?

În loc să ne relaxeze, aceste obiceiuri mai mult ne agită, iar explicația este simplă: creierul produce melatonina (hormonul somnului) pe măsură ce lumina naturală scade. În mod normal, noaptea ar trebui să adormim mai ușor, însă din cauza luminii dispozitivelor electronice, acest lucru e mai greu de realizat.

6. Scade volumul

Cele câteva ore petrecute la salon, în căutarea celei mai potrivite culori sau a celei mai avantajoase tunsori nu pot fi considerate niciodată timp pierdut! Însă cât timp acorzi sănătății urechilor?

Volumul ridicat cu care asculți muzică la căști ne poate afecta definitiv auzul. Căștile care intră în urechi sunt considerate cele mai proaste și, conform Organizației Mondiale a Sănătății, mai mult de un miliard de persoane sunt predispuse riscului de a-și pierde permanent auzul.

7. Ai atenția distribuitivă?

Cu siguranță te-ai aflat de multe ori în situația de a avea atenția împărțită pe mai multe planuri: cu o mână pregătești cina, iar cu cealaltă răspunzi unui e-mail, în timp ce pe fundal se aude serialul tău preferat.

Da, poate fi considerat cel mai nou trend în multitasking, în realitate, însă, provoacă probleme de sănătate; acest gen de multitasking, pe mai multe dispozitive, duce, în timp, la concentrare redusă, depresie și anxietate.

8. În timp ce tu conduci…

Dispozitivele care îți distrag atenția în timp ce mănânci sau lucrezi pot fi nesănătoase, dar dacă sunt folosite în timp ce conduci, sunt de-a dreptul periculoase. Este interzis să ții în mână telefonul, însă sistemele de navigație, dispozitivele hands-free și cele multimedia sunt la fel de periculoase.

9. Probleme de vedere

Teoretic, ochii noștri nu sunt capabili să stea nemișcați asupra unui singur punct ore în șir. În practică, privind mult timp ecranele dispozitivelor electronice, uităm să clipim, ceea ce poate duce la vedere încețoșată sau la o presiune resimțită în zona ochilor.

Lumina albastră-violet emisă de unele tablete și cititoare de cărți electronice poate afecta celulele fotosensibile ale retinei, cauzând chiar și degenerescență maculară, o afecțiune care poate duce la pierderea vederii.

CONECTEAZĂ-TE LA REALITATE

Limitează accesul la internet

Într-o perioadă în care pare că trebuie și poți să fii oricând la dispoziția celorlalți, prin toate programele de mesagerie și socializare pe care le folosești, este recomandat să mai faci și câte o pauză. Când ieși în oraș, renunță să mai butonezi telefonul, mai ales dacă ești în compania altor prieteni. Personalizează-ți alertele și trece-ți telefonul pe silențios atunci când nu vrei să fii deranjată.

Aplicații bune

Caută o aplicație care să te anunțe când să iei o pauză și să îți odihnești ochii. Iată trei opțiuni pe care ți le sugerez: „Break Time“ este aplicația care nu te lasă să treci peste nici o pauză stabilită. „Eye Leo“ te anunță când este momentul să îți iei ochii de la ecran și să faci câteva exerciții de relaxare pentru ochi. „Big Stretch Reminder“ trage de tine să te ridici de pe scaun și să îți întinzi mușchii.

Ieși în lume

Adevăratele prietenii se nasc în lumea „reală“, pentru că oamenii apar cu punctele lor forte, precum și cu slăbiciunile lor.

 

Autor: Cătălina Ioancea

Foto: shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate