O vacanta de vis sau una de groaza?!

Planificarea concediului este pentru noi o bucurie. Cautam destinatii perfecte, oferte All inclusive si preturi bune. Dar…va fi asa cum il visam?

Poate din cauza proiectelor de serviciu pe care e musai sa le predam la timp, inainte de plecare, poate din dorinta de a lasa, macar o data, organizarea sejurului in grija altuia, insa cel mai des din cauza lipsei de informare, nu luam in calcul posibilitatea unui esec in organizarea vacantei.

Ce criterii ar trebui sa ai in vedere la alegerea si negocierea unui pachet de servicii turistice? Destinatia favorita, perioada si bugetul alocat vor fi diferite, de la caz la caz, insa criteriile de alegere a pachetului au un numitor comun: informarea.

Dupa ce ai stabilit destinatia si soliciti oferte de la mai multe agentii de turism, este bine sa depasesti etapa de informare telefonica si sa mergi la sediul agentiei.

Atentie la agentie! De la prima vizita vei vedea daca sunt indeplinite conditiile minime de functionare:
– Agentul comercial are afisat certificatul de inmatriculare emis de catre Registrul Comertului;
– In incinta agentiei de turism exista un afis cu datele de contact, inclusiv numarul de telefon, ale Ministerului Turismului, precum si ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
– Sediul agentiei este situat la demisol, la parter, la mezanin sau la etajul unu si e usor accesibil;

Suprafata comerciala este folosita in exclusivitate pentru servicii de turism (pot fi acceptate, in masura in care spatiul permite, si alte activitati, precum: vanzari de suveniruri, ilustrate, carti de turism, ghiduri, harti, xerox, schimb valutar etc.);

In agentie este afisata licenta de turism emisa de catre Ministerul Turismului;
Persoana care conduce activitatea agentiei de turism este posesoare a brevetului de turism. Odata ce, la o prima vizita de informare, constati ca sunt indeplinite criteriile mai sus amintite, poti trece la urmatorul pas in ceea ce priveste negocierea pachetului de servicii turistice, respectiv incheierea contractului.

Semnarea contractului
Daca nu vrei sa ai parte de surprize neplacute, tine cont de urmatoarele aspecte:

In temeiul prevederilor Ordinului Nr. 235 din 6 iunie 2001 cu privire la asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism, orice agentie este obligata sa incheie polite de asigurare cu societati care se ocupa cu astfel de servicii.

Acestea includ de obicei asigurarea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turisti, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului agentiei de turism. Asadar, nu ezita sa intrebi daca exista polita de asigurare. Aceasta se incheie pe o durata de un an, de la data semnarii contractului, iar suma asigurata va fi de 50.000 dolari S.U.A. pentru agentiile touroperatoare si de 10.000 dolari S.U.A. pentru agentiile detailiste.

Citeste cu foarte mare atentie contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice, pentru a verifica daca el consemneaza si asigurarea pentru insolvabilitatea sau falimentul agentiei de turism, precum si conditiile si termenele in care tu poti solicita plata despagubirilor.

Contractul se incheie in doua exemplare, dintre care unul iti va fi inmanat. Numai in baza contractului incheiat se vor efectua plati partiale, pentru care agentia va emite documente fiscale care sa ateste incasarea sumei stabilite.

Intrucat esti beneficiara, in calitate de turist, a pachetului de servicii, vei primi, concomitent cu documentele de plata (factura fiscala, chitanta), actele de calatorie si dovada rezervarii cazarii.

Solicita acte! In lipsa documentelor enumerate mai sus, se poate proba nerespectarea obligatiilor de catre agentia de turism, dar va fi foarte greoaie procedura de recuperare a daunelor, respectiv a prejudiciului financiar suferit de client. Nici retragerea licentei de turism, nici aplicarea unei amenzi nu pot da satisfactie unor persoane care si-au vazut visul spulberat in ceea ce priveste petrecerea vacantei asa cum si-ar fi dorit.

Recuperarea daunelor
Uneori omitem sa verificam conditiile legale de exercitare a serviciilor turistice. Practic, numai in masura in care exista o polita de asigurare se va recurge la acoperirea pagubelor suferite de turisti.

In celelalte cazuri, se va utiliza calea dreptului comun in materie. Se va investi instanta competenta material cu o actiune judecatoreasca supusa timbrajului, acordarii de termene in vederea administrarii probelor si, evident, a cailor de atac. Prin urmare, cea de-a doua varianta presupune o perioada mult mai lunga de timp pentru recuperarea prejudiciilor.

Sfaturi utile
– Mergi la targurile de turism; poti afla mai multe despre riscurile care se pot naste din contracte semnate cu agentiile de turism;
– Intra pe site-ul Ministerului Turismului, care face parte din administratia publica centrala ?i are o baza de date actualizata.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Decoratiuni