O afacere pentru oameni

Nu există, cred, o unitate de măsură pentru ideile bune dăruite oamenilor. Mihaela Drăgoi, o tânără angajată a Serviciului de asistență socială, a reușit să pună pe roate un proiect original ce oferă ajutor celor nevoiași: primul magazin social complet autonom din țară.

o afacere pentru oameni

Primul lucru care te uimește la Mihaela, coordonatoare de serviciu la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) a sectorului 6 din București, e energia care parcă vibrează și pe care o împrăștie permanent în jurul ei.

Pare un om construit pentru a ajuta și a înțelege dureri și nevoi și este, fără îndoială, dedicată ideilor sale atunci când le știe valoarea și când este convinsă de beneficiile pe care le aduc oamenilor. Personalitatea ei, un amestec de autoritate și delicatețe, te cucerește din prima clipă și când o asculți vorbind sau îi mergi alături să descoperi cele făcute, fără să-ți dai seama te simți mai vesel și mai ușurat de grijile și de graba cotidiană.

„Conceptul magazinului nostru, pe care l-am denumit SocialXchange, este singular și este mult mai complex decât cel al unui loc tip depozit de ajutoare ori cantină  socială, care să asigure doar aprovizionarea cu alimente și produse a celor nevoiași.

Am pornit de la ideea de a valorifica o resursă importantă: produsele pe care oamenii sau firmele nu le mai folosesc și care pot fi donate, pentru a fi  apoi distribuite beneficiarilor, persoane cu venituri modeste, care însă nu vor plăti pentru acestea, ci vor ajuta, muncind, lucrând în folosul comunității și primind astfel puncte după un sistem clar contorizat, cu care să își achiziționeze cele necesare.

M-am gândit foarte bine atunci când am pornit împreună cu colegii mei la realizarea proiectului.

Am vrut ca magazinul să fie un fel de intermediar între cei care doresc să facă acte caritabile și cei care au nevoie de ajutor, astfel că am simplificat procedura de donație a acestor bunuri, condiționând în același timp accesul persoanelor cu venituri modeste, asistate social, la produsele donate de efectuarea unor activități de muncă în folosul comunității“, explică Mihaela.

Donatorii primesc compensații

Banii nu intră în ecuația serviciului oferit prin conceptul de antreprenoriat social al magazinului, căci orice obiect donat, orice serviciu oferit, dar și orice activitate prestată primește o valoare în puncte. De punctele respective însă, nu beneficiază doar asistații social care doresc să muncească, ci și donatorii.

„E un element unic în materie de responsabilizare socială, cel puțin la nivel de autoritate locală; poate în sistem privat să mai existe, deși nu am auzit: magazinul oferă și celor care donează o compensație, tot pe bază de puncte: accesul gratuit la un pachet de servicii, de la cele de agrement și refacere a sănătății: salinoterapie, kinetoterapie, sport, la excursii, concerte și evenimente, apoi la cele de ridicare a nivelului de cunoștințe sau chiar de recalificare cum sunt cursurile de limbi străine, sau cele de parenting.

La fel de inovator este și sistemul de puncte, un punct valorând doi lei, pe baza căruia funcționează acest concept, accentuând ideea de sistem caritabil, nonprofit, cu destinație specific socială“.

„N-aș fi reușit de una singură“

o afacere pentru oameni 2

Drumul până la realizarea ideii cu  SocialXchange n-a fost de la început ușor, dar a meritat. „De vorbit mai bine să vorbim despre succesele de acum“,
surâde Mihaela, când întrebi despre greutățile peste care a trecut.

Despre momentele de oboseală și dezamăgire, cele de întrebări și calcule, despre drumuri, dosare, aprobări, convingeri, explicații, audiențe, despre voluntari, căutări de spațiu și amenajări sau orele lungi de stat la birou, uitând de masă și de ora de plecare acasă la soț, gândind și punând totul cap la cap, de la sistemul de puncte la necesarul de oameni, apoi căutând cu echipa ei cazurile care au nevoie de ajutor ori adresele donatorilor, ca să meargă cineva să ridice produsele de la ei.

“Am dorit să promovăm și principii: respectul față de donator, protejarea demnității beneficiarului și echitatea socială“, mai spune Mihaela.

Te ajuți, ajutând la rândul tău

Beneficiarii produselor donate sunt persoane asistate social, adulți apți de muncă, șomeri, persoane cu venituri mici sau cu familie numeroasă și care
doresc să presteze diferite activități în schimbul bunurilor oferite de magazin. Totul se întâmplă transparent, fără ascunzișuri și probabil și asta face ca proiectul DGASPC 6 să aibă un succes remarcabil.

Vedem asta intrând în magazin, un loc surprinzator de vesel și modern decorat și foarte curat, la parterul unui bloc de la începutul Crângașiului, unde, în ciuda orei matinale, sunt deja doi oameni care au adus donații și câteva doamne care iau cele trebuincioase. Interiorul amplu, rafturi încărcate cu produse, încăperi separate pentru alimente, recepție pentru donații și săli de triat, împachetat și curățat cele primite.

Responsabilizarea comunității

La „SocialXchange“ sunt acceptate ca donații alimente neperisabile, cu termene de valabilitate care să permită depozitarea lor pe o perioadă rezonabilă de timp, dar și produse de igienă, îmbrăcăminte, jucării, articole pentru copii, rechizite, cărți ori articole sportive.

Aflăm că în primele luni de funcționare din magazin au cumpărat mai mult de 25 de oameni, care au lucrat peste 250 de ore: de la toaletare pomi și garduri vii, la spălat ferestre, igienizări, călcat haine ori etichetat și aranjat produse, iar în ceea ce privește donatorii, sunt înregistrați 45 care au beneficiat de circa 6000 de puncte.

„Avem mult succes, ideea noastră a prins și ajută efectiv, mai cu seamă, cred eu, fiindcă este un proiect ce responsabilizează și donatorii și beneficiarii, un proiect destinat să ajute oameni și familii care trec temporar printr-o situație financiară grea. Ei vin aici, ajută, calcă haine, curăță sau sortează produsele din depozit ori fac alte munci necesare, iar în schimb merg acasă, la copii, cu plasele pline.

Gândind acest concept original, am realizat că sunt oameni care au multă demnitate, mămici singure care nu pot merge încă la muncă și nu se ajung cu banii, femei de vârsta a doua, chiar cu pregătire superioară, care și-au pierdut locul de muncă și nu găsesc altceva mai ales din cauza anilor, oameni care vor să muncească, nu să primească de pomană.

Este o mână de ajutor, un dar câștigat și meritat făcut unor oameni și asta cred că scoate la suprafață tot ce e mai bun din noi toți și primind, învățăm cum să dăm la rândul nostru ceva, mai departe“, adaugă Mihaela, zâmbind puțin încurcată de atenția din jurul ei.

Autor: Adrian Cîlțan

Foto: Dan Borzan

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera