O afacere cu gust și suflet

E posibil, oare, să faci dintr-o pasiune o afacere de mare succes care, pe deasupra, să și ofere ajutor unor femei care-și cresc singure copiii? O mamă vorbește despre acest antreprenoriat social și un alt fel de a face lucrurile.

corina munteanu

Corina Munteanu este mămică a trei adolescenți, două fete și un băiat, este profesoară, a făcut sport de performanță, a terminat Fizica, a lucrat o vreme în marketing, a fost cercetător în educație, iar acum conduce o brutărie în două feluri specială: pentru că toată pâinea și bunătățile de aici au gustul adevărat pe care îl știm din copilărie, sunt pregătite așa cum făceau bunicile, cu maia naturală, fără drojdie, fără aditivi, amelioratori, potențiatori de gust și altele asemenea și fiindcă MamaPan este o brutărie socială, un loc de muncă destinat să ajute mamele singure și mamele cu mai mulți copii.

Corina este unul dintre puținii brutari specialiști în pâine cu maia naturală și, în ciuda atâtor probleme cărora trebuie să le facă față zilnic, împrăștie în jur o energie menită să te uimească.

Personalitatea ei, un amestec de autoritate și delicatețe, te cucerește imediat și când o asculți vorbind despre cele ce face, descoperi un om construit pentru a ajuta și a înțelege, dedicat ideilor sale atunci când le știe valoarea și când este convinsă de benefiicile pe care le aduc celorlalți:

„Brutăria este prima inițiativă de economie socială a Centrului Parteneriat pentru Egalitate (CPE); pare o denumire pretențioasă și cred că destul de puțini au auzit de acest gen de afacere socială.

Însă, în termeni simpli și pe înțelesul tuturor, antreprenoriatul social înseamnă a iniția si a dezvolta o afacere cu impact social, a întreprinde o activitate care să ajute la rezolvarea unei probleme sociale, dar și să genereze profit“, spune Corina cu un oftat de ușurare, în pauza dintre două serii de modelat pâine și una de cozonaci.

Profituri mari pe termen lung

Nu, continuă ea să explice, nu este cu adevărat și pe termen lung problemele sociale, tot așa cum nu este vorba de o întreprindere nonprofit, ci de una adaptată pieței libere, prin care o persoană, o companie sau un ONG, în cazul nostru, identifică o problemă socială și își asumă responsabilitatea de a realiza o schimbare.

Ca afacere socială, brutăria găsește echilibrul între obiectivele sociale și mijloacele de business, având astfel capacitatea de a fi mai eficienta și în același timp mai demnă din punct de vedere uman.

Povestea pâinii de poveste

„Brutăria e un model altfel. Un model despre cum se pot face produse naturale, sănătoase și gustoase,susținând persoane pentru care ar fi mult mai greu să-și găsească un loc de muncă și care sunt, oricum, în situații de viață dificile, reinvestind în același timp profitul către zona socială.

Fiindcă toate angajatele de aici sunt mame care își cresc singure copiii sau care au mai mulți copii și au posibilități materiale reduse și care și-au găsit astfel un loc de muncă, beneficiind și de un curs gratuit de calificare în meseria de brutar (frământător, modelator sau cocător)“.

Poveștile mamelor-brutărese se spun greu, sunt asprite de dureri și de suferințe, dar femeile au strâns curajul de a lupta cu viața, au răzbit și merg înainte.

Speranță pentru mame

Așa a putut beneficia de această șansă și Liliana, o mamă care crește singură, cu multe greutăți și imense sacrificii, trei copii de școală generală și care, deși inginer metalurg de profesie, nu a ezitat să se recalifice ca brutar, fiind prima angajată la brutărie; la fel și Florența, cea care, după un divorț, a rămas să-și crească singură cei doi copii, vreme de mai bine de cinci ani și  care acum face pâine aici, la brutăria socială la fel cum face și pentru copiii săi – cu multă dragoste și grijă pentru sănătatea celor care o consumă.

Așa au găsit ajutor și un loc de muncă și Natalia, Maria, Paula și încă alte mame aflate în situații dificile, care acum își pot crește copiii mai bine, pentru că sunt mulțumite de salariu și de program.

O suferință personală a dus către o afacere de succes

Marea maestră a pâinii cu maia este însă Corina, care descoperind prin 2010, după o boală digestivă ce era să o răpună, că acest tip de pâine nu este doar gustos, mult deasupra pâinii din magazine, ci face minuni și pentru sănătate, a făcut o pasiune pentru ea și  a decis să învețe totul despre cum se face și despre benficiile ei.

Până să vină aici, ea a urmat un curs de brutari la Federația Bucătarilor din România, a câștigat și un premiu pentru un proiect de brutărie și i-a învățat si pe alții secretele pâinii cu maia în cadrul unor ateliere de pâine și cozonaci cu maia, destinate adulților și copiilor.

Pâinea cu maia – pâine de dietă

„Pâinea făcută aici e specială, cu maia acră, naturală, după tehnica veche, așa cum făceau străbunicile. Maiaua acră lichidă, spre deosebire de maiaua dulce de panificație, crește vreme de câteva ore doar din făină și apă și folosește drojdiile sălbatice existente pe coaja bobului de grâu și fermenții naturali din aer pentru a sparge proteinele de gluten și a se activa.

Maiaua oferă pâinii o structură specială  care o face foarte ușor digerabilă față de sora ei „industrială“, făcută cu drojdie crescută pe pat de azot, elimină alergiile la gluten, scade nivelul de zahăr din sânge și, în plus, dezactivează acidul fitic care blochează asimilarea mineralelor în organism.

Mai mult, conform lui Michel Montignac, pâinea artizanală dospită cu maia și preparată după vechile rețete este considerată produs de dietă, fiindcă are un indice glicemic de 34“, explică profesionist Corina Munteanu.

Urmează pâinea fără gluten

Acum, la ei găsești diverse sortimente de pâine – cu semințe, cu usturoi sau ceapă, cu făină albă, intermediară sau 100% integrală, ori pâine cu făină de secară.

Mamele din brutărie au diversificat și mai mult producția, adăugând cozonacii, cu nucă sau fruncte confiate, dar și plăcintele: cu dovleac, cu mere, cu varză murată, sau biscuiții cu unt și sărățelele cu chimen.

Toate cu maia naturală 100%. Iar povestea de succes a mamelor brutărițe continuă pentru că brutăria socială a celor de la Centrul de Parteneriat pentru Egalitate va lansa foarte curând sortimente de produse destinate celor cu intoleranță la gluten, celor care țin diete sau au anumite afecțiuni.

Pentru viitor, planurile sunt mai multe: de la extinderea capacităților de producție, până la cea a rețelei de desfacere și la marile magazine fiindcă, deocamdată, pâinea și bunătățile de aici se găsesc doar în câteva băcănii și la comenzile online.

Autor: Adrian Cîlțan
Foto: Dan Borzan

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera