Nutritie pentru un creier mai bun

L-am intrebat odata pe bunul meu prieten, nutritionistul Robert Crayhon, ce-ar face daca ar avea o bagheta magica ce i-ar permite sa aduca o singura schimbare in dieta americanilor. "As plasa toate femeile insarcinate in tara unturii de peste", mi-a raspuns.

Omega 3 sau untura de peste
Creierul uman este constituit in proportie de 60% din materie grasa, cea mai mare parte, un tip specific de acid gras omega 3, denumit DHA, adica acid docosahexanoic.

Mai toate studiile comportamentale sau cognitive care urmaresc sindromul ADHD, pana la delicventa si agresivitate, au descoperit la subiecti un nivel foarte scazut al acidului gras omega 3. (A existat chiar un studiu asupra criminalilor din inchisori care a relevat acelasi lucru.)

Aceasta nu inseamna in niciun caz – permiteti-mi sa subliniez – ca administrarea de omega 3 poate fi un tratament impotriva ADHD, nici ca ar putea preveni omuciderile.

Dar exista acest fapt interesant care pare sa fie o constanta de-a lungul acestor studii. Creierul bebelusului tau – ca si creierul tau, de altfel – are nevoie de acidul gras omega 3. El este incorporat in membrana celulelor, facand mai usoara penetrarea informatiei (purtata de neurotransmitatori). Acesta este unul dintre motivele pentru care, la Harvard, dr. Andrew Stoll, printre altii, studiaza potentialul omega 3 de a imbunatati dispozitia si de a ameliora depresia.

Fernando Gomez-Pinialla, "un profesor iubitor de pesti", specialist in neurochirurgie si fiziologie de la Universitatea din California, Los Angeles, crede cu tarie ca schimbarile in dieta pot imbunatati capacitatile noastre cognitive.

Recent, a comentat in "Nature Reviews Neuroscience" o serie de 160 de studii asupra legaturii dintre hrana si creier. Ca multi dintre noi, profesorul crede ca unele surse de hrana au un asemenea potential incat sanatatea mintala a unor intregi natiuni ar putea fi legata de ele.

Dr. Gomez-Pinilla comenteaza studii care au aratat ca beneficiile consumului de omega 3 (untura de peste) includ imbunatatirea capacitatii de invatare, rezistenta la depresie, tulburare bipolara (psihoza maniaco-depresiva), schizofrenie, dementa, ADHD sau dislexie (dificultatea de a citi, fara legatura cu gradul de inteligenta sau cu capacitatea vizuala). Dar, asa cum se arata intr-un articol recent din "The Economist", omega 3 este doar varful unui iceberg nutritional.

Acidul folic
Anul trecut, prestigiosul jurnal medical "Lancet" a publicat rezultatul unei cercetari care arata ca suplimentul de acid folic poate sa ajute persoanele in varsta de 50 – 70 de ani sa previna declinul intelectual.

Cercetarile au descoperit ca cei care iau supliment de acid folic si-au imbunatatit memoria si fluenta verbala, au reusit sa proceseze mai rapid informatiile. Exista, de asemenea, dovezi ale faptului ca deficienta de acid folic are legatura cu depresia clinica.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta