Numai vise placute!

Tocmai ai intrat in casa, dupa o zi de lucru extenuanta sau dupa o seara plina, petrecuta in oras cu partenerul tau si cativa prieteni. Te ispiteste gandul sa te duci direct la culcare. Nu este insa o idee prea buna. Nici corpul, nici mintea nu sunt pregatite pentru odihna.

Incearca sa iti compui un mic "ritual" care sa iti aduca un somn cu adevarat usor. Nu sunt simple detalii si elemente de "decor", ci lucruri cu adevarat importante pentru sanatatea si frumusetea ta.

  • Daca iti vei incalzi corpul cu o baie fierbinte, el va simti imediat ca este vremea somnului. Asa ca nu sta pe ganduri. In timp ce cada se umple, adauga cateva picaturi de ulei volatil (cele mai bune sunt lavanda, iasomie si rozmarin).
  • In camera trebuie sa fie cald, dar nu exagerat, pentru ca o temperatura prea ridicata te va face sa simti un disconfort. Inainte de culcare, aeriseste putin camera. Daca totusi simti ca iti este frig, pune o sticla cu apa fierbinte langa tine.
  • Cel mai imbietor asternut este cel neted, bine intins. Nu te urca in pat inainte de a netezi cearsaful si a aranja putin pernele.
  • Cand se apropie ora de culcare, renunta la lampile obisnuite, puternice, din plafon si opteaza pentru un iluminat mai discret – fie mici surse laterale, fie o veioza sau un lampadar. Foloseste pentru acestea din urma un bec de mica putere si un abajur care sa dea o lumina "dulce", relaxanta. (Cele mai indicate sunt becurile economice. Lumina este mai placuta si, in plus, nu vei plati o avere pentru ca somnul te-a "furat" inainte de a apuca sa stingi sursa de iluminat.)
  • Cand te urci in pat, ia cu tine o carte (de preferat una a carei actiune sa nu te faca sa vrei s-o termini intr-o singura noapte…). Citeste pana cand simti ca pleoapele devin din ce in ce mai grele… In acel moment, lasa cartea deoparte si stinge lumina – in cateva secunde, vei fi in lumea viselor!

Dulcea aroma a somnului

  • In mod firesc, asociem mirosurile cu diferite momente ale vietii. Incearca sa creezi unul special pentru o atmosfera care sa te imbie intotdeauna la somn. Ai la dispozitie mai multe variante.
  • Fara vreo ocazie deosebita – decat cea a orei de culcare – aprinde o lumanare parfumata. Ai grija ca aroma sa nu fie prea puternica, altfel vei obtine un efect contrar. Cand simti ca esti pe punctul de a atipi, stinge lumanarea – vei economisi un "somnifer" extrem de placut si nu vei risca sa te trezesti in bratele unui pompier!
  • Parfumeaza asternuturile si fetele de perna cu cateva picaturi de ulei volatil (cel mai bine, lavanda), fie cand le calci, fie chiar inainte de culcare.
  • Uleiurile volatile te pot ajuta sa iti creezi si un parfum de camera natural. Inainte de a te pregati de culcare, pune cateva picaturi, diluate cu apa, intr-o sticluta sau alt recipient cu pulverizator si imprastie in aer putin din acest amestec.
  • O cana cu lapte fierbinte, indulcit cu miere, poate face minuni. De asemenea, ceaiurile de plante sau fructe sunt de mare ajutor in cazul unor stari care alunga somnul. Astfel, musetelul este recomandat atunci cand esti stresata, prea obosita sau cand iti simti corpul incordat; la menta poti apela daca ai luat o cina prea copioasa sau la o ora tarzie, iar ceaiul de lamaie va alunga gandurile pesimiste.

Gimnastica pentru un somn mai bun

  • Intregul organism trebuie sa fie relaxat atunci cand te pregatesti de culcare. Iata cateva exercitii fizice care te vor ajuta sa eliberezi tensiunea acumulata in corp in timpul zilei.
  • Cu picioarele departate si cu bratele ridicate deasupra capului, apropie mainile prin incrucisarea degetelor. Apleaca-te usor in fata, pana cand simti incordarea din muschii abdomenului. Stai 10 secunde in aceasta pozitie, apoi destinde-te.
  • Stai in picioare, cu mainile sprijinite de perete, la nivelul pieptului. Indoaie piciorul stang si adu-l in spatele celui drept, impingand cu putere calcaiul drept in podea, pana cand muschii gambei drepte sunt intinsi. Ramai asa 10 secunde, apoi repeta cu celalalt picior.
  • Stai dreapta, cu spatele lipit de perete (sau de usa). Ridica genunchiul drept catre piept, tinandu-l cu ambele maini. Incearca sa-l ridici mai mult. Roteste apoi laba piciorului, de 10 ori in sensul acelor de ceasornic si de 10 ori in sens invers. Repeta cu piciorul stang.
  • Stai in pat sau pe covor, cu fata in jos, cu fruntea sprijinita pe mainile usor indepartate si coatele bine intinse in afara. Ridica incet capul si umerii, fara sa-ti misti restul corpului si indreapta barbia in afara, pana cand simti muschii intinsi, de la abdomen pana la gat. Mentine pozitia 10 secunde, apoi destinde-te.

"De veghe", fara voie

  • Unul dintre cele mai neplacute lucruri in legatura cu somnul este sa te trezesti in miez de noapte si sa nu mai poti adormi din nou cu nici un chip. Totusi, si pentru aceste situatii exista cateva remedii.
  • Clasica numaratoare a oilor este printre cele mai la indemana. Poti incerca si alte variante, la fel de monotone, care vor face ca mintea ta sa-si doreasca odihna cat mai repede. De exemplu, numara invers de la 400, recita in gand o poezie sau versurile unei melodii pe care o stii foarte bine sau, pur si simplu, spune alfabetul. Cu cat este mai banal, cu atat rezultatul este mai rapid.
  • Daca prin minte iti fug tot felul de variante si solutii ale problemelor care nu-ti dau pace, profita de situatie. Ridica-te din pat, ia o coala de hartie si ceva de scris si noteaza principalele chestiuni care te framanta, precum si cateva moduri de rezolvare a acestora, pe care le intrevezi pentru zilele urmatoare. In mod sigur, somnul nu te va mai ocoli.
  • Incearca sa te relaxezi, chiar daca mintea iti este ocupata cu tot soiul de probleme. Stai intinsa pe spate, cu mainile usor departate de corp si cu podul palmelor in sus. Picioarele trebuie sa stea cat mai natural, usor in lateral. Inchide ochii. Inspira adanc, pana in stomac, si tine-ti rasuflarea cateva secunde. In timp ce expiri lent, imagineaza-ti cum corpul ti se afunda incet in asternuturi. Incearca acest exercitiu timp de cca 5 minute, daca nu cumva ai adormit deja…
  • Da drumul la radio sau casetofon si asculta muzica in surdina – cel mai bine, in casti. Melodia si murmurul difuz al vocilor il vor aduce cat de curand pe Mos Ene pe la gene…

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate