NU oboseala! DA: mai multa energie!

Energie, oboseala

1. Cum te simti dimineata, la trezire?

  • Abia astepti sa te apuci de treaba (0)
  • Nu ai vrea decat sa te culci la loc (3)
  • Te gandesti cu groaza la lista lunga cu lucruri de facut in ziua respectiva (2)

2. De obicei te simti obosita la 11 am?

  • Da (3)
  • Nu (0)
  • Doar daca ai dormit prost (1)

3. Care din aceste afirma tii ti se potriveste?

  • Mai intotdeauna esti obosita, chiar dupa un somn bun (1)
  • Nu prea iti place sa gatesti seara, preferi sa te uiti la TV (1)
  • Nu esti multumita de silueta ta, dar te simti prea obosita ca sa faci miscare (1)

4. Cam cata si ce fel de miscare faci de obicei?

  • Desi nu prea te omori dupa sport, incerci sa te misti 30 minute minim de cinci ori pe saptamana, fie doar o plimbare (0)
  • Crezi ca faci suficienta miscare alergand toata ziua (1)
  • stii ca iti petreci cea mai mare parte din timp asezata la birou si la volan, dar n-ai timp de miscare (2)

 5. Cum te simti dupa 20 de minute de exercitii?

  • Plina de energie (0)
  • Zdrobita (3)
  • Nu stii – nu mai tii minte de cand ai exersat ultima oara timp de 20 de minute! (2)

6. Care din aceste afirma tii ti se potriveste?

  • N-ai timp sa mananci dimineata, bei doar o cafea, sa te trezesti (2)
  • De obicei mananci un sandvis sau un cartof copt la pranz, dar pe la 4 dupa amiaza ti se face din nou foame (1)
  • N-ai timp sa gatesti in timpul saptamanii, asa ca te bazezi pe semipreparate congelate (1)
  • Incerci sa mananci sanatos si sa bei multa apa (0)

7. Cat de des apelezi la „gustarele“ intr-o zi?

  • Aproape niciodata (0)
  • O data, dupa-amiaza (1)
  • Continuu (2)

8. Ti se potriveste vreuna din urmatoarele?

  • Se pare ca in ultima vreme ti-ai cam pierdut simtul umorului si optimismul (2)
  • Esti adesea critica si cu toane, reactionezi exagerat la probleme moderate (1)
  • Iti pierzi rabdarea uneori, ca toata lumea, dar cea mai mare parte din timp esti vesela si multumita (0)

9. Ti s-a intamplat vreodata sa adormi…

  • …la cinema? (2)
  • …in timp ce calatoresti cu trenul sau masina? (1)
  • …in timpul unei sedinte? (3)

10. Care din urmatoarele afirmatii ti se potriveste?

  • Ti-e groaza cand auzi telefonul sunand seara, de teama ca cineva vrea sa iti dea vreo veste proasta (2)
  • Ti se intampla frecvent sa stai in casa toata ziua (2)
  • Bei seara un pahar de vin ca sa te relaxezi (1)
  • Ti-e greu sa te relaxezi cand vii de la serviciu – iar uneori iti iei de lucru acasa (2)

Scor 0 -9
Esti aproape perfect echilibrata!

Bravo, nivelurile tale de energie sunt normale. Dar vor fi mereu momente in care nu dormi bine sau suficient sau cand ai nevoie de o gustare ca sa-ti cresti nivelurile de energie. Refa-ti rezervele de somn de cate ori poti si foloseste cateva trucuri de recuperare a energiei.

Strategii de energizare…
◆ Da un impuls stimulator ficatului pentru a-ti mentine nivelul de energie ridicat, toata ziua. Pentru asta, inlocuieste cafeaua sau ceaiul de dimineata cu o cana de apa fierbinte cu lamaie si o lingurita de miere de salcam, naturala.

◆ Reenergizeaza-ti simturile prin descoperirea unui „nou parfum“. Poate fi aroma energizanta a gelului de dus sau cea proaspata a unui parfum, dar mirosurile noi te pot inviora, mai ales la prima ora a diminetii.

◆ Pastreaza la indemana provizii de gustari sanatoase (fructe uscate si nuci, biscuiti de ovaz si humus) acasa sau pe biroul de la serviciu, pentru a-ti mentine constant nivelul glicemiei.

◆ Daca nimic nu functioneaza, inmoaie un servet in apa cu gheata si pune-l pe fata si ceafa. Metoda iti tonifica muschii faciali si, in plus, stimuleaza temporar reactia de „lupta sau fugi“ a organismului, declansand eliberarea de energie.

Scor 10-24
Energia ta e ca intr-un montagne russe

Evident, cauzata de stilul tau de viata, dar vestea buna e ca fenomenul este reversibil. Afla care sunt consumatorii tai de energie si fa schimbarile potrivite pentru a-ti recapata vitalitatea.

Dimineata te misti cu Incetinitorul. Te trezesti obosita si te straduiesti din greu sa-ti recuperezi energia in cursul zilei.

Strategii de energizare…
◆ Ia-ti micul dejun! Persoanele care mananca un meniu bogat in fibre (fulgi de cereale) spun ca sunt cu 10% mai putin obosite si iti imbunatatesc abilitatile cognitive, sustin cercetatorii. Si ouale au acelasi efect, deci mananca unul fiert moale.

◆ Nu sta prea mult timp in aceeasi pozitie – organismul tau asociaza nemiscarea cu odihna, asa ca te poate lua somnul. Si postura are un impact important asupra nivelului de energie, asa ca stai dreapta, cu o perna la spate.

◆ Exercitiul fizic iti creste nivelul de energie si iti schimba dispozitia. Alege o miscare care iti place, indiferent ca e fitness la sala, dans pe DVD sau jogging 10 minute.

Iti simti capul umplut cu calti la amiaza. Nivelurile de energie scad natural pe la 4 dupa-amiaza, dar ale tale dispar complet.

Strategii de energizare…
◆ Ai grija la meniul prea bogat in carbohidrati de la pranz, care poate declansa o cadere brusca a nivelului de zahar din sange. Creste-ti doza de proteine cu un piept de pui la gratar sau o portie de peste bogat in uleiuri omega-3, care iti hraneste creierul, mentinandu-l alert.

◆ Bea mai multa apa. Fie si doar o scadere cu 2% a continutului de apa in organism poate declansa simptomele de deshidratare, care includ moleseala, oboseala si minte incetosata.

◆ Iesi la pranz. Lumina naturala a zilei are un efect similar

Ajungi terminata acasa la orele serii. Atipesti pe canapea la TV sau nu-ti poti tine ochii deschisi cand esti in oras.

Strategii de energizare…
◆ Alege intodeauna painea integrala, paste si orez brun in locul fainoaselor albe, care pot determina dezechilibre ale nivelului glicemic in sange si oboseala marcata. Ia-ti doza de hidrocarbonati numai din fructe si legume, fara dulciuri.

◆ Invata sa spui „nu“! Supraincarcarea la serviciu si acasa este o modalitate sigura de secatuire a energiei, nu si serile in oras, care ar trebui sa-ti refaca nivelul de energie.

◆ Renunta la paharul de alcool la cina, pentru ca iti poate perturba somnul si consuma stocul de vitamine B energizante.

◆ Inchide televizorul cu 30 de minute inainte de culcare si citeste in schimb o carte. Sau asculta muzica – cel mai eficient mod de a scapa de stres.

Scor 25 si peste
Ai ajuns la fundul sacului de energie

Atipelile din timpul sedintei sau oboseala extrema dupa un exercitiu fizic usor nu sunt normale…

Strategii de energizare…
◆ Daca esti vegetariana si/sau ai menstruatii abundente, s-ar putea sa ai o anemie prin deficienta de fier, asadar mergi la medic pentru analize si suplimente de fier. Creste-ti consumul de carne rosie sau de oua, verdeturi si suc de portocale daca esti ovo-lacto-vegetariana.

◆ Daca ti-e sete tot timpul si ai nevoie frecventa sa urinezi, s-ar putea sa fii una dintre cele 500 mii de persoane nediagnosticate cu diabet de tip 2, in care organismul nu poate produce suficienta insulina pentru convertirea glucozei din alimente in energie. Diagnosticarea precoce a bolii este esentiala, asa ca mergi la medic.

◆ Daca te-ai ingrasat in ultima vreme si ti-e frig, s-ar putea ca tiroida lenesa (hipotiroidie) sa poarte vina oboselii. O analiza simpla a hormonilor din sange poate da un diagnostic.

◆ S-ar putea sa ai un deficit de minerale (magneziu) sau de vitamine din complexul B, extrem de importante in conservarea energiei. Ia un supliment.

Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate