Mit si adevar pe tava

Fructe si legume contra osteoporozei
Credeai ca laptele, branza si iaurtul sunt o solutie pentru prevenirea osteoporozei? Fals! S-a descoperit ca, dimpotriva, lactatele absorb calciul din oase, mai ales cand sunt consumate in cantitati mari. Prin metabolizare, proteinele continute in lapte si derivatele lui elibereaza mari cantitati de acid, pentru neutralizarea carora organismul este nevoit sa produca un "tampon" format din calciu si alte minerale alcaline extrase din schelet.

Pe de alta parte, legumele si fructele proaspete au un important efect antiacid, gratie continutului bogat de potasiu. Un studiu publicat in SUA in urma cu cativa ani arata ca femeile vegetariene in varsta de 65 de ani aveau o pierdere osoasa mult mai mica fata de cele cu un regim alimentar proteic normal. Concluzia? Cinci portii de legume si fructe pe zi constituie un aport suficient de potasiu pentru a frana demineralizarea osoasa.

Mierea e mai buna la… gust
Toata lumea stie ca mierea e mai buna decat zaharul, mai ales pentru ca e un produs bogat in minerale. Se pare insa ca procentul de minerale din miere este absolut neglijabil. Mierea contine potasiu, insa iti trebuie 12 kg de miere pentru a acoperi nevoile zilnice!
E adevarat, mai are calciu si fosfor – din care ar fi bine sa poti ingera, zilnic, 18 kg, respectiv, 3 kg de miere!



Ciocolata iti ridica moralul
Carcotasilor care au aruncat de multa vreme ciocolata la cosul dulciurilor daunatoare pentru organism, specialistii le demonstreaza ca gresesc. E adevarat ca 100 g de ciocolata contin 500 kilocalorii, dar si minerale pe masura: 2,7 mg de fier, 295 mg de magneziu, calciu, fosfor, vitaminele B1, B2 si acid folic. Pudra de cacao – principalul ingredient al ciocolatei – contine peste 800 de molecule diferite, ale unor substante antidepresive.

Printre ele: serotonina, teobromina (un stimulant asemanator cafeinei), feniletilamina (sora geamana cu amfetaminele), ceea ce transforma ciocolata intr-un dulce remediu antistres. Fosforul si, mai ales, magneziul sunt excelente echilibrante nervoase, cu efect relaxant. Cu cat ciocolata are mai multa cacao, cu atat este mai eficienta – cea amaruie, cu 70% cacao, este ideala.

Ca sarea in bucate
Adica buna la gust, bogata in minerale si microelemente utile echilibrului apei din celule. Lipsa sarii poate da stari de oboseala, indispozitie si concentrare slaba. Dar excesul de sare impiedica eliminarea acidului uric, retine apa si toxinele in tesuturi, mareste tensiunea arteriala la persoanele predispuse.
Sarea este eliminata prin transpiratie si urina. In cantitati mari, intra in fluxul sangvin si este retinuta in tesuturi. Organismul are nevoie de 0,1 g/zi. Un regim lacto-vegetarian contine in jur de 1-4 g/zi. O cantitate mai mare de 3 g/zi incarca si oboseste rinichii. Atentie la sarea din prajiturele!

Mihaela Doina Radulescu; Foto: Octav Nitu

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate