Metrosexualul, noul mit masculin

Adora moda si intra intr-un profil usor de recunoscut. Noul dandy, metrosexualul, poate fi regasit si in iubitul, sotul, fratele sau colegul tau de serviciu.

Traiesti intr-o metropola? Fii atenta la metrosexualul de langa tine! El apreciaza metropola pentru ca ii ofera ocazia sa se afiseze cat mai vizibil cu putinta. Se simte atras de locurile mondene, de restaurantele bune, de cluburile de golf si de alte institutii exclusiviste, precum "dandy"-ii ("filfizonii/spilcuitii" – n.r.) epocii trecute. Pe etajera lui se inghesuie mai multe produse cosmetice decat pe a ta.­

Facturile lui la salonul de frumusete nu sunt de neglijat. Stie sa asorteze culori, texturi, nuante, iar la shopping petrece mai mult timp decat cea mai inraita cumparatoare. Il mai recunosti in fata meniului de la restaurant, cand alege cele mai rafinate feluri de mancare si stie de la bun inceput cam cate calorii il vor "costa" acest rasfat.

Sunt datele pe care mizeaza Raluca Ionescu, autoarea primului studiu realizat in Romania despre metrosexualitate. Cand si-a inceput cercetarea (2004), metrosexualul nu aparea la noi nici in carti, nici in studii. In schimb, o cautare pe google genera mii de rezultate. "Era ceva nou si despre care nimeni nu imi putea spune nimic. Simteam totusi ca e ceva mai mult decat un fenomen izolat al modei." Asa a aparut volumul Metrosexualul – un mit urban contemporan.

De ce un nou mit? "Metrosexualul va inceta sa fie mit cand va face parte din existenta cotidiana fara dubii, fara intrebari. Si mai ales fara temeri, atat din partea barbatilor, cat si din partea femeilor", afirma autoarea, sigura ca parerea majoritara referitoare la metrosexual e depreciativa. Nu numai romanii, ci si americanii si englezii incearca sa-l acopere de rusine pe cel etichetat astfel. Pana si creatorul cuvantului, jurnalistul britanic Mark Simpson, l-a inventat in scop de satira. Marketingul a incercat sa faca din metrosexual un slogan pozitiv, in ideea de "subliniaza-ti latura feminina (cu ajutorul produselor noastre)".

"Ingrijirea masculina ameninta sa transforme barbatii in efeminati si/sau homosexuali. In functie de gradul de prejudecati al societatii, devine o insulta sa consideri pe cineva metrosexual. Poate insemna sa fii pus sub semnul unei aure de snobism, extravaganta, superficialitate impinsa la extrem. Sa fii aratat cu degetul." Ea nu e de acord cu respingerea automata a noului. Din punctul de vedere al psihologului blajin si tolerant, e normal ca o noutate de acest gen sa genereze stres si atitudini negative intr-o societate invatata cu dominatia masculina.

Raluca Ionescu compara prin exemple. In mitologia barbatului-erou au patruns si exemple negative: pe de o parte, barbatul care nu avea timp si nici nevoie sa se priveasca in oglinda; proletarul care asuda in campiile si fabricile patriei fara sa cunoasca deodorantul; barbatul-dulap, cu pachetul sau de muschi bine lucrati, care invadase cinematograful in anii ’90. "Idealul pe care il propune metrosexualul (un cocktail de estetic, intelectual, pragmatic) ar avea cate putin din toate calitatile necesare unui barbat."

Si atunci, ce este barbatul metrosexual? "O consecinta a globalizarii, un efect al marketingului. Un copil al strategilor de marketing, care au decis ca barbatul urban nu consuma destul de mult si destul de frecvent . Metrosexualul este o transformare a barbatului asa-zis clasic intr-o fiinta moderna, care se supune, in diverse grade, unor cerinte moderne."

Fascinant exemplar masculin
Barbatul metrosexual merge des la cumparaturi. Il intereseaza moda, ii plac hainele. "Se pricepe la tehnologia de ultima generatie si apreciaza o masina buna. Stie ce inseamna o crema exfolianta, pentru ca o foloseste. Se pricepe la gatit si alege cel mai potrivit vin." Silueta e o cerinta obligatorie a infatisarii lui – nu musculoasa, ci bine definita – si profeseaza in media, modelling, muzica, sport, dar si in posturi mai modeste.

Raluca Ionescu se teme ca nici un barbat din Romania nu se inscrie deocamdata in acest cerc, al "alesilor": "Pentru cine se indoieste de afirmatia mea, ii sugerez sa-l pastreze in minte, ca prototip de metrosexual, pe David Beckham." Ajungem, astfel, la o alta caracteristica esentiala a metrosexualului. Situatia financiara. Care, in mod obligatoriu, trebuie sa fie… sa fie! "Daca nu are cu ce sa isi intretina corpul si imaginea, daca nu se poate afisa in cele mai selecte medii pe care i le ofera metropola, atunci nu poate fi metrosexual."

Dar un barbat apartinand unei anumite clase sociale, cum este cea a "vedetelor", nu e neaparat si metrosexual. "In confuzia inca existenta, nu se pot face prea usor statistici pe domenii (…) Profit de ocazie sa il nominalizez, la noi, pe Razvan Lucescu, la categoria stil vestimentar", afirma autoarea. Ingrijit sa fie, caci metrosexualul poate profesa ca om de afaceri, designer, artist, practic orice. Cum va evolua acest stil de viata? Ralucai Ionescu ii place sa creada ca metrosexualitatea ne va indemna sa imbratisam o noua viziune a masculinitatii.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dragoste & Sex