Tipurile de masaj şi efectele lor terapeutice

woman lying on a treatment table enjoying a massage on her back

Masajul este cea mai veche metoda de tratament cunoscuta de oameni si a fost utilizat inca din antichitate. In culturile orientale, masajul este considerat un mijloc de transfer al energiei electromagnetice, asa-numita energie chi sau “energia vietii”. Daca esti stresata sau obosita, masajele saptamanale te vor ajuta sa iti mentii sanatatea, sa arati si sa te simti mai tanara.

Efecte fizice

  • Stimuleaza sistemul imunitar.
  • Intareste organismul.
  • Imbunatateste circulatia.
  • Imbunatateste functionarea sistemului limfatic.
  • Ajuta la tonifierea pielii si eliminarea toxinelor

Efecte psihologice

  • Relaxeaza si inlatura efectele surmenajului cotidian.
  • Inlatura starile de stres, de depresie.
  • Stimuleaza activitatile mentale (de exemplu, sporeste acuratetea si viteza de rezolvare a calculelor matematice).
  • Iti incarca bateriile cu optimism si buna-dispozitie.

Cum actioneaza

Cand muschii sunt solicitati intens sau pe perioade mai lungi de timp, fibrele musculare se contracta si devin rigide. Prin masaj, muschii isi redobandesc elasticitatea; in plus, masajul faciliteaza circulatia sangvina, accelerand transportul toxinelor spre organele de eliminare sau de detoxifiere.

Cum te poate ajuta

Durerile de ceafa si de spate, migrenele si artrita pot fi ameliorate prin masaj. Prin sedinte repetate, masajul ajuta si la recuperarea post-traumatica (daca ai suferit accidente de sport sau de alta natura). Un masaj usor poate indeparta incordarea fizica si psihica din timpul sarcinii. Pentru copiii nascuti prematur, masajul constituie o metoda terapeutica utila in dezvoltarea normala a acestora.

Tehnici de masaj

1. Presopunctura

  • Presopunctura este o ramura a medicinei chineze traditionale, fiind denumita adesea “acupunctura fara ace”.
  • In ce consta: Se exercita o presiune asupra anumitor puncte localizate de-a lungul unui sistem invizibil de canale energetice din interiorul organismului, denumite meridiane. Intrucat aceste puncte au o legatura directa cu organele si glandele din corp, tensiunea fluxului energetic acumulata aici cauzeaza afectiuni si disconfort.
  • Efecte: Prin apasarea si masarea acestor puncte se activeaza fluxul energetic, reducandu-se stresul.

2. Chi Nei Tsang

  • In limba chineza, “chi” inseamna “energie”, iar “nei tsang” – “organe interne”.
  • In ce consta: E o tehnica de masaj inventata de calugarii taoisti si consta in atingerea delicata a abdomenului, pentru a stimula organele interne sa functioneze eficient.
  • Efecte: Imbunatatirea fluxului energetic din organism.

3. Shiatsu

  • Shiatsu (“a apasa cu degetele”) este cea mai cunoscuta forma de presopunctura, fiind practicata de mai mult de o mie de ani in Japonia.
  • In ce consta: Se apasa ritmic puncte specifice, situate de-a lungul meridianelor corpului (o apasare dureaza intre trei si zece secunde). Sunt folosite degetele, mainile, coatele, genunchii si uneori picioarele, pentru deblocarea si stimularea fluxului energetic din organism. Nu sunt necesare creme sau alte uleiuri, iar pacientul poate ramane complet imbracat in timpul sedintei de masaj.
  • Efecte: Ameliorarea durerilor, relaxarea intregului organism si mentinerea unei stari generale de sanatate.

4. Watsu

  • Watsu este o forma de masaj shiatsu, practicat in apa.
  • In ce consta: Combina elemente specifice acestei tehnici cu miscari asemanatoare celor din hidroterapie (plutire, leganare, strangeri usoare, miscari de dans – totul in bazinul cu apa).
  • Efecte: Creste mobilitatea coloanei vertebrale si destinde muschii.

5. Masajul thailandez

  • Masajul thailandez foloseste strangeri si apasari usoare de-a lungul liniilor energetice din organism. Metoda combina tehnica shiatsu, presopunctura si yoga.
  • In ce consta: Pentru a stimula circulatia energiei in organism, terapeutii urmaresc meridianele energetice folosindu-se de palme, degetele mari de la maini si de picioare.
  • Efecte: Stimuleaza si relaxeaza, imbunatateste flexibilitatea corpului, reduce starile de tensiune.

6. Masajul suedez

  • Masajul suedez consta in: miscari lungi de alunecare a palmelor terapeutului pe zona masata, frectie, lovituri usoare (ca si cum ai ciocani intr-o usa), miscari similare framantarii unui aluat.
  • Efecte benefice asupra nervilor, muschilor, glandelor si sistemului circulator.

7. Masajul de drenaj limfatic

  • Imbunatateste circulatia limfei in organism, aceasta avand rolul de a inlatura bacteriile si toxinele din corp.
  • In ce consta: Miscari ritmice, usoare, actionandu-se asupra ganglionilor limfatici si asupra sistemului circulator limfatic. Pentru a scapa de cearcane, maseaza-ti usor zona din spatele urechilor, ambele laturi ale nasului si tamplele. Pentru pungile de sub ochi, acest masaj face minuni.

8. Masajul miofascial

  • Muschii, arterele, oasele, organele sunt tinute laolalta de un anumit tip de tesut, denumit fascie.
  • In ce consta: Masajul actioneaza asupra fasciei care conecteaza si inveleste muschii. Intrucat fascia se intinde in tot corpul, o tensiune sau o trauma prezenta intr-o anumita zona a organismului poate afecta si o alta parte.
  • Efecte: Recomandat in inflamatii, lovituri.

9. Mioterapia

  • E o metoda de relaxare a muschilor prin masaj, pentru imbunatatirea circulatiei si inlaturarea durerii.
  • In ce consta: Mioterapeutul actioneaza asupra punctelor de tensiune musculara timp de cateva secunde cu ajutorul degetelor, genunchilor si coatelor. Dupa masaj, pacientii executa exercitii fizice, care sa mentina muschii in forma. Mioterapia este o metoda prin care se elibereaza endorfinele – “analgezicele” naturale ale organismului.
  • Efecte: Recomandat in dureri acute si cronice, pentru imbunatatirea echilibrului dintre sistemul nervos si cel muscular si pentru buna functionare a articulatiilor si muschilor.

10. Masajul in timpul sarcinii

  • Daca esti insarcinata si simti nevoia unui masaj, nu este neaparat nevoie sa te duci la un centru specializat. Il poti ruga pe viitorul tatic sa te maseze usor pe suprafata intregului corp. Daca ai stari de voma sau te deranjeaza anumite mirosuri, nu folosi creme sau lotiuni de masaj.
  • Efecte: Atenueaza tensiunile si durerile cauzate de kilogramele in plus, reduce inflamatiile, calmeaza starile de iritare, actioneaza ca un tonic.

La prima sedinta de masaj

  • Maseurii profesionisti urmeaza cursuri de specialitate si au experienta in domeniu. Ca sa eviti surprizele neplacute, apeleaza doar la terapeuti recomandati de catre medic sau persoane din cercul tau de cunostinte; daca vrei sa ajungi pe maini bune, nu-ti cauta maseurul in paginile de mica publicitate ale ziarelor. Cel mai bine este sa te adresezi centrelor de sanatate, specializate in masaj.
  • Daca iti apar vanatai pe corp dupa prima sedinta de masaj, nu te alarma. In mod normal, ele vor disparea in cateva zile. In timpul masajului poti simti un usor disconfort fizic, care se va atenua treptat la a treia sau la a patra sedinta. Daca ai dureri mai puternice, semnaleaza acest fapt terapeutului tau.

Contraindicatii

  • Daca suferi de tromboflebita, afectiuni renale sau cardiace, infectii cutanate, este bine sa-ti consulti medicul de familie inainte de a merge la prima sedinta de masaj.
  • Pentru a evita orice fel de complicatii, consulta un specialist in domeniu, care iti va indica tehnica de masaj cea mai potrivita pentru starea ta de sanatate.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate