Mai sanatoasa in 10 pasi

Sanatate
Redu grasimile cu 10%

Folosese pentru gatit uleiul de rapita. E o sursa buna de grasimi mono si polinesaturate, bune pentru inima.

Are cel mai scazut continut de grasimi saturate dintre toate uleiurile si de zece ori mai mult omega 3 decat uleiul de masline.

Nu poti rezista unui meniu prajit? Ai grija sa-l tamponezi cu prosoape de hartie. In felul acesta poti sa elimini in jur de 8–10% din grasimea de pe carnatii sau burgerii prajiti! Si spala cu apa clocotita carnea rumenita pentru lasagna sau paste, ca sa scapi de excesul de grasime.

Fistic

Scade colesterolul cu 10%

Rontaie cate o mana de fistic de doua ori pe zi daca vrei o gustare sanatoasa. Fisticul scade colesterolul si poate reduce astfel riscul bolilor de inima, conform unui studiu realizat recent de cercetatorii din Pennsylvania.

S-a stabilit scaderea cu 11,6% a nivelului LDL (de colesterol rau) la persoanele care au consumat doua portii de fistic pe zi, timp de cateva saptamani.


Cu 10% mai fericiti

Oamenii fericiti nu doar iau decizii mai sanatoase, dar emotiile pozitive duc la recuperari mai rapide dupa perioade de boala si un sistem imunitar mai puternic. Pe de alta parte, persoanele nefericite petrec cu 20% mai mult la televizor decat cele care se declara multumite, spun cercetatorii din Maryland. Citeste o carte buna! Cititul e legat de fericire, sustine studiul. Ieti in oras cu fetele, asa cum iti recomanda cei 10% dintre cei mai fericiti oameni, care pun inainte de toate relatiile cu prietenii si familia.

gantere
Fii cu 10% mai puternica

Cu cat sistemul muscular e mai puternic, cu atat vei fi mai slaba si vei arde mai multa grasime, mai rapid. Poti sa-ti antrenezi rapid muschii alternand exercitiile pentru partea superioara cu cele pentru partea inferioara a corpului, cum ar fi flotarile urmate de genuflexiuni, in exercitii intense, timp de 20 de secunde, urmate de 10 secunde de odihna, sugereaza expertii in fitness.

papuci
Creste imunitatea cu 10%

Exercitiul fizic moderat (mers vioi, ciclism sau inot timp de 45 minute, de cinci ori pe saptamana) creste puterea de aparare a organismului si poate reduce cu 50% numarul zilelor de boala. Cerceta torii americani au descoperit ca femeile dupa menopauza care exerseaza 30–40 de minute zilnic racesc mult mai rar.

De cealalta parte, sedentarii sunt de trei ori mai expusi riscului guturaiului si gripelor de sezon.

coacaze negre
Creste-ti puterea de concentrare cu 10%

Un pahar smoothie din coacaze negre poate sa-ti ridice capacitatea de concentrare cu 20%, sustin cercetatorii. Coacazele negre sunt bogate in flavonoide care activeaza circulatia la nivelul creierului.

Amesteca o mana de coacaze cu cap‑uni, afine, zmeura sau mure (proaspete sau inghetate), un pahar de lapte sau de iaurt, daca vrei o bautura energizanta. Sau pune amestecul la congelator si mananca-l ca inghetata sanatoasa…

Somn
Dormi cu 10% mai mult

Privarea de somn poate sa-ti modifice echilibrul hormonilor tiroidieni si de stres, ceea ce poate duce la afectarea tuturor functiilor, de la memorare pana la cele imunitare, metabolice sau cardiace. Si totusi, 42% dintre noi dormim prost unele sau cele mai multe nopti, iar o treime dormim mai putin de 6 ore pe noapte! Ai grija sa fii in pat inainte de ora 23. Somnul din primele ore ale noptii este mai odihnitor, intrucat contine mai multe unde de somn lini­tit, cel de care avem nevoie pentru refacerea sistemelor imunitare.

Caine
Cu 10% mai relaxata

Una din patru persoane nu poate dormi noaptea din cauza stresului, femeile fiind cele mai afectate, spun cercetatorii americani. Ia-ti un caine! 55% dintre proprietarii de animale sustin ca sunt mai relaxati decat inainte de a avea prietenul patruped.

Se pare ca si ceaiul negru e relaxant, spun cercetatorii londonezi, care sustin ca ceaiul negru, mai mult decat cel verde sau din plante, reduce cu pana la 47% nivelul hormonului de stres.

Ceai
Oase mai sanatoase cu 10%

Ai grija de ceea ce mananci si bei, spun expertii. Intr-un studiu realizat pe 1256 de femei aflate in perioada postmenopauza, o ceasca de ceai bauta zilnic a crescut cu 5% densitatea osoasa, ceea ce s-ar putea traduce in scaderea cu 10–20% a riscului de fractura, se mentioneaza intr-un articol publicat la Cambridge. Marii bautori de cola au densitati osoase mai scazute cu pana la 5,4%, intrucat acidul fosforic din bauturile carbogazoase impiedica absorbtia calciului.

Cronometru
Stratul de grasime abdominala, cu 10% mai subtire…

Acasa sau la sala, nu uita de flotari, rotiri si abdomene. Munceste din greu, daca vrei sa ai o talie subtire si o sanatate de fier. Un studiu american a obesrvat ca, la un consum zilnic egal in calorii, persoanele care faceau exercitii de mai mare intensitate pe durate scurte reuseau o scadere cu 20% a grasimii viscerale (abdominale interne) dupa trei luni, fata de cei care exersau mai u­or, pe durate mai lungi, si care nu inregistrau nici o schimbare privind circumferinta taliei.

Si joggingul e o varianta buna. Daca nu poti alerga prea tare, incearca sa alternezi perioadele de alergare cu cele de mers rapid, cate 2–3 minute fiecare. S-a constatat ca grasimea abdominala cre­te riscul bolilor cardiovasculare ­i metabolice (diabet).

 Mihaela Doina Radulescu; foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate