Lipsa stresului… iti face rau?!

O saptamana departe de casa, un weekend prelungit programat cu mult timp in urma sau o mini-excursie de familie pe care o astepti de atata timp – inseamna alergatura pentru pregatiri, munca de dimineata pana seara ca sa recuperezi zilele in care „indraznesti“ sa-ti iei vacanta, vorbit la telefon cu cei ramasi acasa, senzatia ca timpul nu iti ajunge sa le faci pe toate, grija de a-i multumi pe tosi, toate astea pentru cele cateva zile in care suntem cu totii la un loc, departe de griji si probleme.

Teoria spune ca timpul petrecut in vacanta contribuie la starea noastra de sanatate, prin reglarea tensiunii arteriale, a pulsului si a producerii adrenalinei. Mai putin stres inseamna mai multe motive de fericire, nu? In practica, insa, uneori lucrurile par sa se intample pe dos. In timp ce ne straduim sa facem fata perioadelor aglomerate, parca nici nu mai bagam in seama micile dureri de cap sau de stomac. Luam o pastila si trece.

Tocmai de aceea, pentru unele dintre noi, o pauza in acest ritm poate provoca reactii surprinzatoare. Un weekend liber inconjurata de medicamente pentru dureri de gat? Doua zile de concediu petrecute in pat, pentru ca ai luat de undeva un virus? Pur si simplu, nu e drept ce se intampla!

Specialisti in psihologie au studiat fenomenul si au ajuns la concluzia ca cei care „tin“ sa se imbolnaveasca chiar in perioadele lor de relaxare sunt tocmai persoanele permanent ocupate, aflate mereu sub stres, si perfectionistii care simt ca sunt indispensabili pentru ceilalti (fie ca este vorba despre serviciu sau acasa). Cum poate fi explicat un asemenea fenomen ciudat?

Schimbarea brusca de mediu

Unul dintre cele mai evidente motive e faptul ca iti schimbi brusc obiceiurile zilnice. Spre exemplu, faptul ca bei un pahar de alcool in plus fata de ceea ce consumai inainte sau modificarea programului de somn – toate aceste schimbari minore pot cauza dureri de cap, greata sau oboseala. De asemenea, atunci cand incetinesti ritmul, ai tendinta de-a sesiza mult mai rapid modificarile propriului organism.

Tocmai de aceea, spun specialistii, in unele cazuri nici nu este vorba despre imbolnaviri declansate in timpul liber, cat mai ales despre constientizarea simptomelor.

Adrenalina, bat-o vina!

Interesant este totusi rolul pe care il joaca adrenalina in acest context. Cand esti ocupata si stresata, organismul este alimentat in permanenta cu rezerve ale acestui hormon de stres. O cantitate mica nu face rau nimanui. Dimpotriva! Te ajuta sa te mentii mereu motivata si in priza – studiile au aratat ca adrenalina pune in miscare mecanismele de aparare ale organismului (ceea ce ar explica de ce, stresata fiind, nu te imbolnavesti atat de des).

Dar de indata ce elementele presante sunt indepartate, iar nivelul de adrenalina scade, sistemul tau imunitar se prabuseste si orice problema care a fost suprimata acum ia in stapanire organismul tau, sub forma unei raceli, a unei dureri de gat sau chiar si mai rau. Partea proasta este ca o supradoza constanta de adrenalina este la fel de daunatoare.

Exista persoane care nici in timpul liber nu reusesc sa scape de nivelul in exces de adrenalina, astfel ca organismul ramane „activat“ la maximum, cand de fapt ar trebui sa se si odihneasca. Aceasta nevoie de energie poate, de asemenea, sa ne slabeasca organismul si sa ne transforme in prada vie pentru imbolnaviri. O alta explicatie este trecerea prea brusca de la ritmul rapid de gestionare a activitatilor si problemelor la momentele de relaxare.

Aceasta lupta interna intre „a da totul“, din timpul saptamanii, si „relaxare totala“, din weekend, are urmari neplacute asupra ta, in incercarea de a-ti gasi echilibrul: fie te imbolnavesti, fie ies la iveala anumite probleme pe care nu le-ai sesizat pana in acel moment.

Invata sa te relaxezi

Vestea buna in toata aceasta situatie paradoxala este ca exista o multime de variante care sa te ajute sa te reechilibrezi si sa nu mai resimti atat de puternic trecerea de la perioadele aglomerate la cele de (ar trebui) relaxare si odihna. Cu siguranta ai mai auzit spunandu-se lucrul acesta, fara sa-l fi luat in considerare, insa…

Regula de aur este sa inveti sa te relaxezi, nu doar la sfarsitul fiecarei zile de lucru, dar si pe parcusul zilei. Totul consta in a-ti antrena organismul sa se adapteze cat mai usor diverselor stari prin care treci. Pentru a face asta, este foarte important sa-ti acorzi suficiente pauze, fie ca esti acasa, fie ca lucrezi la birou (da, stiu, vei spune ca ai multe de facut si nu-ti permiti nici macar una). Insa esti sigura ca randamentul tau functioneaza si el 100% fara o pauza, oricat de scurta ar fi ea?

Este foarte important sa-ti acorzi astfel de momente de respiro, in care sa pui in practica exercitiile de respiratie abdominala (cu o palma pe piept si una pe abdomen, incepi sa inspiri incet, marind abdomenul – ar trebui sa simti cum creste -, stai 3-4 secunde, apoi expiri incet).Invatata corect, aceasta tehnica ajuta la scaderea starii de anxietate. Miscarea fizica este si ea o modalitate de detensionare a organismului, insa nu alege programe sau exercitii foarte grele. Sunt recomandate exercitiile cardio si de respiratie.

Imunitatea este esentiala

Daca stii ca ai astfel de problemele, este indicat sa te pregatesti din timp, prin intarirea sistemului imunitar cu alimente pe baza de ingrediente integrale, proteine (din branza, oua sau carne). Consuma lactate care contin probiotice, dormi suficient, mergi la doctor pentru control.

CAND PLECI IN ALTA ZONA, AI GRIJA SA:
Eviti durerile de burta – sunt cele mai frecvente motive pentru care planurile de vacanta se schimba radical. Incepe cu apa pe care o consumi. Desi in multe zone se poate consuma apa de la robinet, cel mai sigur este sa folosesti apa imbuteliata.

✓ Utilizeaza apa imbuteliata pentru baut, spalat pe dinti sau spalat fructe.

✓ Evita bauturile cu gheata (nu stii de unde provine apa folosita).

✓ Spala-te pe maini cat mai des. Foloseste un gel antibacterian daca nu exista o sursa de apa. Ia suplimente cu probiotice.

✓ Evita consumul produselor locale, in special a inghetatei sau a branzei.

✓ Asigura-te ca iei masa in locuri unde mancarea e gatita bine. Evita mancarurile pretentioase, indigeste, cum sunt fructele de mare.

✓ Bea foarte multa apa plata, mai ales in zilele in care temperaturile sunt foarte ridicate.

Din trusa ta medicala nu trebuie sa lipseasca:
 

Echinacea

Echinacea (de la Walmark), 28,50 lei, farmaciile Belladonna.

2-3 tablete pe zi ajuta la sustinerea imunitatii, creste rezistenta fata de virusuri, bacterii, poluare, precum si rezistenta la stres.

System Well, Ultimate Immunity

System Well, Ultimate Immunity, 52 lei, Secom.

Formula sa contine peste 30 de ingrediente: vitamine, minerale, extracte din plante, ciuperci medicinale, probiotice si prebiotice care intaresc toate componentele sistemului imunitar.

Ceai natural imunitate

Ceai natural imunitate, 4,39 lei, de la Fares.

Cu flori de hibiscus, busuioc, echinacea, fructe de catina, fructe de mar, ulei esential de grepfrut.

Creste capacitatea naturala de aparare a organismului.

Catalina Ioancea; foto: © shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate