Legumele de toamna si calitatile lor

rosiiRosiile

Rosiile sunt, probabil, cele mai populare legume. Foarte usor de preparat si consumat, ele pot fi prezente in meniuri de-a lungul intregului an.

Preparea la cald tempereaza aciditatea rosiilor si reduce principiile amare, concentrand, in acelasi timp dulceata.

Daca folosim la o salata 2 rosii de marime medie, insumand 180g, iata ce procent din doza zilnica recomandata de nutrienti vom acoperi:

  • Vitamina C57 %
  • Vitamina A23 %
  • Vitamina K17 %
  • Potasiu11 %
  • Fibre8 %
  • Vitamina B17 %
  • Vitamina B66 %
  • Vitamina B35 %
  • Vitamina B24 %
  • Vitamina B54 %
  • Magneziu4 %
  • Fier4 %
  • Fosfor4 %
  • Vitamina E3 %
  • Proteine3 %

Calorii:37

Beneficiile asupra sanatatii
Rosiile contin licopen, cel mai eficient antioxidant alimentar. Licopenul este un colorant rosu, un caretonoid care protejeaza organismul de radicalii liberi. Datorita lui, cura de rosii este eficienta in prevenirea unor maladii sau ca adjuvant in tratamentul lor. Dintre acestea, se detaseaza cancerul de prostata si cancerul de pancreas.

Rosiile sunt, de asemenea, eficiente in prevenirea bolilor cardiovasculare, ca: afectiunile inimii, tendintele de coagulare excesiva a sangelui, cresterea valorilor colesterolului in sange. Si s-a mai dovedit ca rosiile sunt de ajutor impotriva stresului si a migrenei, in gestionarea metabolismului diabeticilor precum si ca intiinflamatorii.

Cand gatim cu rosii nu trebuie sa folosim vase si tacamuri de aluminiu, deoarece acestea vor interactiona cu acidul rosiilor si vor da compusi toxici, nemaivorbind de alterarea gustului.

Vinetelele
Inrudite cu rosiile, vinetele ar fi la fel de populare ca si acestea, daca n-ar prezenta marele dezavantaj ca nu pot fi mancate crude.

100 g de pulpa de vanata contine urmatoarele procente de nutrienti din doza zilnica recomandata:

  • Fibre10%
  • Potasiu8%
  • Mangan8%
  • Cupru7%
  • Vitamina B17%
  • Vitamina B67%
  • Vitamina B34%

Calorii:28

Vinetele contin si ele antioxidantii lor, dintre care cel mai important este cel numit nasunin, prezent in coaja legumei si care prezerva lipidele din membrana celulelor noastre, in special a celulelor creierului. Astfel, radicalii liberi patrund mai greu in celule.

Vinetelor li se recunosc, de asemenea, proprietati antianemice, laxative, diuretice si stimulative pentru ficat si pancreas.

Continand, insa, oxalati in cantitate semnificativa, sunt contraindicate – sau trebuie consumate cu prudenta – de persoanele care sufera deja de litiaza renala sau biliara.

In pregatirea vinetelor trebuie utilizate numai vase, tacamuri sau orice alte instrumente din lemn, otel inoxidabil, sticla, plastic, portelan… practic toate, mai putin aluminiu sau vreun alt metal care poate sa intre in reactie cu compusii prezenti in vinete.

Daca vreti sa gatiti vinetele cu tot cu coaja, taiati-le, sarati-le si lasati-le timp de 30 de minute pana cand coaja elimina principiile amare si se inmoaie. Spalati saramura de pe ele apoi scurgeti-le bine inainte de a le gati.

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4 5 6 7

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar