Iti plac pastele? Slabeste mancand!

dieta, alimentatie, sanatate
Un bol cu piure cremos de cartofi; o portie de spaghete aburinde cu sos picant; o felie de paine prajita unsa cu unt. Tuturor ne plac hranitorii si gustosii hidrati de carbon, cosmarul dieteticienilor si al celor care vor sa slabeasca.

Pana acum. Se pare ca nutritionistii s-au razgandit in privinta hidrocarbonatilor. Au aparut noi diete care nu ii mai considera marii dusmani ai siluetei. Dieta iubitorilor de hidrocarbonati e la moda in Statele Unite, amenintand sa intreaca in popularitate cunoscuta dieta Atkins.

Aceasta sustine ca eliminarea hidratilor de carbon din alimentatie nu ajuta la pierderea greutatii pe termen lung. Mai mult, un anume tip de hidrocarbonati te ajuta sa slabesti! Cum? Inducandu-ti mai rapid senzatia de satietate, accelerandu-ti metabolismul, pastrand constant nivelul glicemiei in sange si la distanta pofta de dulce…

Cheia indeplinirii acestor promisiuni sta intr-un ingredient minune aflat in acest tip de hidrocarbonati, care se numesc „cu eliberare lenta“. Peste 200 de studii sustin ca acestia accelereaza metabolismul si diminueaza apetitul.

Asadar, ce este acest ingredient minune?
Vestea buna este ca acest tip de fainoase prietenoase se gaseste din belsug in alimentatia noastra, in cerealele integrale, fasole, linte, cartofi sau orez brun. Acestea contin un element „gastro-rezistent“, care le impiedica absorbtia in sange prin intestinul subtire, ca in cazul celorlalte alimente. In schimb, trec prin sistemul digestiv aproape intacte, eliberand acizi grasi care contribuie la pierderea in greutate si enzime care ataca grasimea din corp, in special cea acumulata in zona abdominala.

De asemenea, sustin ficatul in arderea grasimilor si stimuleaza hormonii care iti dau senzatia de satietate pentru mai mult timp.

Majoritatea oamenilor consuma in jur de 4,8 grame din acest ingredient pretios, dar expertii spun ca avem nevoie de 10-15 grame din aceasta substanta nutritiva pentru a slabi sau a ne mentine greutatea.

Daca iti plac cartofii…
Cartea The CarbLover’s Diet este deja un bestseller in SUA. Autorii ei, jurnalista pe teme de sanatate Ellen Kunes si dieteticiana Frances Largenman-Roth, sunt hotarati sa desfiinteze carbofobia care a cuprins lumea dietelor in ultima vreme. Gata cu interdictiile care nu te lasa sa te bucuri de o pizza sau o farfurie cu paste! E timpul sa mananci linistita si sa permiti organismului tau sa asimileze alimente de care are nevoie in mod natural, reusind sa slabeasca rapid si, mult mai important, pe termen lung.

Pont: Iti plac bananele? Alege-le pe cele mai putin coapte, care con- tin 12,5 g din glucidele minune, asa ca una pe zi te ajuta sa slabesti rapid, mancand fructe!

Pont Un studiu pe scara larga, realizat pe 4451 de oameni si obiceiurile lor alimentare, a dezvaluit ca cele mai suple persoane sunt cele care mananca si cei mai multi hidrati de carbon (cereale integrale, fructe si legume).

Pofta buna!
Acest nou regim alimentar este in asa fel alcatuit incat sa nu ne fie niciodata foame, pentru ca hidrocarbonatii inclusi la fiecare masa sunt plini de fibre satioase si glucide cu eliberare lenta. De asemenea, meniurile sunt sarace in calorii, dar crescute in volum (500 g de cartofi fierti contin tot atatea calorii ca si 125 g branza gratinata, de exemplu). In plus, dieta e variata si contine, pe langa acesti hidrati de carbon, proteine si ceva grasimi, ba chiar si vin, ciocolata si alte bunatati. Carne slaba din plin, lactate degresate, grasimi bune, fructe si legume la discretie, nutritive si delicioase.

Ceva interzis?
Dieta incepe cu un plan de 7 zile. Persoanele incluse in program au slabit 1,3 – 2,7 kilograme. Aceasta este urmata de un plan de 21 de zile, in care portiile sunt mai mari si meniul mai diversificat. Ai in continuare cateva exemple de meniuri – speram sa-ti placa!

Hidratii de carbon recomandati
Incearca sa incluzi in dieta ta zilnca cel putin 10 g din acesti hidrocarbona si buni. Primii pe lista sunt si vedetele acestui regim.

✓ O banana medie, verde 12,5g
✓ O banana medie, coapta 4,7g
50 g ovaz neprelucrat 4,6g
✓ 125 g fasole boabe alba, gatita, conservata 3,8g
✓ 100 g linte, preparata 3,4g
✓ 1 cartof mic, fiert 3,2g
✓ 150 g paste integrale, fierte 2,0g
✓ 100 g orez brun, fiert 1,7g
✓ 75 g mazare, conservata sau inghetata 1,6g
✓ 150 g paste din faina alba, fierte 1,5g

Exemplu de meniu zilnic

MIC DEJUN
Cereale cu banana si prune uscate
Amesteca 240 ml lapte degresat (1-1,5 % grasime) cu 50 g fulgi de cereale integrale neindulcite (ovaz). Garniseste amestecul cu 3 prune uscate (taiate bucati), 1 banana felii si 1 lingura de bucatele de ghimbir glasat (uscat).

PRANZ
Pitta cu pui marocan
Pentru sos, amesteca intr-un vas 4 linguri de iaurt natural degresat cu 1/2 lingurita de miere, un praf de sare, 1/8 lingurita chimion macinat si 1/8 lingurita de scortisoara. Apoi amesteca 75 g pui la gratar (cuptor), taiat bucatele, cu 100 g morcov gratinat si 2 linguri de curmale tocate. Pune sosul peste pui si apoi totul intr-o lipie arabeasca integrala, peste care presari 25 g frunze de spanac.

CINA
Creveti cu ghimbir (pentru 2 portii)
Pune intr-o tigaie 2 lingurite de ulei de susan, 2 linguri de sos de soia, 1 lingura de miere, 1 lingura de ghimbir ras si 2 catei de usturoi tocat si mentine-le pe foc, timp de 1 minut. Adauga 400 g legume, 75 g creveti (14 bucati medii) si 300 g orez brun, fiert la foc potrivit, 8 minute. Asezoneaza cu fulgi de migdale si ceapa verde.

GUSTARE 1
Para coapta cu ricotta si scortisoara
Pune intr-un vas o para mica, taiata in jumatate, scobita de miez, in cuptorul preincalzit, timp 10-12 minute. Separat, amesteca branza ricotta degresata cu 1/4 lingurita de scortisoara si toarna sosul peste para fierbinte, scoasa din cuptor.
mei ca tine

GUSTARE 2
25g ciocolata neagra

Miihaela Doina Radulescu; foto: ©shutterstock

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Culinar