Istanbul, noua capitala a modei

Cu doua targuri internationale de moda pe an, o academie de moda nou infiintata si milioane de euro investiti in industria vestimentara, Istanbulul are sansa sa devina un nou Milano.

Daca ajungi la Istanbul, nu rata cartierul comercial Osmanbey, centru cu traditie de peste 40 de ani in domeniul confectiilor. Un cartier intreg cu magazine cu haine de dama, pentru copii, sport, de seara, pentru femei insarcinate, tricotaje, care iti transmit pulsul celor mai noi creatii.

Osmanbey este un fel de paradis al hainelor pret-a-porter, in care peste 4.000 de firme isi expun propriile branduri. Acestea sustin si 40% din exporturile de tesaturi si confectii, Turcia fiind cel mai important furnizor in domeniu al Rusiei, Commonwealth-ului si tarilor arabe si a patra mare exportatoare de haine pret-a-porter in lume, detinand 12% din importurile realizate pe piata europeana.

Calitate vs cantitate. Intrarea Turciei in industria vestimentara s-a facut in urma cu 20 de ani, cu haine non-brand si un atu important: mana de lucru calificata si ieftina. Companiile turcesti au inceput sa produca pentru designeri cunoscuti peste Ocean, care au apreciat calitatea produselor si promptitudinea livrarilor. Astazi, Turcia inca este furnizor de linii vestimentare purtand marci celebre, ca Tommy Hilfiger, Liz Claiborne sau Dolce & Gabbana. Dar costurile ridicate si competitia crescanda cu un alt mare producator de textile si haine, China, a determinat producatorii turci sa schimbe strategia productiilor ieftine in favoarea celor de calitate.

Industria de moda turceasca a hotarat sa puna in valoare calitatea lucraturii si inventivitatea propriilor designeri, lansand, pe langa linii vestimentare cunoscute, propriile branduri pret-a-porter de succes. Iar amploarea tranzactiilor realizate an de an la Targul International de moda de la Istanbul demonstreaza acest lucru.

La sfarsitul acestei veri, cea de-a 12 -a editie a Targului a gazduit, timp de trei zile, pe o suprafata de 40.000 mp, 342 de branduri si cumparatori din 33 de tari, inclusiv USA, Germania, Belgia, Maroc, Franta, Marea Britanie, Spania, Israel, Suedia, Arabia Saudita, Romania, Rusia si Grecia. Printre vizitatori s-au numarat marci de renume, ca Puma, French Connection, Gap, Lifung, Next si Top Secret. Casele de moda sunt interesate de temele traditionale si potentialul creativ al designerilor turci. Printre cei din urma, si creatoarea Tuvana Büyükçinar, ale carei modele au fost prezentate in gala de deschidere a Targului.

Academia de moda. In luna ianuarie a acestui an, la Istanbul s-a deschis Academia de moda, cea mai importanta pepiniera de creatori in domeniul modei. Cu o capacitate de 250 de absolventi pe an si contracte de colaborare cu marile case de moda din Anglia, Franta si Italia, Academia din Istanbul promite designeri talentati pentru companiile in ascensiune si nume noi in moda internationala, pe langa cele deja existente (Özlem Süer, Idil Tarzi, Gamze Saraçoglu, Hatice Gökçe, Müge Ersin, Mehtap Elaidi, Zeynep Erdogan, etc.)

Branduri internationale si locale. Tuna Kiliboz, CEO al firmei Istanbul Bijuteri si reprezentanta a unor marci italienesti de renume, sustine ca, daca numarul consumatorilor de produse de lux din Europa a scazut considerabil in ultima vreme, din cauza cresterii varstei populatiei si crahului economic, in Turcia se simte, dimpotriva, o usoara crestere a cererii pe segmentul hainelor de designer. Numarul brandurilor de lux care au deschis magazine in Turcia in ultimii doi ani este aproape egal cu al celor deschise in ultimii 10 ani in lume. Asadar, daca ai un brand de lux favorit, nu mai trebuie sa te duci la Londra sau Milano. In Turcia "vecina" il gasesti in acelasi timp si la aceleasi preturi ca oriunde.

Text: Mihaela Doina Radulescu; foto: Ambasada Turciei

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Tendinte