Irina Mohora: „Hrănim oamenii străzii zilnic, nu doar de Paşi şi Crăciun“

A.Z.I. - IrinaCut

Pe Irina Mohora, vedeta TVR, mulţi o cunosc drept „Pocahontas de România“, dar puţini au habar că frumoasa bruneta se implică zi de zi, cu bani proprii, într-o formă de voluntariat unicat destinată prevenirii cerşetoriei.

Mă întrebam, înainte de o cunoaşte pe Irina şi de a afla despre ideea şi munca ei pusă discret şi constant în slujba comunităţii, dacă timpul de azi, tot mai scurt, mai hain şi mai pragmatic, a reuşit cumva să distrugă  generozitatea din noi.

Văzând, însă, ce a reuşit ea să realizeze, o mână de femeie de doar 30 de ani, subţirică şi delicată ca un lujer, pe lângă munca ei zilnică la televiziunea publică, aflând despre iniţiativa socială în care se implică, despre povestea de viaţă, încrederea în bine şi puterea dăruirii sale, m-am convins că da, generozitatea există.

Încă mai ştim ce culoare are binele şi mulţumirea unui zâmbet şi mai putem face gesture deosebite. Gesturi gratuite, ce pot schimba, uneori, vieţile oamenilor, dar gesturi atât de greu de găsit căci, din păcate, voluntariatul este încă la începuturi în România.

„O iniţiativă pornită din suflet înseamnă primul pas către victorie, doar că, de multe ori, asta nu e de ajuns şi trebuie că mulţi alţi oameni să pună umarul să ajute. Ştiam asta dinainte de a porni, în primăvara anului trecut, înfiinţarea Asociaţiei Zâmbetul Îngerilor (AZI) şi proiectul de voluntariat destinat oamenilor străzii şi numit: Sandwich-ul de la miezul nopţii,“ explică vedeta TVR.

Ideea a apărut iniţial ca o propunere din partea unui prieten şi apoi, împreună cu ceilalţi membri ai asociaţiei am transformat-o în ceva palpabil, real. Aflasem că hipermarketurile sunt obligate să incinereze toată mâncarea pe care o gătesc şi care le rămâne la sfârşitul zilei, iar asta ni s-a părut deplasat,atâta vreme cât există sute şi sute de oameni care nu au ce mânca.

Aşa s-a născut totul şi aşa am ajuns să pornim AZI şi să facem ceva în parteneriat cu o autoritate a statului, Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane.

Concret, în fiecare noapte merg la trei hipermarketuri unde am găsit înţelegere şi care au acceptat să se implice în această acţiune umanitară (Billa, Real şi Carrefour), iau mâncarea gătită de la ei, mâncare preparată în bucătăriile proprii care a rămas nevândută la ora închiderii şi care, a doua zi, nu ar mai fi bună pentru vânzare, fac pachete şi le duc în zona Gării de Nord, pentru a le distribui celor fără adăpost.

Aş vrea să se înţeleagă foarte clar că este vorba de mâncare gustoasă, proaspătă şi valabilă din punct de vedere al consumului care în mod normal s-ar fi aruncat, mai exact i s-ar fi dat foc. E singura campanie românească ce are caracter permanent, 365 de zile pe an, indiferent de vremea de afară şi în care încercăm să facem ceva pentru cei mai puţin norocoşi, pentru acea parte a societăţii care există, dar este ignorată şi nedorită,pentru oamenii străzii.

Mesajul campaniei este: „Implică-te prin informare.Ia atitudine!“. Cred că acest lucru este cel mai greu. Să se producă o schimbare de atitudine şi nu una doar de moment. Oamenii trebuie să conştientizeze că, uneori, banii nu ajută sau nu ajută pe cine credem noi.

Îmbogăţim o adevarată mafie a cerşetoriei,reţele organizate care îi exploatează, mutilează şi îi obligă, pe majoritatea celor pe care îi vedem la colţ de stradă, sa cerşească. Acolo ajung banii nostri, iar suferinţa unora înseamnă o afacere profitabilă pentru alţii. Pretextul pentru care majoritatea cerşesc este nevoia de hrană. Noi eliminăm acest pretext oferindu-le hrana,“ continuă Irina. Asociaţia

Zâmbetul Îngerilor are, povesteşte ea, planuri să organizeze astfel de centre în toate marile oraşe ale ţării, însă recunoaşte că, deocamdată, toată această muncă este susţinută prin forţele proprii, atât financiar, cu bani din propriul buzunar, pentru benzină, cheltuieli şi pachete, cât şi fizic şi că, fără ajutorul familiei, prietenilor şi al voluntarilor inimoşi nu ar fi reuşit să ajungă aici. „Avem nevoie de sponsorizari pentru logistică şi nu numai.

Oamenii ne pot ajuta direcţionând cei 2% către asociaţie, la fel şi companiile care doresc să se implice în proiecte de CSR şi să ne fie alături.

Mă întrebi dacă mi-e greu. Răspunsul este: nu, nu îmi este greu şi nici nu renunţ la preocupările personale. Atunci când vrei să faci un lucru poţi, fără să îţi găseşti pretexte sau scuze. Îmi continui proiectele în televiziune, acolo unde am pornit acum nouă ani ca reporter, apoi redactor iar în prezent moderator şi am aceleaşi preocupări ca oricine de vârsta mea: muncesc, fac sport, ies la film sau în oraş cu prietenii, doar că în plus, seară de seară, la miezul nopţii, sunt şi la gară.

Dacă vrei cu adevărat poţi rupe un timp în care să nu te mai gândeşti la tine, ci la cei de lângă tine. Se numeşte responsabilitate. Cu toţii lucrăm de dimineaţa până seară şi eu şi ceilalţi membri ai asociaţiei şi toţi voluntarii noştri şi sunt adesea zile mai grele când ajungi acasă frânt şi tot ce ai vrea este să faci un duş şi să te odihneşti, dar noi, la ora 23:00, ne îmbrăcăm şi plecăm să colectăm mâncarea pentru a o distribui apoi celor care ne aşteaptă, noapte de noapte, la gara.

La miezul nopţii suntem acolo şi ajungem acasă la 1:00, la 2:00 dimineaţa, iar a doua zi o luăm de la capăt cu munca… Şi tot aşa de vreo zece luni de zile. Dar motivaţia noastră sunt toţi acei oameni, care se bucură atât de mult pentru atât de puţin.

Nu este foarte greu dar nici foarte uşor şi de aceea vreau să le mulţumesc tuturor celor care ne ajută, pentru încredere şi susţinere, pentru implicare şi sprijin: colegilor mei de la Ştiri, Jurnalul TVR devenind şi partener media al campaniei, sau celor de la Cocor Media, dar şi multor vedete care au devenit ambasadori A.Z.I.: Ilie Năstase, Leonard Doroftei, Florin Chilian, Iris, Adina Buzatu, Cristian Samfira, Alexandra Ungureanu, Ruxandra Săraru, Maria Radu şi încă mulţi alţii“ mai spune Irina Mohora.

Autor: Adrian Câlţan

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Vedete-Personalitati