Învață să eviți excesele alimentare de Crăciun și Revelion

Chiar trebuie sa existe reguli alimentare și de sarbatori, când tentația de a te rasfața cu delicii culinare felurite este atât de mare? Da, spun specialiștii, însa nu te speria: sunt foarte ușor de pus în practica!

exces-alimentar

foto masă de Crăciun via Shutterstock

Jocuri de lumini spectaculoase, târguri de cadouri, idei ingenioase cu care sa-i surprinzi pe cei dragi, prilej pentru familiile raspândite de a se aduna laolalta – sunt numeroase motive pentru care perioada sarbatorilor este atât de așteptata! Exista însa și o latura neplacuta, prezenta an de an în farmacii și în spitale: festinurile culinare generoase, în combinație cu prea puțina mișcare și somn insuficient, dau naștere unor complicații nedorite: balonare, greața, senzație de greutate în stomac, uneori diaree, voma…

Surprinzator este ca, deși aceste urmari sunt atât de cunoscute, numarul persoanelor care au nevoie de un consult de specialitate este, în continuare, la fel de ridicat în aceasta perioada. Sa fie de vina meniul tradițional românesc, cel mai adesea bogat în mâncaruri foarte grele? Sau poate cantitatea prea mare în care acestea sunt consumate? Sa contribuie și lipsa mișcarii la apariția unor astfel de probleme de sanatate?

Mâncăm pentru că vrem să ne relaxăm

Conf. Dr. Ion Daniel, profesor al Universitații de Medicina și Farmacie „Carol Davila“ și medic primar chirurgie generala, șeful Clinicii Chirurgie III din cadrul Spitalului Universitar de Urgența București, explica de ce fiecare dintre aceste posibile motive contribuie la apariția nedoritelor complicații digestive: „Greselile alimentare cele mai frecvente sunt legate de cantitatea si calitatea produselor consumate în aceasta perioada. De sarbatori, exista tendința de a depași cantitatea produselor cumparate și preparate din cauza faptului ca oamenii, aflându-se într-o perioada de relaxare, dispun de mai mult timp pentru aceste activitați.

Consumul de alimente trebuie sa fie totusi controlat si fragmentat pe parcursul unei zile pentru ca orice supraîncarcare alimentara naste probleme chiar si în cazul unui organism sanatos. În ceea ce privește calitatea alimentelor consumate, tradițiile culinare specifice românilor ne pun la dispoziție în special alimente grele, prelucrate, îndelung fierte, foarte încarcate în grasimi, proteine animale și calorii. Toate acestea suprasolicita tubul digestiv și afecteaza în mod negativ întregul organism, provocând creșterea glicemiei, a colesterolului și a tensiunii arteriale. Un semnal de alarma trebuie tras și în privința consumului de alcool, care, deși face parte dintr-o tradiție, nu este neaparat aducator de sanatate. În cantitați crescute, alcoolul accentueaza neplacerile digestive, provocând de la banala indigestie sau gastrita acuta pâna la pancreatita acuta.“

Însa nu doar ce punem pe farfurie și în pahare este decisiv pentru sanatatea noastra, ci și felul în care mâncam, subliniaza specialistul.

Poftă bună!

Practica medicala arata ca cei care au obiceiuri nesanatoase pe parcursul întregului an, fac excese și abateri majore și de sarbatori, în timp ce persoanele ocupate de propriul stil de viața pastreaza în continuare acest echilibru. „Evitarea problemelor de sanatate legate de regimul alimentar de sarbatori ține de educație, ca parte componenta a gradului de civilizație. Oamenii civilizați stiu ca sarbatoarea Craciunului este o ocazie de bucurie si nu o ocazie pentru excesele culinare“, concluzioneaza dr. Ion Daniel.

Recomandările specialistului

Cât poate fi de ușor sa îmbini tradiția cu echilibrul, astfel încât sa ai parte de sarbatori tihnite!

✺ Masa de sarbatori trebuie luata într-un ambient placut, într-un timp special dedicat si în porții bine definite. Nu trebuie sa mâncam sub presiunea timpului, fiecare înghițitura trebuie bine mestecata înainte, cu pauze între felurile de mâncare, în asa fel încât stomacul sa aiba ragazul necesar pentru procesarea alimentelor.

✺ Aportul de apa nu trebuie neglijat deoarece ajuta la reglarea digestiei. În afara mesei, hidratarea contribuie la oferirea senzației de sațietate, limitând astfel apetitul, care are tendința sa creasca din cauza tuturor aromelor specifice mesei de Craciun.

✺ Pe masa de Craciun trebuie sa se regaseasca, alaturi de celelalte preparate, fructe si legume din abundența.

✺ Ciorba ar trebui degresata deoarece crusta care se formeaza deasupra lichidului atunci când a fost ținuta o perioada în frigider, este plina de grasimi si se va depune în timp pe artere, provocând accident vascular cerebral.

✺ Întâlnim aceeași problema si la crusta curcanului, care este o sursa de toxine si grasimi „rele“ care ar trebui îndepartata.

✺ Daca sarmalele au o compoziție grasa, acestea trebuie completate cu un adaos de varza. Daca pe masa de Craciun se afla si friptura, ea poate fi redusa cantitativ si i se poate adauga si un bol mare de salata de cruditați sau salata de varza.

✺ În ceea ce priveste dulciurile, de preferat este consumarea celor preparate acasa, din ingrediente bio. Cozonacul, checul sau prajiturile ar trebui sa aiba un aport mai redus de grasimi si calorii regasite în ingrediente precum margarina sau zaharul.

✺ Și pentru ca digestia sa fie mai ușoara, recomand plimbarile, timp de o ora, în fiecare zi. Profita de acest pretext pentru a-ți mobiliza întreaga familie.

 

Autor: Cătălina Ioancea.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate