Integrarea la noul loc de munca

Adaptarea la noul job este denumita socializare organizationala si a fost definita ca ”procesul primar prin care oamenii invata normele si rolurile care sunt necesare pentru a-si indeplini indatoririle din cadrul unui grup si organizatii” (Gary Jones,1999)

Expertii considera ca exista 3 mari etape ale acestei adaptari la noul job.

Prima etapa, denumita socializare anticipativa, apare inaintea intrarii individului in firma si se refera la faptul ca aspirantii la un anumit post inca inainte de angajarea lor efectiva, cunosc destul de multe despre firma respectiva si despre ceea ce necesita din partea lor slujba vizata.

Aceste informatii si atitudini sunt preluate din mai multe surse: in cele mai multe cazuri internetul, prietenii sau cei care lucreaza deja in organizatie pot furniza multiple informatii despre companie, care nu intotdeauna sunt corecte, aceasta fiind calea informala de acces la date.

Exista si o cale formala de culegere a informatiilor despre organizatie care consta in consultarea revistelor de specialitate, a articolelor din ziarele de profil, rapoartelor anuale ale organizatiilor. Dar poate cea mai importanta sursa prin care potentialii angajati capata informatii despre organizatie este faza de recrutare si selectie a lor.

Cei care recruteaza tind sa descrie compania lor in temeni pozitivi, trecand foarte usor peste problemele interne ale organizatiei. Avand acces la una dintre aceste surse de informare, potentialii angajati pot sa isi formeze perceptii si expectatii nerealiste referitoare la compania si jobul dorit. Cand recrutii obtin slujba dorita si intra efectiv in organizatie, experimenteaza asa – zisul “soc al realitatii” sau “socul intrarii in organizatie”, deoarece conditiile pe care le gasesc aici nu corespund cu asteptarile lor. Apare confuzia, dezamagirea, deziluzia si chiar sentimentul ca au fost indusi in eroare.

Pentru a reduce sau chiar a evita aceasta situatie, companiile apeleaza la o tehnica denumita ”prezentari prealabile realiste”, care constau in furnizarea solocitantilor unui post, a unei imagini realiste si corecte despre aspectele pozitive si negative ale muncii pe care vor trebui sa o realizeze. Efectele imediate sunt ca angajatii sunt mai multumiti de jobul si firma lor si scade intentia lor de parasi jobul, firma sau pe ambele, ceea ce se poate intampla cand asteptarile sunt nerealiste.

 

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera