Iei masa în oraș? Ce te sfătuiesc nutriționiștii să mănânci

Eşti hipnotizată de bunătăţurile prezentate în meniu şi nu ştii ce să alegi? Trei experţi în mâncare corectă, Dr. Luana Sahian, consultant nutriţie, Valentin Vasile, specialist în nutriţie sportivă, și Cori Grămescu, coach lifestyle şi nutriţie ar opta pentru:

femeie-restaurant

foto: femeie mănâncă la restaurant via Shutterstock

Ieşire la pizza

Luana: Ideal ar fi ca aceasta să fie la prânz, căci organismul este mult mai tonic, ca funcţionalitate, în prima parte a zilei, comparativ cu seara, şi sunt şanse mai mari ca pizza să fie digerată mai uşor. Pot opta pentru două felii de pizza medie cu blat subţire şi o salată cu multe legume crude, evit berea, chiar dacă se potriveşte foarte bine cu pizza şi optez pentru un pahar de vin roşu sau o limonadă cu multă lămâie. Dacă trebuie să fie seara, atunci va trebui să asociez cinei ceva mai mult exerciţiu fizic – pizza şi bowling sau pizza şi dans în timpul unui concert.

Valentin: Există câteva tipuri de pizza ceva mai sănătoasă. Chiar zilele trecute un membru al comunităţii LIMITLESS (n.r. – un concept de antrenament hiper-intens conceput de Valentin Vasile) propusese pe grupul nostru privat o pizza gătită exclusiv din legume şi brânzeturi, fără făină. Dacă totuşi preferăm pizza clasica cu blat, aş opta pentru una care are ingredientele atent alese, astfel încât să fie cât mai sănătoasă, spre exemplu: blatul să fie gătit din făină integrală şi eventual fermentat cu maia, şi nu cu drojdie, iar umplutura aş face-o dintr-o varietate cât mai mare de legume şi eventual un mix din fructe de mare.

Luana Sahian

Mâncare chinezească

Cori: Mâncarea chinezească conţine adesea mult zahăr, monoglutamat de sodium şi amidon, aşa că aleg întotdeauna un restaurant despre care ştiu sigur că nu foloseşte monoglutamat. Iar ca fel de mâncare, comand vită pe plită fără sos, cu garnitură de ţelină cu caju sau urechi de lemn murate. Mă feresc de orezul prăjit sau de preparatele cu sosuri, care strâng un număr impresionant de calorii.

Luana: o alegere inspirată poate consta într-o porţie de peşte/creveţi, de preferat la grătar. Acestea vor fi asortate cu trei linguri cu orez brun sau integral sau sălbatic preparat conform cu bucătăria chinezească şi aceeaşi cantitate din savuroasele legume chinezeşti gătite la wok.

Prânz de afaceri

Luana: Îmi amintesc că ideal ar fi să mă încadrez în 400-600 kcal şi să fie un meniu hrănitor şi plăcut în acelaşi timp. Optez pentru o carne slabă/degresată la grătar, vită eventual, legume fierte sau la grătar, cu conţinut scăzut de glucide, în cantitate mică – 2 linguri – broccoli/ ardei/ vânătă/ ciuperci şi o salată din legume crude, de preferat alcatuită dintr-o mixtură de frunze verzi – spanac, rucola şi alte tipuri de salate; dacă desertul este necesar, folosesc salata de fructe proaspete sau fructe de sezon care se găsesc din ce în ce mai frecvent în meniul restaurantelor.

Valentin: În aproape orice restaurant există cel puţin una sau două variante de prânz sănătos. Cel mai probabil aş alege o specialitate uşoara din peşte şi legume, şi aş ruga bucătarul să nu abuzeze de sare, să nu adauge zahăr şi să limiteze cantitatea de ulei adăugată, mai ales în cazul în care nu e unul de cea mai bună calitate (spre ex., ulei de măsline obţinut prin presare la rece).

Cori Gramescu_4

Restaurant cu specialităţi autohtone

Cori: La un restaurant românesc putem comanda oricând o pastramă de curcan cu 3 linguri de pilaf de orez cu legume şi o salată verde. Sau frigărui de pui cu soté de morcovi şi mazăre, ori un păstrăv la grătar cu garnitură de spanac şi puţin orez. Personal, îmi comand de fiecare dată limbă cu măsline şi murături, dar este o preferinţă personală – pentru că nu ştiu să gătesc acest preparat, deşi îmi place foarte mult.

Valentin: În cazul în care aş merge la un restaurant românesc aş miza pe tradiţionala ciorbă, pe care o consider un aliment foarte sănătos. Spre exemplu, ciorba de legume cu carne de văcuţă este inclusă destul de des în alimentaţia mea.

Pofta de dulce

Cori: Încerc mai întâi să determin dacă mi-e de fapt foame, sete sau chiar mi-e poftă de dulce. Aşa că mai întâi mănânc mâncare adevărată, beau apă şi, dacă în continuare am poftă de ceva dulce (adesea, nu am, dar nu întotdeauna e atât de simplu) mănânc câteva pătrăţele de ciocolată neagră sau un baton de cereale integrale cu fructe ori o pannacota/porţie mică de cheesecake, dar fără sirop adăugat. De obicei, nu ies cu prietenele mele la “ceva dulce”, ci mai degrabă ieşim la masă şi mâncăm mâncare adevarată.

Valentin  Vasile

Valentin: Dulciurile pe care le aleg cel mai des, şi de altfel singurele dulciuri pentru care este programat corpul uman, sunt fructele bine coapte, atât cele româneşti de sezon, cât şi cele exotice (mango, papaya, ananas, cocos). Totuşi în diferite ocazii aleg şi dulciuri care seamănă foarte mult cu dulciurile industriale, dar care sunt gătite din ingrediente sănătoase, spre exemplu cheesecake vegan cu blat din seminţe, nuci şi fructe deshidratate şi umplutura din “brânză” din caju şi decorat cu fructe de pădure, rodie şi cătină. Cu un astfel de tort am fost surprins de către colegele de birou chiar de ziua mea de nume.

Autor: Cătălina Ioancea; Foto: arhiva personală

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Dieta