Iaurtul – un aliment de nelipsit din meniul tau

In viata de zi cu zi, doua mari greseli comportamentale ne pot afecta, in timp, sanatatea: una este legata de ce si cum mancam, iar cealalta deriva din viata noastra sedentara. Stresul si mesele neregulate nu reprezinta o stare de normalitate pentru aparatul digestiv.

Pentru a ne mentine o buna sanatate digestiva, este importanta includerea in meniul zilnic a unor alimente care sa ajute tranzitul intestinal, cum sunt iaurturile probiotice, cu efect benefic dovedit, de exemplu, Activia, care contine fermentul unic Bifidus Actiregularis. Si sa nu uitam sa bem suficiente lichide si sa facem in fiecare zi miscare, macar o jumatate de ora de plimbare pe jos. Astfel putem evita sau reduce senzatiile nedorite, de disconfort digestiv.

Ce este flora intestinala?
O parte a tubului digestiv al unui adult este colonizata de aproximativ 100 de mii de miliarde de bacterii diverse, cunoscute sub denumirea generica de „flora intestinala“. Rolul sau este de a contribui la prelucrarea resturilor alimentare, inainte de eliminarea acestora. Acest incredibil ecosistem se bazeaza pe un echilibru delicat intre bacteriile bune (bacterii care degradeaza alimentele prin procese de fermentatie) si cele potential daunatoare (care realizeaza procese de putrefactie, cu generare de compusi toxici si iritanti).

O flora intestinala bogata si echilibrata este un aliat pretios in mentinerea sanatatii in general, nu doar a celei digestive. Flora intestinala sufera si ea de pe urma alimentatiei dezordonate si dezechilibrate, a consumului de alcool sau de medicamente (antibiotice).

Pentru a ne pastra o flora intestinala corecta, este important sa ii asiguram fibre alimentare (asa-numitele prebiotice, suport de dezvoltare pentru bacterii), aport de bacterii din iaurturi probiotice (care promoveaza mecanismul fermentativ de degradare a resturilor alimentare), toate substantele nutritive necesare organismului, printr-o alimentatie variata, un program regulat de masa si suficienta hidratare.

BALONAREA, FLATULENTA, SENZATIILE DE DISCONFORT ASOCIATE sunt generate de transformarile suferite de resturile alimentare pe durata tranzitului in­­testinal. Astfel de perturbari sunt generate fie de un dezechilibru al florei intestinale (cand aceasta este alcatuita preponderent din bacterii de putrefactie), fie de o durata prea lunga a tranzitului, astfel incat toxinele rezultate in urma digestiei raman mult timp la nivelul intestinului gros si pot fi reabsorbite in organism.

In fapt, daca durata tranzitului intestinal este de o zi, in tubul nostru digestiv se vor gasi doar resturile alimentelor ingerate in ultimele 24 de ore. Daca tranzitul dureaza 3 zile, cantitatea de resturi din burtica va fi, evident, de trei ori mai mare. Intr-un astfel de caz, este firesc sa ne plangem de senzatie de greutate, oboseala si alte manifestari neplacute.

Un studiu recent demonstreaza ca aproape 70% dintre femeile adulte din Romania resimt senzatia de balonare, una dintre cele mai frecvente manifestari ale tranzitului intestinal lent.

BACTERII BUNE
De aceea, specialistii recomanda sa facem cat mai multa miscare, sa nu apelam la medicamente, sa consumam alimente care sa fie benefice pentru funtionarea optima a intestinelor. In fiecare zi trebuie sa facem cel putin 60 de minute de efort fizic. Acest lucru determina un tranzit intestinal mai bun. De asemenea, in dieta noastra trebuie sa includem 3-5 portii de legume, zarzavat si fructe.

Specialistii recomanda iaurturile care contin anumite bacterii. Este vorba de lactate imbogatite cu microorganisme care trec de bariera acida din stomac. Astfel, bacteriile ajung in colon si pot scurta durata tranzitului. Una dintre putinele bacterii de acest gen este Bifidus Actiregularis.

Ce sunt probioticele
Specialistii gastroenterologi recomanda consumul de lactate imbo­gatite cu bacterii sanatoase, cunoscute sub numele de probiotice. O singura portie de iaurt probiotic conţine 10 miliarde de microorganisme, care exercita o influenta benefica asupra florei intestinale. Spre deosebire de bacteriile de fermentare din iaurturile obisnuite, care nu rezista actiunii acizilor gastrici, Bifidus Actiregularis trece in numar suficient de bariera gastrica si contribuie la reglarea tranzitului intestinal lent.
 

 

Consultant de specialitate Prof. dr. Mircea Diculescu, director Institutul de Gastroenterologie Fundeni
 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate