Hraneste-te si cu apa

Fără categorie

Oricat de multe sucuri ai bea, corpul tau tot va simti lipsa catorva pahare cu apa, pentru ca nici o alta bautura din lume nu poate inlocui acest lichid miraculos, plin de sanatate.

Corpul femeii contine 75% apa – asta inseamna cam 40 de litri (la barbati, 45 de litri). Pare mult, dar, ca sa fii in forma, trebuie sa-ti pastrezi in permanenta aceste rezerve de apa. Asa ca o dieta sanatoasa include automat si o "portie" consistenta de apa.

Ai nevoie tot timpul de apa, nu doar vara.
La inceputul toamnei, vei simti mai rar nevoia sa-ti potolesti setea cu un pahar cu apa. Toti avem tendinta sa bem mai multa apa doar cand ne este foarte cald sau dupa ce am facut efort si am transpirat.

E drept ca in asemenea conditii elimini si mai multa apa. Dar chiar si de-a lungul unei zile in care nu faci altceva decat sa te odihnesti, la o temperatura normala, corpul tau pierde cca 10-12 cani de apa – prin piele, expiratie (aerul care iese din plamani e saturat cu vapori de apa), urina si fecale.

In lipsa apei, organismul tau elimina reziduurile intr-o forma mult mai concentrata, astfel ca respiratia, urina si transpiratia devin urat mirositoare. Deci, indiferent de anotimp, nu uita de paharul cu apa.

Cata apa bem?

Suficienta, pentru ca urina sa ramana decolorata. Cel mai simplu mod de a vedea daca bei suficienta apa este sa-ti analizezi culoarea si volumul urinei. O cantitate mica de urina inchisa la culoare iti arata ca ai nevoie de apa.

Circuitul apei in organism functioneaza dupa legile contabilitatii. Principiul este cel al egalitatii balantei – cate iesiri, atatea intrari. Pierzi 10-12 cani de apa, tot atatea trebuie sa-i restitui corpului. Hrana iti ofera doua-patru cani cu apa. Ramane deci sa bei restul de sase-opt cani (calcule valabile pentru trecerea spre toamna).

Cel mai bun mod de a-ti incepe ziua este sa bei apa pe stomacul gol. E ca un dus interior revigorant, care clateste stomacul, pregatindu-l pentru activitatea sa.

Toate bauturile contin apa. Conteaza deci ce beau?

Astazi, din ce in ce mai multi oameni consuma tot mai multe bauturi racoritoare si cafea, uitand sau evitand sa bea insipida, inodora si incolora apa. Dar tocmai aceste proprietati o fac de neinlocuit pentru sanatatea ta.

Organismul isi poate extrage apa si din alte lichide, dar tot acest proces este destul de greoi, incetinind digestia. Sucurile au calorii ce sunt digerate precum hrana si care se pot depune sub forma grasimilor. Te poti ingrasa, asadar, si din ceea ce bei, nu doar din ceea ce mananci. Apa insa trece pur si simplu prin stomac, fie ca ai mancat inainte sau nu. Lipsita de calorii, ea nu trebuie digerata.

Majoritatea bauturilor de alta natura cresc aciditatea gastrica. In plus, zaharul din bauturile dulci necesita, oricum, apa simpla pentru a fi absorbit de organism.
De asemenea, sucurile din comert contin aromatizanti, conservanti si coloranti care irita stomacul si solicita ficatul si rinichii pentru a le elimina.

 
Apa pura nu supune tractul digestiv nici unui efort. Si apoi, "operatiunile" de indepartare a substantelor chimice din bauturile aromatizate artificial cer, din nou, un surplus de apa. Deci, oricat de multe sucuri ai consuma, tot ai nevoie de cateva pahare cu apa.

Ce fel de apa?

Evita, in general, apa de la robinet. In primul rand, pentru ca nu are un gust prea bun – din cauza clorului, de multe ori, o gura de apa de la robinet seamana cu o inghititura dintr-un bazin de inot. Daca totusi se intampla sa nu ai alta sursa, lasa apa sa curga macar un minut; pentru a se evapora clorul, dupa ce ai umplut un pahar sau un vas mai mare, mai las-o sa stea un timp.

In al doilea rand, cu tot clorul adaugat pentru a distruge bacteriile, in apa de la robinet pot ramane si alte substante, cum ar fi nitrati si reziduuri diverse.

Astfel, cea mai buna alegere este apa minerala (cu minerale dizolvate, unele prezente in mod natural, altele adaugate). Cea care este si carbogazoasa are insa mult sodiu. De aceea, hipertensivii ar trebui sa o evite si sa bea apa plata. Mai exista si varianta apei distilate (fiarta si racita), care este buna, insa are dezavantajul ca prin distilare se distrug toate elementele minerale, ceea ce face ca si gustul ei sa fie de apa statuta.

Text: Ioana Alina Avram.

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din