Hidratare = sanatate

Cat priveste necesarul zilnic de lichide, acesta este variabil in functie de anotimp. Astfel, iarna trebuie sa consumam in jur de 1,5 l de apa/zi, in timp ce vara se poate ajunge la 3 l de apa/zi. In conditii de munca fizica grea, cu expunere prelungita la soare sau la o alta sursa de caldura, necesarul de apa este mai mare.

Am baut destula apa?

Putem masura destul de usor cantitatea de lichide pe care ne-am propus sa o consumam. Acest lucru este recomandat mai ales persoanelor in varsta, care, uneori, uita sa bea si care, din diverse motive, consuma zilnic mai putin de o jumatate de litru de apa. Acestea isi pot pregati, in fiecare dimineata, ceaiuri din diverse plante, pe care le toarna apoi intr-o sticla de 1,5 l, tinuta la vedere si al carei continut trebuie consumat pana seara. Astfel, este asigurata o hidratare corecta si, in plus, ceaiul poate fi facut din plante medicinale cu efect terapeutic in anumite afectiuni specifice varstnicilor.

Pentru copii, aceasta problema cade in grija parintilor, care, de obicei, nu uita sa imbie copilul cu lapte, sucuri, ceaiuri. Pe de alta parte, majoritatea celor mici consuma cu placere lichide si cer singuri de baut. In cazurile de imbolnavire (febra, diaree, varsaturi), parintii trebuie sa aiba grija ca cel mic sa consume mai multe lichide, deoarece, la varste (foarte) fragede, deshidratarea este rapida si duce la complicatii care necesita internarea in spital (cu perfuzii, in caz de varsaturi repetate). La adulti (in special la femei), consumul de lichide este, in majoritatea cazurilor, cel mai neglijat. Prinse cu treburile zilnice, ele uita sa bea apa si isi aduc aminte doar atunci cand setea devine agasanta. La femei, aceasta reducere a consumului de lichide favorizeaza, alaturi de alti factori, infectiile urinare, manifestate prin mictiuni dureroase, frecvente, cu cantitati mici de urina, uneori cu dureri in zona rinichilor si febra. In aceste cazuri, pe langa tratamentul cu antibiotice specifice pe care le recomanda medicul, este bine sa se consume cat mai multe lichide (preferabil, ceai).

Persoanele care sufera de boli renale sau cardiace nu au voie sa bea apa minerala, intrucat aceasta contine sare si diferite minerale, care pot agrava afectiunile respective.

Hidratarea suficienta previne:

  • imbatranirea tesuturilor
  • aparitia ridurilor
  • pierderea elasticitatii pielii si a articulatiilor.

In toate curele de slabire, pe langa suplimentele de vitamine si gimnastica, se recomanda consumarea unei cantitati minime de 2 l de apa plata/minerala pe zi.

Ce lichide bem?

  • In privinta tipului de lichide consumate, este de subliniat faptul ca bauturile alcoolice nu pot fi hidratante.
  • Consumand zilnic alcool – chiar bere sau vin slab – in cantitati mari, ne expunem riscului aparitiei bolilor specifice alcoolismului: afectiuni hepatice, psihice, cardiace, neurologice.
  • Pe de alta parte, exista persoane cu suferinte renale (pietre la rinichi sau nisip) care sunt sfatuite sa bea zilnic bere, in cantitati mari, pentru a elimina pietrele. De obicei, problema se rezolva dupa o perioada scurta, dar pietrele se pot reface. De aceea, toata viata, pacientul va trebui sa bea o cantitate mai mare de lichide. Cele mai indicate sunt ceaiurile din plante medicinale sau aromatice, alese dupa gustul fiecaruia. Nu este necesara consumarea unui anumit tip de ceai, deoarece, daca persoana in cauza nu-l agreeaza, va renunta repede sa-l mai consume iar suferinta renala va reveni.
  • Se pot adauga sucuri de fructe (fruct stors, cu apa plata sau sifon – nu apa minerala, mai ales pentru cei cu pietre la rinichi). Curele balneare si cele cu ape minerale, cu proprietati diuretice, sunt eficiente daca sunt urmate cativa ani la rand.
  • Consumul de sucuri impune atentie sporita in ceea ce priveste continutul de zahar al acestora, deoarece, in cazul unui consum zilnic de 1 l de suc, persoana respectiva va lua sigur in greutate. De obicei, sucurile naturale nu contin decat zaharul propriu fructului din care provine (compozitia se poate citi pe fiecare cutie). Cel mai mic continut de zahar (si cele mai putine calorii) il au sucurile de lamaie, grepfrut, visine, coacaze, iar cele de banane, piersici, caise (mai ales nectarul) – un continut ridicat. Acestea din urma pot fi baute cu apa minerala sau plata.

de Dr. Mihaela Milicescu pentru Avantaje

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Sport si sanatate